Du behöver en familjebil som kan frakta sju personer i vissa situationer. Samtidigt vill du gärna att bilen ska vara miljöbilsklassad. Hittills har du fått välja mellan biogasbilar som Opel Zafira och Volkswagen Touran eller bilar med etanoldrift som Ford S-Max, Dodge Journey och Mitsubishi Outlander.
Biogas är visserligen ett bra miljöval, men det är omöjligt att tanka i stora delar av landet. Därför tvingas många att välja ett annat bränsle.
Flexifuel-bilar med möjlighet till etanoldrift sålde tidigare bra, men idag föredrar bilköparna en snål diesel. Det är därför som Renault kommer med en ny dieselmotor till Grand Scénic. Modellen blir marknadens första sjusitsiga bil som är miljöklassad med dieselmotor.
Tvivelaktig komfort längst bak
Fast att bilen kallas sjusitsig får man se med viss skepsis. Det går att sitta längst bak även om man är närmare 180 cm lång. Men det vill man inte, för komforten är högst tvivelaktig. För barn upp till tonåren kan sätet fungera för kortare turer. Extrastolarna fälls smidigt upp ur golvet längst bak.
Under huven finns en ny kraftkälla, i form av en lättare och mindre dieselmotor än tidigare. Downsizing är modeordet inom bilindustrin och gäller även här. Tidigare var dieselmotorn på 1,9 liter och gav 130 hk.
Den nya motorn är på 1,6 liter, men ger samma effekt som tidigare. Renault har använt sig av erfarenheter från märkets F1-teknik för att utveckla en lättare motor. En annan förklaring till den lägre förbrukningen är stopp/start-system med bromskraftsåtervinning.
Förutom miljöbilsklassningen levererar motorn dugliga fartprestanda. Nästa år kommer motorn också finnas i Renault Mègane och 2013 hittar den även till allianspartnern Nissan.
Trevligare att köra
Den nya dieselmotorn ska också ge lägre ägandekostnader. Den drivs nämligen inte längre av en kamrem, utan av en kamkedja, som inte behöver något underhåll. Partikelfiltret ska också vara underhållsfritt. Enligt Renault ska motorn ge 20–35 procent lägre ägandekostnader än den tidigare 1,9-litersmotorn.
Att köra nya Grand Scénic är betydligt trevligare än tidigare. Styrningen är mer direkt och bilen kränger inte lika mycket i svängarna som föregångaren.
Någon racerbil är givetvis inte en miljöbilsklassad Grand Scénic, men det förväntar sig nog inte köparna heller.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Renault Grand Scénic dCi Energy 130Betyg
Pris, kr från: 231 900.
Modell: Femdörrars flexbil.
Mått, cm: L 456/B 185/H 165.
Tjänstevikt, kg: 1 572.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 1 598 cm3, max effekt 130 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,1 s. Toppfart 195 km/tim.
Förbrukning, blandad körning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 115 g/km.
Konkurrenter: VW Touran, Opel Zafira, Ford S-Max, Dodge Journey, Mitsubishi Outlander.
Vad nytt? Dieselmotorn har blivit mindre, men har samma effekt och längre förbrukning.
För vem? Främst för familjer och taxiåkare.
Bra köp? Ja, om inte kvaliteten på lång sikt ger problem som på förra generationen.
Plus: Rymlig, bekväm, köregenskaper, förbrukning.
Minus: Extrastolarna, dålig närsikt, krånglig förarmiljö.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Se där, ännu en ny motor som fått kamkedja i stället för kamremmen som snart lär vara förpassad till historien.
Men jag begriper inte idiotin med mittplacerade instrument.
Ska man nu envisas med att ha instrumenten där bör ju även förarstolen sitta i mitten.
Sedan en tid tillbaka så finns Touran som miljöbil (diesel), dock bara som 5-sits. 1g från gränsen ligger 7-sitsaren. Modellen är gammal men enligt mitt tycke så är den ändå mer gedigen än denna.
Nej alla bilar oavsett kategori med mittplacerade instrument går automatiskt bort. Ser ju inte klokt ut.
Har haft 2 bilar med mittplacerade instrument. (Matiz och Yaris) Min erfarenhet av långt över 100 bilar med rattskymda instrument, har gett mej åsikten att mittplacerat är att föredra. Särskilt nuförtiden när rattar är rätt tjocka historier. Trots att man måste flytta blicken. Men det måste man även med rattskymda. Alltså från väg till instrument. Min gissning är att vi framöver kommer att se alltfler bilar med mitt-instrument. Och att då den ekonomiska aspekten (höger- och vänsterstyrt) bara blir en delorsak. Att motorjournalister och hemmaexperter inte gillar mittplacerat, tror jag mest beror på ovana.
Jag gillar bilar. Jag gillar Hundkojan, men ser den mittplacerade instrumenteringen mest som ett billigt knep för att slippa göra olika versioner för höger respektive vänstertrafik, och så känns det än idag :p De här minibussarna har ofta väldigt stora instrumentbrädor och antar att det är dyrt att ta fram två olika gjutformar för olika marknader :p
Samma knep men bättre genomfört kunde man ser i tex gamla Renualt Laguna (90-talaren) där själva brädan var identisk på höger och vänster sida, men den enda sidan hade instrument och ratt, och den andra hade handskfack i kontrasterande färg. Inte lika uppenbart billigt men så här i efterhand tycker jag det känns B. Men måste ändå säga rätt smart när man ändå lyckades få det att se normalt ut.
Scenicen har dock, till skillnad från C4, en osymetrisk bräda, så vet inte riktigt vad det ska ge. De sitter ju knappt ens i mitten, ser ut att sitta typ lite mitt imellan där den borde och mitten.
De får dock MVG för de otroligt snygga luftventilerna.
Jag föredrar mittplacerade instrument rätt utförda, som i de franska bilarna. Inte som Mini där huvudinstrumentet sitter för långt ner och för nära föraren så föraren måste sänka och vinkla blicken.
I de franska bilarna med mitteninstrument så sitter instrumenten högt i synfältet och långt fram. Till skillnad från konventionell placering i andra bilar så slipper föraren sänka blicken utan kan hålla en bra överblick över vägbanan och se instrumenten samtidigt.
Jag kör själv en C3 Picasso med mitteninstrument och hastighetsmätaren är större och tydligare än i andra bilar och det är skönare för ögat och jag känner mig säkrare som förare för jag har full uppsikt över vägen samtidigt som jag även ser hastigheten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.