Nästa artikel
Provkörning: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCI
Provkörning

Provkörning: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCI

Publicerad 2 januari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Kombiversionen av Renault Clio är trevlig att köra, speciellt med dieselmotor. Bagageutrymmet lär räcka till för de flestas behov men i baksätet slår redan en medellång man huvudet i taket.

Renault Clio Sport Tourer är den något svulstiga benämningen på kombiversionen av den tredje generationens Clio. Axelavståndet är detsamma som i halvkombiversionen men det bakre överhänget är påbyggt drygt 20 cm. Det har resulterat i att bagageutrymmet växt med 50 procent.

Med baksätet uppfällt går det in 439 liter bagage. Baksätet går att fälla fram så man får ett helt plant lastutrymme på totalt 1 277 liter. Maximal lastlängd är 1 450 mm.

Utrymmet är fullt tillräckligt för den lilla familjens flesta behov och kan säkert också komma att tilltala exempelvis hundägare.

I baksätet känns det emellertid att det handlar om en småbil. Sittdynan är väldigt kort och takhöjden väldigt begränsad. Passagerare längre än 175 cm slår huvudet i taket. Alla testbilar var extrautrustade med el-manövrerat soltak i glas.

Komfortabel småbil
Glastaket är stort, 1,29 meter långt och 0,86 meter brett. Det släpper in mycket ljus i kupén men kan möjligen påverka huvudutrymmet negativt. I vilken utsträckning är svårt att säga då vi inte hade någon bil utan taklucka att jämföra med.

Annars är Clio en komfortabel småbil. Speciellt när det utrustats med dieselmotor, är den en väldigt trevlig kamrat på långfärden. Fjädringen är lagom fast, vindbrus och motorbuller är väl dämpat.

I kombination med en mycket smidig sexväxlad låda blir den starka dieselmotorn riktigt rolig att köra. Dessutom är bränsleförbrukningen låg. Vi blandad körning uppger Renault 4,7 l/100 km. Det är nästan i miljöbilsklass.

Tyvärr kan det komma att dröja innan Clio Sport Tourer finns att köpa med denna motor i Sverige. På kontinenten erbjuds den med partikelfilter i två utföranden, på 85 respektive 105 hk. Enligt Renault måste dock partikelfiltren anpassas till det nordiska klimatet innan dessa motorer kan säljas här. Någon tidsplan för det finns ännu inte.

Tills vidare erbjuds därför bara bensinmotorer på den svenska marknaden. Grundutförandet blir en 1,2 liters motor på 75 hk. Den finns också med turboladdning och lämnar då 100 hk. Priserna är ännu inte fastställda men börjar gissningsvis kring 130 000 kronor med den minsta bensinmotorn.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCI

Pris, kr från: Ej fastställt men förmodligen från ca 130 000 (med bensinmotor).

Modell: Femdörrars kombi.

Säljstart: Våren 2008.

Mått, cm: L 420/B 171 /H 150.

Tjänstevikt, från: 1 235 kg.

Släpvagnsvikt: 1200 kg.

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo på 1,5 liter. Cylindervolym: 1 461 cm3. Max effekt: 105 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 240 Nm från 2 000 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 11,6 sek. Toppfart 186 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,7 l /100 km. CO2-utsläpp: 126 g/km.

Konkurrenter: Skoda Fabia Combi, Peugeot 207 SW

Vad nytt? Kombiversion av Renaults småbil Clio.

För vem? För hundägare och andra som behöver större bagageutrymme.

Bra köp? Clio får nog svårt att hävda sig mot konkurrenterna så länge man saknar en konkurrenskraftig dieselmotor.

Plus: Goda köregenskaper, rymligt bagageutrymme, smidig och snål dieselmotor.

Minus: Dieseln dröjer, låg takhöjd i baksätet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-11-30 00:12
Raphael (ej verifierad)

Vadå slå huvudet i taket i baksätet är man är över 175?
Jag är 185 och jag sitter bra i baksätet utan att slå i huvudet någonstans. Blev faktiskt förundrad över att man satt så bra bak med tanke på att detta är en liten bil.
Det var en Clio utan taklucka, det kanske påverkade något.
Jag skulle definitivt inte klassa utrymmet bak som litet, det känns tvärtom rätt stot för klassen. Dessutom är baksätet skönt att sitta i också. Inte den vanliga träbänken som det brukar vara i småbilar.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-25 08:43
HP

Renault Clio Sport Tourer 1,2 75hk är en eftertraktat bil,min fru beställde den i februari och får den vecka 20 , har alldrig tänkt att man behöver vänta så längre på en småbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.