Nästa artikel
Provkörning: Renault Kadjar (2019)
Provkörning

Provkörning: Renault Kadjar (2019)

Publicerad 18 maj 2019
Glittrigare och större leende grill. Den distinkta färgen kallas ”Iron”. Ett tillval för 6 500 kronor.
Renaults derivat på Nissan Qashqai fyller fyra år och firar händelsen med nya motorer och glammigare uppsyn. Märks skillnaden?
Kadjar har inte blivit den dundersuccé Renault hade hoppats på. Från 2015 till och med våren 2019 har cirka 6 100 bilar lämnat Palencia-fabriken i Spanien för att söka svenska hem. Under samma tid har över 22 100 Nissan Qashqai fått svenska ägare. I fjol låg Qashqai på en åttondeplats i nybilsstatistiken, Kadjar på 73:e. Kan uppdateringen av Kadjar förändra balansen?

De yttre förändringarna är relativt små. Grillen har blivit något större och fått fler kromdetaljer. ”Stötfångaren” har ny fason med ny form på dimljusens infästningar. Den silverfärgade hasplåtsantydningen i plast har dragits längre ut mot sidorna för att bilen ska se lägre ut. Är inte det kontraproduktivt i en bil som vill vara suv?

Strålkastarna har fått den märkestypiska ”ljusklammern”, LED-strålkastare är standard på de högre utrustningsnivåerna.  Bakljusen har stöpts om för en mer distinkt ljussignatur. Tre nya lacker och justerat fälgutbud rundar av det exteriöra förändringsprogrammet. 

Oförändrad stil, men dekorlisten har en ny och lätt sträv struktur. Växelväljare à la dok-torsnuggleskäpp.

På insidan har dörrsidorna fått ny form och knappsatsen till fönsterhissar och sidospeglar begåvats med bakgrundsbelysning. Det digitala instrumentklustret framför föraren har lämnats orört. Mediaskärmen är på sju oförändrade tum men de fysiska knapparna har rationaliserats bort och ersatts av pekskärmsytor.

Klimatanläggningen har nya vred och tydligare displayer. Stolarna har fått justerbart lårstöd. En bra funktion men förarstolen kan inte kan vinklas tillräckligt mycket i framkant. Vinkeln blir därför så flack att långbenta riskerar att inte ha någon nytta av de extra centimetrarna. Att passagerarstolen inte är höj- och sänkbar är nästan lika otidsenligt som att basversionen, ”Life”, saknar autobroms. 

 

"Släktskapet mellan Kadjar och Qashqai går inte att ta miste på."

Fyra nya Euro 6d-Temp-klassade motorer har hittat till Kadjar. Den fyrcylindriga så kallade ”samarbetsmotorn” är utvecklad av Nissan, Renault, Mitsubishi och Daimler. I Kadjar ger motorn 140 eller 160 hästkrafter. Det senare alternativet kombineras med sjuväxlad automatlåda. Jag provkörde den starkare motorn, en trevlig maskin om än något törstig. Efter 60 mils sansad vardagskörning stannade förbrukningen på 6,8 l/100 km. Till skillnad från Daimlers version saknar Renaultmotorn cylinderavstängning. Dieselalternativen är på 115 eller 150 hästkrafter. Den senare är fyrhjulsdriven.

Släktskapet mellan Kadjar och Qashqai går inte att ta miste på. De justeringar som har gjorts till 2019 har inte gett några radikalt nya argument för att välja Kadjar framför kusinen. Det är ingen våldsam gissning att produktionsbalansen mellan modellerna inte kommer att rubbas nämnvärt. 

Den som faller för Kadjar kan dock glädjas åt fem års nybilsgaranti mot Qashqais tre.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Kadjar?
Renault Kadjar  TCe 160 EDC Black

Pris, från kr: 305 900. 
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 449/B 184/ H 161.
Bagagevolym, l: 472–1 478.
Tjänstevikt, kg: 1 521.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med turbo. 4 ventiler/cylinder. Volym 1 332 cm3. Max effekt 160 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 800 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda.  
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 9,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 154 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Skoda Karoq, VW Tiguan, Honda HR-V, Citroën C5 Crossback, Ford Kuga, Seat Ateca, Kia Sportage, Volvo XC40 och många, många fler.
 

Plus: Glittrigare utseende, starka motorer, bra grundutrustning. 
Minus: Ljudnivå, något långsam automatlåda. 

Vad nytt? Motorer, kromdetaljer i fronten och LED-lampor.
För vem? Frankofilen.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.