När det nu lanseras en helt ny generation Evoque ser den nästan exakt likadan ut som föregångaren. Men titta en gång till, den gamla modellens bitvis skarpa karossveck är utslätade och nya Evoque ser snarare ut som en Velar eller Discovery i miniatyr än en uppföljare till gamla Evoque.
Den nya bilen är exakt lika lång och bred som föregångaren. Avståndet mellan hjulaxlarna har däremot växt med 21 millimeter för att ge baksätespassagerarna mer benutrymme och jo, nog är baksätet bättre än tidigare. En 192 cm lång reporter kan faktiskt sitta bakom sig själv. Det gick inte förut.
Den nya konstruktionen känns. Nya Evoque rör sig betydligt smidigare och bekvämare på vägen än Jaguar-kusinen som dras med gammal chassiteknik. PTA-plattan betyder också att Evoque elektrifieras. Alla motoralternativ som kombineras med automatlåda får ett mildhybridsystem som gör att förbränningsmotorn stängs av tidigare och under längre stopp. När man har foten på bromsen och hastigheten understiger 17 km/tim stängs motorn av och bilen rullar fritt. Stoppen kommer som en befrielse eftersom den fyrcylindriga dieselmotorn är en av marknadens bullrigaste. Nästa år kommer Evoque som laddhybrid.
"Evoque har blivit en bekvämare, rymligare och mer kompetent bil."
Evoque har blivit en bekvämare, rymligare och mer kompetent bil. Och faktiskt även billigare. Den förväntade storsäljaren heter D180 AWD och kostar från 409 900 kr. Det är några tusenlappar billigare än motsvarande motor i den utgående modellen som dessutom hade skralare utrustning.
Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque?
Pris, från kr: 419.900.
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 437/B 190/ H 165.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 591–1 383
Tjänstevikt, kg: 1 891.
Max dragvikt, kg: 2 000.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig dieselmotor med turbo. 48 V mildhybridsystem, 4 ventiler/cylinder. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 2 400 v/min, max vridmoment 430 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp 150 g/km.
Konkurrenter: Audi Q3, Jaguar E-Pace, BMW X2, Volvo XC40.
Plus: Hög komfort, teknikspäckad, terrängduglig.
Minus: En av de dyraste i klassen, bred och tung.
Vad nytt? Andra generationen Evoque. Ny plattform.
För vem? Suvköparen med anglofila drag.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.