Nästa artikel
Provkörning: Renault Clio (2019)
Provkörning

Provkörning: Renault Clio (2019)

Publicerad 31 augusti 2019
Nya Renault Clio har blivit vuxnare med elegantare linjer men utifrån är ändå skillnaden ganska liten. Lite tuffare lyktor, mer skulpterade linjer på huven och sidorna är det som syns mest.
Renault Clio är den bäst säljande franska bilen i världen, 15 miljoner exemplar sedan den lanserades 1990. Nu kommer femte generationen och förväntningarna är så klart skyhöga.
När Renault Clio kom för snart 30 år sedan korades den till Årets Bil i Europa och har sedan dess varit omåttligt populär när kunder vill ha en chic citybil. När jag träffade Renaults designchef Laurens van den Acker för drygt ett halvår sedan, då han visade nya Clio för första gången, medgav han att det varit tufft att forma nya Renault Clio.
– Den största utmaningen med nya Clio var att göra något redan bra, ännu bättre. 

Han gjorde något ovanligt, och istället för att börja med utsidan, som han tycker håller än i dag, så började han med insidan. Och det märks, interiören är en helt ny bil medan utsidan är snudd på densamma om än med nya lyktor och några veck på huven och sidorna. 
– Interiören för nya Renault Clio är en revolution medan exteriören är en evolution. 

Men förutom att interiören är helt ny rent design- och teknikmässigt har den också skapats för att vara praktiskt smart. Nya Clio är både kortare och lägre än föregångaren men har ändå mer bagageutrymme och plats för baksätespassagerarna.

Det är invändigt det hänt mest, små detaljer som att vinkla pekskärmen och höja instrumentpanelen har gett mer utrymme men också en modernare och mer ombonad kupé.

Instrumentpanelen har höjts för att ge mer benutrymme. Mindre, kompaktare ratt ger också mer utrymme men också bättre sikt för föraren. Nya säten bak har formats för att ge mer plats för passagerarnas ben och nackskydden i framstolarna är formade för att inte skymma sikten bakåt för föraren men också så att passagerarna ser bättre framåt. Små detaljer som ger en luftigare och rymligare kupé. Baksätet är dessutom mer skålat, istället för de mer kyrkbänksliknande säten som inte är ovanliga i små bilar. 

Att börja med interiören är egentligen helt enligt trenden där kupén ska efterlikna en lounge fylld av senaste multimedia men också ge förare och passagerare en stunds harmonisk vila. För att göra kupén än mer ombonad har den klätts i mjuka material. Instrumentpanelen och dörrsidorna är nu klädda med stoppat material där plasten också fått mönster och går att välja i olika färger. Lägg till att kupén har ljusslingor både runt växelspaken och i dörrarna som kan ändras i regnbågens alla färger. 

Den största skillnaden är ändå pekskärmen, Renaults hittills största, nästan tio tum stor. Här ryms senaste tekniken och självklart kan föraren spegla sin mobil, Android som Apple, och sköta all tänkbar multimedia från skärmen. Även instrumenten framför föraren är digitala och går att personifiera utifrån humör. Det är första gången Clio är utrustad med en digital skärm och känslan är att Clio blivit både mer vuxet elegant och ungdomligt modern. Renault har som mål att 2022 ska alla fordon vara uppkopplade där det nya multimediasystemet Easy Link är första steget in i den digitala framtiden.

"Den nya plattformen erbjuder bättre isolering runt motorrummet och det märks, det är riktigt tyst invändigt."

Förutom att nya Clio är som ett modernt underhållningsrum går den självklart att köra. Jag testar två motorer, båda bensin, en trecylindrig 1,0-liters med 100 hästkrafter och femväxlad manuell låda och en fyrcylindrig 1,3-liters med 130 hästkrafter och dubbelkopplingslåda. Båda passar bra ihop med Clio och fyller olika behov. Den mindre passar bättre för kortare pendling och inte alltför mycket motorväg medan den större gör sig utmärkt i motorvägshastighet där den dessutom blir riktigt snål. Noterbart är att under provkörningen var den större motorn snålare än den lilla och inte heller lika känslig för hastighetsförändringar vilket påverkade förbrukningen. 

Nya Clio är först ut på Renaults nya plattform CMF-B (Common Module Family) som gör den redo för hybridversionen som kommer i början av nästa år. År 2022 ska Renault erbjuda tolv elbilsmodeller. På provkörningen fanns inte hybriden tillgänglig men vi fick veta att den kommer baseras på en 1,6-liters bensinmotor i kombination med två elmotorer som lovar snål körning.

Den nya plattformen erbjuder också bättre isolering runt motorrummet och det märks, det är riktigt tyst invändigt.

Nya Renault Clio går att få välutrustad, med senaste multimedia men också säkerhet. Renault Clio har nu för första gången säkerhetssystemet Highway & Traffic Jam Companion som kombinerar adaptiv farthållare med en körfältsassistans som aktivt håller bilen i sin fil och varnar med durr i ratten om bilen kommer över i fel fil.

Clio får också som standard aktiv nödbroms med cyklist- och fotgängardetektion, vilket är nytt för modellen.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio?
Renault Clio 1,0 TCe 100

Pris, från kr: Ej fastställt.

Svensk lansering: September.

Mått, cm: L 405/B 180/H 144.

Bagagevolym, l: 391–1 069.

Tjänstevikt, kg: 1 178.

Motor: Trecylindrig bensinmotor. Volym 999 cm3. Max effekt 100 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 2 750 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.

Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 100 g/km.

Konkurrenter: Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Toyota Yaris.

Plus: Senaste teknik och vuxen, modern känsla interiört. Kommer också med hybridmotor.

Minus: Trots att det är en helt ny Clio syns det knappt utifrån, den största skillnaden är invändigt.



Vad nytt? Den som vill ha en pigg, snål citybil med vuxen känsla och senaste teknik.

För vem? Hela bilen, ny plattform och framför allt, ny interiör. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.