De yttre förändringarna är relativt små. Grillen har blivit något större och fått fler kromdetaljer. ”Stötfångaren” har ny fason med ny form på dimljusens infästningar. Den silverfärgade hasplåtsantydningen i plast har dragits längre ut mot sidorna för att bilen ska se lägre ut. Är inte det kontraproduktivt i en bil som vill vara suv?
Strålkastarna har fått den märkestypiska ”ljusklammern”, LED-strålkastare är standard på de högre utrustningsnivåerna. Bakljusen har stöpts om för en mer distinkt ljussignatur. Tre nya lacker och justerat fälgutbud rundar av det exteriöra förändringsprogrammet.
Klimatanläggningen har nya vred och tydligare displayer. Stolarna har fått justerbart lårstöd. En bra funktion men förarstolen kan inte kan vinklas tillräckligt mycket i framkant. Vinkeln blir därför så flack att långbenta riskerar att inte ha någon nytta av de extra centimetrarna. Att passagerarstolen inte är höj- och sänkbar är nästan lika otidsenligt som att basversionen, ”Life”, saknar autobroms.
"Släktskapet mellan Kadjar och Qashqai går inte att ta miste på."
Släktskapet mellan Kadjar och Qashqai går inte att ta miste på. De justeringar som har gjorts till 2019 har inte gett några radikalt nya argument för att välja Kadjar framför kusinen. Det är ingen våldsam gissning att produktionsbalansen mellan modellerna inte kommer att rubbas nämnvärt.
Den som faller för Kadjar kan dock glädjas åt fem års nybilsgaranti mot Qashqais tre.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Kadjar?
Pris, från kr: 305 900.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 449/B 184/ H 161.
Bagagevolym, l: 472–1 478.
Tjänstevikt, kg: 1 521.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med turbo. 4 ventiler/cylinder. Volym 1 332 cm3. Max effekt 160 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 800 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 9,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 154 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Skoda Karoq, VW Tiguan, Honda HR-V, Citroën C5 Crossback, Ford Kuga, Seat Ateca, Kia Sportage, Volvo XC40 och många, många fler.
Plus: Glittrigare utseende, starka motorer, bra grundutrustning.
Minus: Ljudnivå, något långsam automatlåda.
Vad nytt? Motorer, kromdetaljer i fronten och LED-lampor.
För vem? Frankofilen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.