Nästa artikel
Provkörning: Renault Captur (2017)
Provkörning

Provkörning: Renault Captur (2017)

Publicerad 15 juli 2017
Ny front med grill och LED-strålkastare ska påminna om övriga högbyggda bilar i Renaults sortiment.
Renaults representanter medger själva att Captur är en bil som främst handlar om yta. Under skalet finns allvarliga brister.

Den lilla crossovermodellen Captur har blivit en internationell succé för Renault. Även i Sverige går modellen som tåget och står för omkring en fjärdedel av märkets totala försäljning. Det är utseendet som lockar. Representanten från Renaults PR-avdelning deklarerar stolt att en mycket stor andel av kunderna har valt Captur just för dess yttres skull. Formen är mjuk och gullig, färgsättningen glad och framtoningen snäll. Lite som en Pokémon för vuxna.

I grunden är Captur en lätt uppblåst och förhöjd variant av småbilen Clio. Den högre sitthöjden underlättar insteget och förbättrar överblicken. Svenska kunder kan välja mellan två turboladdade bensinmotorer, en trecylindrig på 0,9 liter/90 hk samt en fyrcylindrig på 1,2 l/120 hk. Det är den starkaste varianten vi får provkör här.

"Det kommer att bli tufft för Captur att behålla sin marknadsandel framöver."

I tät stadstrafik trivs Captur som fisken i vattnet. Drivlinan samspelar fint och bilen är lättmanövrerad. Enda smolket är navigationssystemets bildskärm som är lite för lågt placerad på mittkonsolen för att vara enkel att läsa av under körning.  Liksom Clio upplevs Captur som relativt smal i kupén. Två storväxta kommer att slåss om mittarmstödet (tillval) för att vila armbågarna.

Kupélängden räcker dock gott och det är inget problem för en 180 cm lång förare att ta plats ”bakom sig själv”. Baksätet är högt och erbjuder bra utrymme för två. Sittdynorna är korta men för mindre passagerare behöver det inte innebära någon nackdel. Bagageutrymmet klarar enligt faktabladet goda 455 liter men ser trängre ut när man öppnar bakluckan. Förklaringen är att en hel del av dessa litrar döljs under det dubbla lastgolvet.

Vägegenskaperna är trygga men som ofta när i grunden lågbyggda bilar höjs mot skyarna, blir fjädringskomforten lidande. I tvärgående gupp dunsar det oskönt. Ansiktslyfta Captur har fått ny front och akter, ”hasplåtar” i plast, nya fälgar samt förbättrad kvalitetskänsla i några detaljer i inredningen.

Det som avslöjar att Captur är en ålderdomlig konstruktion är avsaknaden av autobroms. Den viktiga säkerhetsdetaljen går inte ens att beställa som tillval. Enligt Renault skulle det ha blivit för dyrt att bygga om Renaults plattform B som Captur bygger på vars ursprung kan spåras ända tillbaka till den andra generationen Clio som presenterades år 1990.

Grundpriset börjar på sympatiska 159.900 kronor men drar snabbt iväg om man väljer den större motorn och mer utrustning. Kring 200.000 kr finns många modernare konkurrenter att välja bland vilket kommer att göra det tufft för Captur att behålla sin marknadsandel framöver.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Captur?

Alla tyska premiummärken, inklusive Audi, klarar sig bättre än Volvo i årets undersökning.

Renault Captur TCe 120 Intens

Pris, från kr: 193.900.

Säljstart: Juli.

Mått, cm: L 412/B 178/H 156.

Markfrigång, cm: 17.

Bagagevolym, l: 455–1 235.

Tjänstevikt, kg: 1 184.

Motor: Rak fyrcylindrig bensinmotor med turbo. 4 ventiler/cylinder. Volym 1 197 cm3. Max effekt 120 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 205 Nm från 2 000 v/min.

Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Prestanda: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s.

Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 125 g/km.

Konkurrenter: Opel Crossland X, Honda HR-V, Mazda CX-3 med flera.

 

Plus: Lättkörd i stadstrafik, kul design. 

Minus: Saknar autobroms, bristande åkkomfort.



Vad nytt? Uppdaterad design.

För vem? Bäst för märkesfantaster. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.