Nästa artikel
Provkörning: Renault Captur (2019)
Provkörning

Provkörning: Renault Captur (2019)

Publicerad 18 januari 2020
Dragen är desamma men nya Captur har vuxit några cm på alla ledder vilket ger mer pondus.
Svenskfavoriten Captur är förbättrad på nästan alla punkter. Säkerheten håller nu hög nivå och det skjutbara baksätet ger flexibilitet i världsklass.
Captur har blivit en riktig storsäljare. Under de sex år modellen tillverkats har man redan lyckats sälja över 1,5 miljoner exemplar. Bra jobbat för en bil som bara mötts av ljumma recensioner från världens biljournalister.

Föregående generation var en bil som Renault själva medgav sålde främst tack vare sin design. Nya Captur har behållit en del av företrädarens drag men blivit bättre på allt.

Nu baseras den på bottenplattan CMF-B, samma som småbilen Clio. Jämfört med föregångaren har den nya bilen  blivit större på alla ledder vilket ger mer plats för såväl personer som bagage. Liksom tidigare är baksätet skjutbart vilket gör att man kan välja mellan ben- eller bagageutrymme. Med framskjutet baksäte rymmer nya Captur hela 536 liter, det är sju liter mer än Volvo V60.

 

"Kräver viss tillvänjning innan man lärt sig starta mjukt från stillastående. Kraften är svår att dosera."

Köregenskaperna har förbättrats väsentligt. Styrningen är exaktare, fjädringen mer följsam mot underlaget och bilen har blivit både roligare att köra och bekvämare att åka i.  

Vi fick prova bilen med den fyrcylindriga motor Renault utvecklat tillsammans med Mercedes. Den är tyst och stark – en riktig liten pärla. I vår provkörningsbil var motorn kombinerad med en smidig, sexväxlad manuell låda, ett radarpar som tyvärr inte kommer att tas in i Sverige.

Vi får 130-hästarsmotorn i kombination med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som i och för sig växlar mjukt men kräver viss tillvänjning innan man lärt sig starta mjukt från stillastående. Kraften är svår att dosera. När man trampar ner gaspedalen händer först ingenting, sedan kommer hela ketchupflaskan på en och samma gång.  
 

Bra förarmiljö! Tydliga instrument och logiska reglage.

Dubbelkopplingslådans högre vikt har också medfört att man tvingats justera hjulupphängningen vilket försämrat fjädringskomforten. Jag trodde länge att det satt tunna lågprofildäck på den automatväxlade bilen men när jag till slut stannade och tittade visade det sig vara exakt samma dimension som i den manuellt växlade bilen, 215/55-18.  

Instegsmodellen i Sverige blir en trecylindrig enlitersmotor med turbo på 100 hästar. Den har vi kört i Clio tidigare och jag tror att många spekulanter kommer att tycka att den är tillräckligt stark. Senare, fram mot nästa sommar, kommer Captur också som laddhybrid med 45 km räckvidd på el. En teknik den blir först med i klassen.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Captur?
Renault Captur Tce 130 EDC Intense

Pris, från kr: 196 900.

Svensk lansering: Januari 2020.  

Mått, cm: L 423/B 180/H 158.

Bagagevolym, l: 536–1 275.

Tjänstevikt, kg: 1 259.

Max släpvagnsvikt, kg: 1 200.

Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensinmotor med turbo, direktinsprutning och partikelfilter. 4 vent/cyl. Volym 1 333 cm3. Max effekt: 130 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment: 240 Nm från 1 600 v/min.  

Kraftöverföring: 7-växlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart: 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s.

Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 125 g/km.

Konkurrenter: Peugeot 2008, Nissan Juke, VW T-Cross, Skoda Kamiq, Ford Puma, Kia Stonic.

 

Plus: Utrymmen, förbättrade förarstödssystem.

Minus: Stötig med automat, svårdoserad gaspedal. 



Vad nytt? Ny generation av Renaults bästsäljande lilla suv.

För vem? Den som gillar flexibla utrymmen och hög sitthöjd.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.