– Den största utmaningen med nya Clio var att göra något redan bra, ännu bättre.
Han gjorde något ovanligt, och istället för att börja med utsidan, som han tycker håller än i dag, så började han med insidan. Och det märks, interiören är en helt ny bil medan utsidan är snudd på densamma om än med nya lyktor och några veck på huven och sidorna.
– Interiören för nya Renault Clio är en revolution medan exteriören är en evolution.
Men förutom att interiören är helt ny rent design- och teknikmässigt har den också skapats för att vara praktiskt smart. Nya Clio är både kortare och lägre än föregångaren men har ändå mer bagageutrymme och plats för baksätespassagerarna.
Att börja med interiören är egentligen helt enligt trenden där kupén ska efterlikna en lounge fylld av senaste multimedia men också ge förare och passagerare en stunds harmonisk vila. För att göra kupén än mer ombonad har den klätts i mjuka material. Instrumentpanelen och dörrsidorna är nu klädda med stoppat material där plasten också fått mönster och går att välja i olika färger. Lägg till att kupén har ljusslingor både runt växelspaken och i dörrarna som kan ändras i regnbågens alla färger.
Den största skillnaden är ändå pekskärmen, Renaults hittills största, nästan tio tum stor. Här ryms senaste tekniken och självklart kan föraren spegla sin mobil, Android som Apple, och sköta all tänkbar multimedia från skärmen. Även instrumenten framför föraren är digitala och går att personifiera utifrån humör. Det är första gången Clio är utrustad med en digital skärm och känslan är att Clio blivit både mer vuxet elegant och ungdomligt modern. Renault har som mål att 2022 ska alla fordon vara uppkopplade där det nya multimediasystemet Easy Link är första steget in i den digitala framtiden.
"Den nya plattformen erbjuder bättre isolering runt motorrummet och det märks, det är riktigt tyst invändigt."
Nya Clio är först ut på Renaults nya plattform CMF-B (Common Module Family) som gör den redo för hybridversionen som kommer i början av nästa år. År 2022 ska Renault erbjuda tolv elbilsmodeller. På provkörningen fanns inte hybriden tillgänglig men vi fick veta att den kommer baseras på en 1,6-liters bensinmotor i kombination med två elmotorer som lovar snål körning.
Den nya plattformen erbjuder också bättre isolering runt motorrummet och det märks, det är riktigt tyst invändigt.
Nya Renault Clio går att få välutrustad, med senaste multimedia men också säkerhet. Renault Clio har nu för första gången säkerhetssystemet Highway & Traffic Jam Companion som kombinerar adaptiv farthållare med en körfältsassistans som aktivt håller bilen i sin fil och varnar med durr i ratten om bilen kommer över i fel fil.
Clio får också som standard aktiv nödbroms med cyklist- och fotgängardetektion, vilket är nytt för modellen.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio?
Pris, från kr: Ej fastställt.
Svensk lansering: September.
Mått, cm: L 405/B 180/H 144.
Bagagevolym, l: 391–1 069.
Tjänstevikt, kg: 1 178.
Motor: Trecylindrig bensinmotor. Volym 999 cm3. Max effekt 100 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 2 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Toyota Yaris.
Plus: Senaste teknik och vuxen, modern känsla interiört. Kommer också med hybridmotor.
Minus: Trots att det är en helt ny Clio syns det knappt utifrån, den största skillnaden är invändigt.
Vad nytt? Den som vill ha en pigg, snål citybil med vuxen känsla och senaste teknik.
För vem? Hela bilen, ny plattform och framför allt, ny interiör.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.