Nästa artikel
Provkörning: Renault Clio (2012)
Provkörning

Provkörning: Renault Clio (2012)

Publicerad 28 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Med nya Renault Clio tätnar konkurrensen bland småbilarna. Nya Clio är bekväm, snål, körsäker och rymlig.

Renault Clio har under de senaste åren legat högt på den svenska försäljningslistan. Ska vi vara helt ärliga har detta lika mycket berott på Renaults aggressiva pris- och rabattpolitik som på bilarnas faktiska kvaliteter. Mycket tyder dock på att nya Clio inte behöver lita till lågt pris och rabatter för att konkurrera. Det här är en riktigt bra småbil!

Den fjärde generationen Clio har vuxit en del. Hjulbasen är 14 mm längre och bilen har också blivit något bredare. Samtidigt har takhöjden sänkts med 45 mm och vikten minskat med cirka 100 kg. Sammantaget ger detta bättre innerutrymme och lägre bränsleförbrukning jämfört med föregångaren. Bagageutrymmet tillhör med sina 300 liter de större i småbilsklassen men tyvärr blir inte lastytan helt plan när baksätet fälls fram.

En rad motoralternativ erbjuds. Snålast i nya Clioprogrammet är dieselmodellen Energy dCi 90 83 g med en deklarerad förbrukning på 3,2 l/100 km. Det lär dock krävas många mil innan en privatperson lyckas köra hem den extra investering på 23 000 kronor som krävs för att få rulla ut snåldieseln ur bilhallen, jämfört med den turboladdade trecylindriga bensinmotorn vi redovisar fakta för här intill.

Dessutom går dieselmotorn ganska hårt och brummar mer än jämförbara maskiner hos flera av konkurrenterna. Bensintrean är däremot en väldigt trevlig bekantskap som går mjukt och drar friskt redan från låga varv. Om den låga deklarerade förbrukningen, 4,5 l/100 km, håller i verkligheten återstår att se.

Även frågan huruvida den fina ljudkomforten består när bilen utsätts för svensk och bullrig asfalt får vi återkomma till. På de danska landsvägar där vi provkör nya Clio går den i alla fall behagligt tyst och lagom mjukt.

Fjädringen klarar rejäla potthål men är inte sladdrig på ett sätt som inverkar på köregenskaperna. I vårt undanmanöverprov glänser Clio och slingrar sig förbi hindren med full kontroll även vid i sammanhanget höga farter. I just denna gren gör nya Clio hackmat av franska konkurrenten Peugeot 208. Clion klarar undanmanövern i 74 km/tim medan 208:an understyr ut mellan konerna redan vid 65 km/tim. Det är en övertygande klasskillnad! Clios elektriska servostyrningen fungerar  utmärkt och bidrar till att bilen är riktigt skojig att köra på krokvägar.

Att säga något om kvaliteten efter en sån här kort provtur är naturligtvis vanskligt men nya Renault Clio känns välbyggd med bitvis riktigt bra material. Designchef Laurens van den Acker har tagit ut svängarna rejält  i formgivningen, på gott och på ont. De flesta som ser bilens utsida verkar gilla de fräcka formerna men tyvärr har man även låtit designlusten löpa när det kommer till inredning och instrumentpanel. Den digitala hastighetsmätaren sitter i en central ellips, flankerad av en analog varvräknare till vänster och en analog bränslemätare till höger.

Skönheten sitter som bekant i betraktarens öga; själv tycker jag att instrumenteringen är riktigt ful. Värre är dock att de breda kromlister som löper runt de analoga mätartavlorna ger kraftiga reflexer och blir direkt störande när man åker i medljus med lågt stående sol.

Från utrustningsnivån "Expression" är multimediesystem med sju tums pekskärm standard. Som tillval finns en mer avancerad variant kallad "R-Link" som också innehåller GPS från TomTom och möjlighet att ladda ner egna appar för nya funktioner.

Åkkomforten är fin men sittkomforten kan bli något mer begränsad. Till stor del beror dock detta på storleken på de som färdas i bilen. Sittdynorna i framsätet är korta och för långbenta förare är det svårt att få till lårstödet. Även i baksätet är dynan kort men takhöjden är generös och den inre bredden räcker gott för två vuxna. Säkerhetsmässigt lovar nya Clio gott. Den har redan klarat fem stjärnor hos Euro NCAP.

Gamla Clio hade ett av klassens bästa rostskydd. Renault lovar att den nya bilen är minst lika bra även i detta avseende.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Clio?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Clio Energy TCe 90

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Clio Energy TCe 90:

PRIS, FRÅN KR: 139 900.

MODELL: Femdörrars halvkombi.

SÄLJSTART: December 2012.

MÅTT, CM: L 406/B 173/H 149.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 212.

MOTOR: 3 cyl bensinmotor med turbo. 898 cm3. Max effekt 90 hk vid 5 250 v/min. Max vridmoment 135 Nm från 2 500 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift, Anti-sladdsystem standard.

PRESTANDA: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,2 s.  

FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km, blandad körning.

CO2-UTSLÄPP: 104 g/km.

KONKURRENTER: Peugeot 208, Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Skoda Fabia.

VAD NYTT? Helt ny bil.

FÖR VEM? För småbilskunder som tröttnat på tysk präktighet!

PLUS: Bekväm och körsäker, smidig bensinmotor.

MINUS: Instrument, korta sitt-dynor, dyr dieselmotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-28 09:32
Gäst (ej verifierad)

Verkar vara riktigt trevlig och blir med den sansade prissättning som märket har en av klassens intressantaste. Kanske den allra bästa?

Gillar starkt utformningen av hastighetsmätaren. Lite fransk galenskap som man känner igen från förr. Mer sånt!

Skall provköras.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-28 10:04
saabnisse

Trevligt med färg i inredningen som motvikt till det fega tråksvarta som de flesta andra biltillverkare har.

Men instrumenten tycker jag mest är ett effektsökeri där form får gå före funktion.
Numeriska mätare är dessutom betydligt svårare att läsa av än visarinstrument, hjärnan reagerar snabbare för en vinkelförändring hos en visare än när det gäller att omsätta ett tal till ett faktiskt värde.

Och på/av-knappar för farthållare mellan stolarna verkar inte särskilt genomtänkt.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-28 10:06
Lars58

Gräsligt ful instrumentpanel.
Mer fransk galenskap, nej tack.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-28 10:57
Miffo2

Läskig instrumenterig, håller med Lars58, galenskap som är innovativ kan vara kul, att krångla till det på detta vis är bara dumt.
Digital visning av hastighet är ju senaste mode, t.o.m. volvofolket som skällt på detta tidigare har ju tystnat nu då V40 fick detta i sin cyklopögedesignade instrumentering, kände mig som Odysseus i kamp med Polyfemos vid provkörningen av den i övrigt trevliga bilen..
Färgglad inredning är skoj.
Kul att Alfa:s lösning med bakdörrsöppningen kopierats här, det maskerar bakdörren mycket bra.
Denna bil kan nog bli ett bra budgetalternativ, hoppas att de kommer med alternativ instrumentering bara..

#5 • Uppdaterat: 2012-12-28 11:08
Peugo

Bra med digital hastighetsmätare, borde vara standard, och enda alternativ, i alla bilar i dagens läge. Förstår inte hur folk har så jäkla svårt att anpassa sej till bättre lösningar? Clio måste provköras! Att Peugeot 208:an inte klarar av 65 km/h förstår jag inte för andra har lyckats med 75 km/h!? http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/

#6 • Uppdaterat: 2012-12-28 11:58
Gäst (ej verifierad)

Bästa hastighetsmätaren nånsin var dock de som satt i Cittrorna förr: Ett litet fönster där siffrorna rullade fram som i en gammal badrumsvåg...

Men vi är olika, jag tycker Citroen GS rymdskeppsliknande instrumentering är underbar medan andra tycker att Opel Omega med sina övertydliga instrument och vred som man kan manövrera med boxarhandskar är perfekt. Fransk elegans mot tysk tristess!

#7 • Uppdaterat: 2012-12-28 12:17
Axelman

Första Renault som jag kan tänka mig på allvar att köpa. Vi pendlar ganska mycket till jobbet och en bil som kan dra 0.3 på långkörning välkomnas. I verkligheten blir det väl 0.4 men jag får i alla fall en reduktion från dagens 0.5 ) Bilen är snygg i mina ögon och det enda jag har att anmärka på före en provkörning är instrumenten. Digitalvisningen är jag mycket tveksam till, men som tur är finns svart beständig färg att måla över kromet med.......

#8 • Uppdaterat: 2012-12-28 13:17
hultarn

Att kalla digitala mätare senaste mode är att ta i. Både Opel och Fiat hade det på 80-talet.
Och badrumsvågen var vanlig i bilismens barndom.

Men visst kan man ibland ifrågasätta designers äventyrslusta, kolla gärna de pytteplottriga mätarna på Focus.

För övrigt måste jag tillstå att nya Clio är en väldigt snygg bil, får hoppas att Renaults kvalitetshöjning funkar även här.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-28 16:13
Masse Rati

Intressanta kommentarer kring hastighetsmätaren. Har kört Renault med digital hastighetsmätare sedan de kom i Scenic 2004 och kan bara säga en sak.: överlägset den analoga. Beträffande på/av för farthållare så är det en knapp där man väljer mellan farthållare/fartbegränsare. Hastigheten ställer man i ratten där där den sitter perfekt. Den trecylindriga 90-hästaren måste upplevas, en fullträff! Rolig att köra, tyst i 110 (på Svenska vägar) med ett roligt motorljud om man pressar den. Har provkört den ett par gånger...

#a • Uppdaterat: 2012-12-28 16:26
Irvor

Jämfört med Peugeot 208 är Clion en fullträff.
208:an ser slätstruken ut och lockar inte mig nåt särskilt.
Men Clio känns mer lockande, och känns bra i detaljerna.
Stor skillnad i vägegenskaper mellan 208 och Clio

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.