Nästa artikel
Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)
Provkörning

Provkörning: Porsche Cayenne Coupé (2019)

Publicerad 8 december 2019 (uppdaterad 9 december 2019)
Cayenne Coupé med minsta bensinmotorn kanske inte väcker gaslusten hos bankörningsentusiaster, och folk med lång överkropp kommer att önska sig ett mindre huvud när de sitter i baksätet. Övriga lär knappast sakna något.

Elegans. Det är väl det som är den stora skillnaden mellan vanliga Cayenne och Porsche Cayenne Coupé. Taklinjen har sänkts 20 mm i bakkant och designen ger den här versionen ett betydlig smäckrare intryck än vanliga Cayennes stabbiga suv-attityd.  

V6:an i vår provkörningsbil är det minsta motoralternativet till modellen och gör ett utmärkt arbete. Den är tyst, bottenstark och samarbetar utmärkt med den åttaväxlade automatlådan. Särskilt snål är den dock inte. Monterad i en tung suv med fyrhjulsdrift krävs hårt disciplinerad gasfot för att inte förbrukningen ska stiga till över en och en halv liter per mil. En förbrukning som naturligtvis är helt otidsenlig. Ömmar miljösamvetet finns dock även Cayenne Coupé som laddhybrid med prislapp från 979.000 kr och förbrukning på 0,47 l/mil. 

Att en ny suv från Porsche är en dröm på landsvägen är inget som höjer ögonbryn. Stark motor samt hjulupphängningar och bromsar som är tänkta att klara fri fart på Autobahn gör att 120 på svensk E4 känns som ren avkoppling. Komforten är förstklassig och kroppen känns pigg även när man kliver ur bilen efter ett långt körpass. 
 

Att inredningen är lyxig och genomförd med hög precision och känsla av kvalitet kräver man av en bil som kostar över 800.000 kr och är därför inte heller särskilt överraskande. Förarmiljön är utmärkt med tydliga instrument och lättanvända reglage.

Det är däremot i garaget som Cayennes storhet verkligen sticker ut. När man rattar två ton tung suv mellan betongpelare och grosshandlarparkerande kollegor är det först svårt att förstå vad som händer. Faktabladet berättar att bilen är nästan fem meter lång och två meter bred, ändå känns den lätthanterlig som en Volkswagen Polo.

Förklaringen hittar vi i listan över extrautrustning. Tillvalet ”bakaxelstyrning” för 21.400 kronor låter bakhjulen svänga mot framhjulen i låga farter och med i högre hastigheter. Det medför ökad stabilitet när det går undan och en overklig smidighet när det är trångt. Parkeringshjälp med 360 graders kameror för 7.700 kronor hjälper ytterligare till för att höja förarens självsäkerhet. 


 

"Alla vill inte ha en praktisk sko från Ecco."

Men allt det här kan man förstås också få i en vanlig Cayenne som i sitt grundutförande är 70.000 kr billigare än Coupén. Men den elegantare taklinjen påverkar verkligen vilket intryck bilen ger. Och dess användbarhet ska sägas.

Takhöjden i baksätet räcker inte riktigt till och är du upp mot 190 kommer du att börja vrida på dig efter en stund. Baksätet är förövrigt gjort för två i standardutförandet, men ett tresitsigt alternativ finns på tillbehörslistan. En smula bagagevolym har också offrats i skönhetsoperationen, från 770 liter i Cayenne till 625 liter i Cayenne Coupé. 

Om elegans är viktigare är praktikalitet är dock valet enkelt. Alla vill inte ha en praktisk sko från Ecco. Ibland känns en liten italienare helt enkelt så mycket bättre. Även om ”liten” i det här fallet råkar vara en välväxt suv på fem meter med tjänstevikt på över två ton.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne Coupé?

Porsche Cayenne Coupé Tiptronic S

Pris: 830 000 kr.
Säljs: Nu.
Mått: L 493/B 198/H168
Bagagevolym, l: 625 – 1 540.
Tjänstevikt: 2 030 kg
Max dragvikt: 3 500 kg
Motor: V6 bensin med turbo och direktinsprutning. Volym 2 995 cm3. Max effekt: 340 hk vid 5 300 v/min. Max vridmoment: 450 Nm från 1 340 v/min. 
Kraftöverföring: 8-växlad automatisk växellåda. Fyrhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 243 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 6,0 s.
Deklarerad förbrukning: 12,7 l/100 km. CO2-utsläpp 289 g/km.
Konkurrenter: BMW X6, Audi Q8, Mercedes GLE Coupé, Range Rover Velar.
 

Plus: Komfort, prestanda, detaljarbete, dragvikt, smidig för sin storlek (med bakaxelstyrning).
Minus: Förbrukning, kostnader, begränsad takhöjd i baksätet. 

Vad nytt? Coupéversionen av Porsches stora suv.
För vem? Esteter med tjock plånbok som behöver en stor bil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.