Nästa artikel
Provkörning: Porsche Boxster S
Provkörning

Provkörning: Porsche Boxster S

Publicerad 4 juni 2007 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Porsche Boxster S må vara dyr i inköp men är också en äkta sportvagn med större användningsområde än vad man kan tro vid första anblicken. Körglädjen är på topp och motorljudet ger entusiasten gåshud.

Den första versionen av Boxster presenterades 1996. Modellen fick en kraftig uppdatering 2004 med bland annat ny kaross. Motorn är en mittmonterad sexcylindrig boxermotor på 295 hästkrafter som borde få pris. Den viner och mullrar, tjuter och morrar och är ständigt beredd att skjuta iväg i blixtrande acceleration, nästan oavsett vilken växel du har i för tillfället. Bara ljudet är tillräckligt för att ge entusiasten rysningar av välbefinnande.

Men det som gör Boxster så intressant, är att det faktiskt också är en bil som man skulle kunna tänka sig att leva med i vardagslag. Under luckan i fronten döljer sig ett djupt bagageutrymme. Här ryms inga resväskor men några stora bagar (eller matkassar från veckohandlingen) går ned. Under bakluckan finns ytterligare ett bagageutrymme, även om detta är något mindre.

Åkkomforten vinner inga priser. Trots att det extra vindskyddet är monterat blir kupén dragig redan från 70 km/tim när man kör utan tak. Det bullrar från däck och motor och fjädringen är hård.

Körkomforten är desto bättre. Porsche förmedlar en känsla av kontroll till föraren. Styrning och hjulupphängning förtiger intet av vad som finns under däcken. Motorn svarar omedelbart på minsta gaspedalsrörelse och bromsarna är extremt effektiva. Suffletten manövreras elektriskt bortsett från en säkerhetsspärr vid backspegeln som måste lossas manuell.

Kostnaderna avskräcker men för entusiasten spelar dessa kanske mindre roll. Som en kollega på förlaget sa:

– Nån gång ska väl alla äga en Porsche….

Testinformation

Modeller i det här testet:

Porsche Boxster S

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Porsche Boxster S
  • Pris, kr från: 555 000

    Modell: 2-sitisig cabriolet

    Säljstart: Nu

    Mått, cm: L 432/B 180/H 129

    Tjänstevikt, från: 1 395 kg

    Motor: : Sexcylindrig boxermotor 3,4 liter. Cylindervolym: 3 387 cm3. Max effekt: 295 hk vid 6 250 varv/min. Max vridmoment 340 Nm från 4 400 varv/min.

    Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 5,4 sek. Toppfart 272 km/tim.

    Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 248 g/km.

    Konkurrenter: Mercedes SLK, BMW Z4, Audi TT

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.