Nästa artikel
Provkörning: Renault Grand Modus 1,2 TCE
Provkörning

Provkörning: Renault Grand Modus 1,2 TCE

Publicerad 15 januari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)

Renault Grand Modus är ett högbygge i det lilla formatet. Utrymmen och komforten imponerar men den nya bensinmotorn är en liten besvikelse. Värst är dock att Renault inte tagit chansen och rätta till den usla konstruktionen av strålkastarna. Fortfarande krävs verkstadsbesök för att byta en trasig lampa!

Den smarta flexbilen Renault Modus har fått en ansiktslyftning. Nya stötdämpare, ny front och nytt bakparti med mer krom samt uppiffad inredning ska få fart på försäljningen.

Till Sverige kommer den enbart i en förlängd variant kallad Grand Modus som framförallt ger bilen bättre bagageutrymme. Med baksätet framskjutet i dess främsta läge ryms nu hela 410 liter bagage.

Bilen vi provkör är utrustad med en ny bensinmotor på knappa 1,2 liter men som begåvats med turboladdning för bättre vridmoment och högre prestanda. Den behöver dock varvas en del för att orka med bilen. Det innebär att bränsleförbrukningen tenderar att dra iväg långt över den deklarerade.

Ett tyvärr ganska vanligt fenomen för bilar med turbo. I resten av Europa kommer nya Modus med Renaults fina 1,5 liters dieselmotor med partikelfilter. Tanken är att den så småningom också ska säljas i Sverige men när kan generalagenten ännu inte säga.

I bensinversionen är ljudet från den lilla turbomotorn alltid närvarande och i högre farter upplever man Grand Modus som surrig, trots att utväxlingen inte är onormalt låg. Fjädringskomforten är desto bättre utan att bilen för den delen är särkskilt gungig. Grand Modus klarar även grövre ojämnheter i vägbanan utan att bli obekväm.

Den inre bredden har ökat vilket förbättrar det goda utrymmet ytterligare. Tre i baksätet blir fortfarande trångt men fyra storvuxna och allt deras bagage reser mycket komfortabelt i Grand Modus. Inte illa av en fyra meter lång bil!

Säkerhetsnivån var hög redan på förra generationens Modus som tillhörde de första småbilarna att få fem stjärnor i krockprovet hos Euro-NCAP. Det finns ingen anledning att tro att det kommer att gå sämre för den nya generationen. Nu har dessutom antisladdsystem tillkommit som standard på alla versioner i Sverige.

Den gamla Modus ingick under år 2006 i Vi Bilägares långteststall. Då kunde vi konstatera att det var fullständigt omöjligt att själv byta lampor i huvudstrålkastarna.

Det var till och med besvärligt för verkstaden och krävde att stora delar av fronten demonterades för att det skulle gå att komma åt lamporna! Notan slutade på 1 375 kronor varav lamporna kostade 96 kronor. Tyvärr lider den nya versionen av samma korkade konstruktion, vilket innebär att en köpare måste räkna in ett par lampbyten i den ekonomiska kalkylen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Grand Modus 1,2 TCE 100 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Grand Modus 1,2 TCE 100 hk

Pris, kr från: Ej fastställt men förmodligen från ca 140 000.

Modell: Femdörrars femsitsig flexbil.  

Säljstart: Våren 2008.

Mått, cm: L 404/B 171 /H 159.

Tjänstevikt, från: 1 160 kg.

Släpvagnsvikt:  900 kg.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo på 1,2 liter. Cylindervolym: 1 149 cm3. Max effekt: 100 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 145 Nm från 3 000 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 11,4 sek. Toppfart 182 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,9 l /100 km. CO2-utsläpp: 140 g/km.

Konkurrenter: Opel Meriva, Nissan Note, Dacia Logan MCV

Vad nytt? Förlängd och ansiktslyft Modus.

För vem? För den som söker en rymlig men liten bil.

Bra köp? Intressantast är Modus med miljöbilsklassad dieselmotor. Tyvärr har den versionen ännu inte presenterats.

Plus: Utrymmet. Smidig i stadstrafik. Fjädringskomforten. Säkerhetsnivån.

Minus: Lampbyte i strålkastarna kräver verkstad. Surrig motor. Inga dieslar ännu.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-01-07 10:17
Nils Åke Nilsson (ej verifierad)

Jag tror att vi kommer att få vänja oss vid allt mindre motorer, med turbo, det blir lättare att få ner bränsleförbrukningen då.
Små motorer kan ju upplevas som surriga men genom bra ljudisolering och en väl avvägd slutväxel kan detta åtgärdas.
Sedan detta underliga med lampbyten. Det är ju många bilar som kräver verkstadsbesök för lampbyten, ofta helt i onödan.
Det är ju ingen svårighet att få till en konstruktion där bilägaren själv kan byta lampor. Det kunde man för 100 år sedan.
Detta gäller ju även xenonlampor. Där krävs verkstadsbesök för lampbyte, enligt instruktionsboken av säkerhetsskäl.
Ingen är väl så dum att han/hon byter lampor med spänningen tillslagen !

#2 • Uppdaterat: 2008-01-25 00:42
Frasse (ej verifierad)

Om man kan byta lampan själv eller inte handlar om hur händigt man är och om det är bra beskrivit på instruktionboken. Jag har en Renault Scenic -05 och det tar mig tre minuter att byta lampan medan min svärfar har en Saab 93 -00 som han lämna till verkstad för att byta lampan.

#3 • Uppdaterat: 2008-10-05 07:40
Magnus T (ej verifierad)

Jag hade en Modus -06 som jag bytte lamporna på själv, efter lite förfrågningar på nätet skred jag glatt till verket. Man var visserligen tvungen att plocka bort hela fronten men det blev nog totalt 10 skruvar och tog ca 55 min att byta bägge lamporna, på första försöket :) Skulle tro att man kan få ned den tiden till ca 20 min när man gjort det några gånger. Så det är INTE omöjligt att göra jobbet själv även om det naturligtvis är en onödigt dum konstruktion. Har nu en Grand Scenic som jag också bytt lampor på, men den behöver man inte plocka sönder så mycket, det är bara lite trångt att komma åt.

#4 • Uppdaterat: 2009-07-22 13:31
Raphael (ej verifierad)

Grand Modus har en väldigt kort front och ett extremt packat motorutrymme - mesta möjliga innehåll på minsta möjliga yta. Ja det gäller hela Grand Modues konceptet.
Därför är det bökigare att byta lampor jämfört med en bil som har mer tomrum.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.