Det är
alltid lite märkvärdigt med en Porsche. Blotta namnet får ju ögonen att
tindra på grabbar i alla åldrar. Att bara ta nyckeln till Panamera och
köra iväg går inte för sig. Nej, vi måste sätta upp oss på turlista. En
timme var får vi med Porsches nya dunderbil.
Panamera är en
av kandidaterna till Årets Bil 2010 och deltog därför i ett veckolångt
test som juryn höll i Danmark. Porsche släppte till sin Panamera i bara
två dagar. Det blev rusning till turlistan.
Slank och spänstig
Min
timme inföll mellan tre och fyra på eftermiddagen. Jag började med att
gå ett varv runt bilen tillsammans med ingenjör Robert Hähle som
lämnade ut startnyckeln. Det blev många steg, för Panamera är en stor
bil - 4,97 meter lång och 1,93 meter bred.
Porsche har beskyllts
för att ha världens lataste designers. Bilarna ser ju likadana ut år
efter år. Men Panamera har de jobbat med och lyckats göra en vacker
bil; slank, spänstig och med tydliga Porschedrag, trots den väldiga
storleken. Det är den första Porschen med bakdörrar och världens
bredaste och lägsta fyrdörrarsbil. Över taket är den 1,42 meter och det
är bara elva centimeter högre än en Carrera.
Bara fyrsitsig
Bakdörrarna
leder in till två sportstolar på var sida om den höga mittkonsolen.
Bilen är bara fyrsitsig och det har sina orsaker:
- De två stolarna
sitter lågt på sidan om kardantunneln och långt bak, innanför
hjulhusen. På så vis har vi skapat hög takhöjd och långt benutrymme,
berättade ingenjör Hähle.
Även tvåmetersmiljonärer kan sträcka
ut benen som i en limousine där bak. För passagerare i andra änden av
längdskalan finns iso fix-fästen för barnstolar.
Stort lastutrymme
Bakom
bakstolarna öppnar sig ett 432 liters lastutrymme, större än i en Volvo
S60. Ingenjör Hähle drar i en spak. Ryggstöden faller ned och bildar
ett slätt lastplan som sväljer över 1,2 kubikmeter prylar.
- Vi har verkligen försökt göra bilen praktisk, sa ingenjör Hähle stolt.
Porsche
Panamera är riktigt användbar som familjebil. Men den är ändå i första
hand en körmaskin och till slut fick jag startnyckeln i fickan. Med en
knapptryckning väckte jag V8:an som svarade med ett torrt, hest
Porscheryt när jag tryckte på gasen. Ljudingenjörerna har sannerligen
lyckats stämma turbomotorns 500 hästar att sjunga tonsäkert i kör.
Snabbast på Ringen
Panameras
V8 finns i två utföranden, med och utan turbo. Det skiljer 100
hästkrafter. Jag satt i den dyraste och starkaste modellen. De 500
hästarna är sammankopplade med en sjustegad dubbelkopplingslåda som
växlar så mjukt och snabbt att man knappt märker det.
Att
provköra Porsche Panamera på danska fartbegränsade byvägar kändes rent
larvigt. Om bilen ska komma till sin rätt behövs en racerbana och vad
den kan uträtta på en sådan har gamle rallymästaren Walter Röhrl visat.
Han tog Panamera runt Nürburgring på rekordtiden 7, 56. Snabbare har
ingen bil med fyra dörrar klarat Ringen.
Full av knappar
Panamera
Turbo är fyrhjulsdriven och har dessutom flera körprogram. Mittkonsolen
är full med knappar som ändrar karaktären på både motor och
stötdämpning. "Sport Plus" är racerprogrammet som får bilens
luftfjädring och stötdämpare att bli hårda, som sänker karossen med 2,5
centimter, som kortar växlingstiderna och tillåter turbon att överladda
tio procent.
Jag gled genom landskapet på komfortläget. Bilen
svävade fram på mjuka luftfjädrar och motorn spann lågt. Den bestämt
stoppade förarstolen kändes som formgjuten. Bekvämare har jag nog
aldrig åkt.
1,2 liter per mil
Vid en rondell fick
jag stanna för trafik och plötsligt var det knäpptyst i bilen. Motorn
harde slutat gå. Stop/startfunktion är standard i Panamera Turbo. Det
spar några procent soppa och det behövs, för den 1,970 ton tunga bilen
vill ha över 1,2 liter per mil.
Danska byvägar är för smala
för Porsche Panamera. Motorhuven, som bredde ut sig framför ögonen,
kändes bred som en solterrass. Som tur var såg jag ovandelen av de
muskulösa skärmarna, annars hade det varit knepigt att styra rätt
mellan mötande traktorer och höga häckar.
Launch Control
Att
testa väghållningen var uteslutet. Men en sak kunde jag prova. Jag åkte
till närmsta flygplats och fick ställa upp i änden av den 1200 meter
långa rakan. Porsche Panamera Turbo ska göra 0-100 km på 4,2 sekunder.
Med en knapp på ratten kunde jag trycka igång ett stoppur.
Turbomodellen
är utrustad med Launch Control, starthjälp. Det är en funktion som
uppges förkorta accelerationstiden med ytterligare 0,2 sekunder. Jag
höll foten hårt på bromsen och tryckte ned gasen fullt. Ryckte bort
bromsfoten och tappade nästan andan när bilen slungades iväg med ett
ursinnigt rytande.
Startbanan rusade in under hjulen och innan
jag kom ihåg att slå av klockan var farten uppe över 150 km/tim. Jag
höll gasen nere och såg med skräckblandad upphetsning hur ljusen i
banänden kom närmare liksom kastade mot mig. Högerfoten klev av gasen
som en reflex och stampade på bromsen.
Drygt 250 km/tim
I
ögonvrån hann jag se hastighetsmätaren. Drygt 250 km/tim. Långt kvar
till toppfarten som är 303 km/tim alltså, men flygrakan var för kort
för mitt mod. De keramiska bromsskivorna, 41 centimeter i diameter och
med väldiga ok, kunde nog sätta stopp för Panamera. Men tanken på att
inte hinna bromsa en bil för 1 595 000 kr var rätt kuslig.
Porsche
Panamera kostar så det svindlar för en fattig biljournalist. Men det
finns andra som satsat på mer lukrativa karriärer och bilen är inte
svårsåld. Den svenske importören har snabbt blivit av med alla 40 bilar
som var årets tilldelning och har i dagarna varit i Tyskland för att
försöka ragga flera. Minst 20 till går att sälja, bedömer han. En
fjärdedel av kunderna köper den dyraste Turbomodellen.
Med sin
praktiska inredning, fyrhjulsdrift och rostbeständiga kaross (som
innehåller en hel del aluminium och magnesium för viktens skull) skulle
Panamera tåla att köras som familjebil året runt. Men det är nog få som
bestyckar den med vintersulor i den imponerande dimensionen 245/50 18
fram och 275/45 18 bak. En omgång kostar 46 000
kronor.
Vi tycker:
Vad nytt: Porsches första sportbil med fyra dörrar.
För vem: De som vill ha något rivigare än en BMW 7-serie, Audi A8, Lexus eller Mercedes S-klass.
Bra köp: Skrytfaktorn är kanske värd pengarna.
Plus: Lättkörd, tre bilar i en, lika bekväm bak som fram, praktiskt lastutrymme.
Minus: Bakåtsikten.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.