Eller franskt och franskt förresten, Koleos är en asiatisk bil med designkläder från Paris. Den är baserad på Nissan X-Trail, byggs i Sydkorea och är utvecklad med fokus på Kina. Inget negativt i det, snarare tvärt om.
Koleos är en rymlig suv med ett generöst baksäte. Även bagaget är väl tilltaget och sväljer 579 liter. Men medan konkurrenterna i klassen kan erbjuda sju sittplatser hänvisar Renault till minibussen Espace.
Motorerna är dock utvecklade av Renault själva och utbudet består av två dieselfyror: 1,6 dCi på 130 hk och 320 Nm samt 2,0 dCi på 177 hk och 380 Nm. Medan instegsmotorn bara finns med manuell låda och framhjulsdrift erbjuds 2,0 dCi med både automatlåda och fyrhjulsdrift där tekniken hämtas från Nissans lagerhyllor.
Den elektroniskt styrda lamellkopplingen skickar upp till 50 procent av kraften till bakhjulen vid behov. Önskas bättre framkomlighet kan föraren låsa kraftfördelningen 50/50 mellan fram- och bakaxel under 40 km/tim. Automatlådan är en steglös CVT-låda, kallad X-Tronic, som under acceleration imiterar en traditionell automat med sju inprogrammerade steg. Renault har finslipat Nissans mjukvara och Koleos har en lyckad kombination av CVT-lådans smidiga karaktär vid stadskörning utan påtaglig ”gummisnoddkänsla” på landsvägen.
Tyvärr ger automaten otidsenliga prestandasänkingar. Med X-Tronic ökar förbrukningen i Koleos 2,0 dCi 4WD från 5,3 till 5,8 l/100 km och dragvikten sänks från 2 000 till 1 650 kg.
"Om man klarar sig utan lullull är instegsdieseln det bästa valet. Med 1,6-motorn över framaxeln blir Koleos lättare i steget."
Utöver en för biltypen initial styltighet över skarvar och smågupp hanteras större vägimperfektioner väl. På grövre asfalt håller kupébullret moderata nivåer.
Turen bjuder också på charmigt slingrande grusvägar som visar varför vårt östra grannland fostrat så många rattvirtuoser. Men Koleos saknar rallytalang helt och hållet. Detta är inte bilen för den som söker körglädje och närvaro bakom ratten. Koleos försöker snarare filtrera bort så mycket vägkänsla som möjligt. Styrningen är vag och chassibalansen klart understyrd med tydliga karossrörelser. Koleos manar till en avslappnad körstil, vilket passar biltypen.
Om man klarar sig utan lullull är instegsdieseln det bästa valet. Med 1,6-motorn över framaxeln blir Koleos lättare i steget och styrkänslan blir mindre usel. Kraften är tillräcklig för Koleos personlighet samtidigt som 1,6 dCi är mer sparsam på både dieseldroppar och knatter än 2,0 dCi.
Prislappen börjar på 259 900 kronor. Det är i nivå med flera mindre dieselsuvar och standardpaketet ”Zen” inkluderar fem års garanti, rattvärme, autobroms och navigator. Tvålitersdiesel med automat, fyrhjulsdrift och toppnivån ”Intens”, med backkamera och LED-strålkastare, kostar 329 900 kr. Väl inom tjänstebilisternas 7,5 basbelopp.
Koleos tillför inget nytt till bilindustrin, men den adderar ändå ett mervärde för suv-köparna. Här finns en rymlig och komfortinriktad storsuv till ett vettigt pris.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Koleos?
Pris, från: 259 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 467/B 184/H 168. Axelavstånd 271. Markfrigång 21.
Bagagevolym, l: 579–1 795.
Tjänstevikt, kg: 1 615.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 598 cm3. Max effekt 130 hk vid 4 000 v/min. Max vrid 320 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,4 s.
Deklarerad förbrukning: 4,6 l/100 km. CO2-utsläpp: 120 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Skoda Kodiaq, Volvo XC60.
Plus: Utrymmen, pris, garanti, snål instegsdiesel.
Minus: Körglädje, utrustningsbegränsning för 1,6 dCi.
Vad nytt? En stor suv från Renault.
För vem? Den som föredrar utrymmen och komfort över varumärke.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.