Nästa artikel
Provkörning: Range Rover Velar (2017)
Provkörning

Provkörning: Range Rover Velar (2017)

Publicerad 5 november 2017
Velar – ja, bilen heter så – låter tveksamt på svenska men anspelar på den första prototypen av Range Rover från 1969.
Den senaste modellen från Range Rover är fylld av lyx och skrytvänliga finesser. Nya Velar både känns dyr och är det.
Dörrhandtagen är på något sätt talande för hela bilen. När man låser upp skuttar de ut och när man rullar iväg försvinner de in i dörren. Enligt tillverkaren Land Rover ska detta minska luftmotståndet men vi anar ett annat syfte: det är helt enkelt en frän grej. På samma sätt glider växelväljarpucken upp ur mittkonsolen när motorn startar och en av bildskärmarna vinklas framåt. Onödigt så klart – men flashigt.
 
Förarplatsen tillhör det flådigaste och mest digitala som går att hitta i dag. Vanliga knappar finns nästan inte alls utan allt styrs via pekskärmar och ett par reglage som byter funktion beroende på vilken meny man befinner sig i. Det är rasande snyggt (tills glasytorna är fullsmetade av fingeravtryck) men det tar ett tag att lära sig.
 
Räcker inte detta för att impa på grannarna kan man flika in att bilen har laserlampor som ger en helljuskägla på över en halv kilometer (tillval för lyxbilsmässiga 55 300 kr) och att ljudanläggningen från Meridian spelar med 23 högtalare (55 600 kr).
 

"På långresa är komforten suverän. Bilen går klippstabilt rakt fram och luftfjädringen ger bekväm och avslappnad gång."

Det syns inte riktigt på bilderna men Velar är en stor bil. Den är bara marginellt kortare än Range Rover Sport, som ligger ett hack upp i märkeshierarkin, men den är betydligt lägre och helhetsintrycket är mindre klossigt. Den breda karossen ger bra utrymmen men tar också mycket väg i anspråk. Föraren sitter högt som på en kommandobrygga och blickar ut över den långa huven och trafiken där nedanför.
 
På långresa
är komforten suverän. Bilen går klippstabilt rakt fram och luftfjädringen ger bekväm och avslappnad gång. Ljudnivån är dämpad och framstolarna som kan justeras på 20 olika sätt kan ge också ge massage för till exempel ländryggen (66 800 kr).
 
V6-dieseln i provbilen är ett monster. Vridmomentet på hela 700 Nm sätter verkligen fart på de nästan 2,3 tonnen och aldrig att motorn verkar ansträngd. Testförbrukningen stannade på 8,4 l/100 km. Lite mindre dyra fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer finns som alternativ. På kurviga vägar märks den höga vikten men Velar hänger med bra i svängarna. Krängningen är måttlig, styrningen precis och lagom lätt. På knögglig väg går det stötigt och bidragande är säkert de väldiga 22-tumsfälgarna (71 000 kr).
 
Jämfört med
de större Range Rover-modellerna har Velar mindre fokus på körning över stock och sten. Fyrhjulsdrift är standard men hjälpmedel som lågväxel och manuellt låsbara diffspärrar erbjuds inte, vilket får en terrängbilstokig kollega att beskriva bilen som ”Range Rover Velour”. Ändå är Velar mer terränggående än de flesta suvar och om någon undrar är maximala vadningsdjupet 60 cm.
 
Till sist: elektroniken i Velar verkar vara lite svajig. Pekskärmarna vägrade att starta vid två tillfällen, vilket är ett problem i en bil där nästan allt styrs via just pekskärmar.

Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Velar?
Range Rover Velar D300 First Edition

Pris, från kr: 1 177 900 (instegsmodellen D180/P250: 626 900).

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 480/B 193/H 166.

Markfrigång, cm: 25,1 med luftfjädring (21,3 med stålfjädrar).

Bagagevolym, l: 673–1 731.

Tjänstevikt, kg: 2 270.

Max dragvikt, kg: 2 500.

Motor: V6-diesel med dubbelturbo, volym 2 993 cm3, max effekt 300 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 700 Nm vid 1 500 v/min.

Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 241 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,5 s.

Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 167 g/km.

Konkurrenter: Jaguar F-Pace, Porsche Macan/Cayenne, BMW X5/X6, Mercedes GLC/GLE med flera.

 

Plus: Överdådig komfort, läcker inredning, urstark dieselmotor.

Minus: Svettigt pris, elektronik-buggar, överraskande litet baksäte, ej lågväxel.



Vad nytt? Fjärde modellen från Range Rover, byggd på samma teknik som Jaguar F-Pace.

För vem? Statuspryl för uppfarten i finare postnummer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.