Snabbt står det klart att vi kör en bil för posörer. Peugeot RCZ väcker mycket uppmärksamhet och får huvuden att vridas.
Det hela gick dock väl långt då en medtrafikant på motorvägen vid Arlanda, närmast tvärnitade mitt under sin omkörning, för att sedan under en lång stund ligga jämsides för att beundra och med sin mobilkamera fotografera vår bil.
"Kombiklass"
Peugeot RCZ är låg och bred. När man sitter i förarstolen slås man av hur rymligt och luftigt det känns i framsätet. Ett ögonkast över axeln ger dock snabbt besked om att baksätet knappast är tänkt för fullvuxna.
Med förarstolen inställd för en 180 cm lång förare, finns knappt plats för en portfölj mellan ryggstödet och baksätets framkant. Bättre då att fälla fram baksätets ryggstöd och använda utrymmet för bagage. Då ökar det tillgängliga lastutrymmet från goda 321 liter (enbart i skuffen) till 639 liter. Det är snudd på kombiklass!
Framstolarna är ganska små och lågt placerade. Tillsammans med takets speciella, bulliga profil, ger den låga sittpositionen utmärkt takhöjd. Sikten snett framåt skyms av kraftiga vindrutestolpar och det är svårt att få grepp om var bilen börjar och slutar.
Tack vare att parkeringsvarnare fram och bak är standard blir bilen ändå förhållandevis lätt att manövrera på trånga utrymmen.
Överlag är bilen överraskande smidig i stadstrafik. Motorn drar kraftfullt från låga varav och bidrar med sitt breda varvtalsregister till att göra bilen lättkörd.
Trumpet leder ljudet
Vi lämnar staden och sätter kurs mot några slingriga favoritvägar istället, glatt ackompanjerade av mustigt morrande motor. Peugeots tekniker har trollat med akustiken och konstruerat en slags trumpet som ska leda insugningsljudet in till kupén!
Det gör att RCZ låter tufft och sportigt på insidan utan att behöva störa omgivningen eller riskera att överskrida några bullernormer.
Styrningen är snabb med fin känsla. Fjädringen är satt för tuffare körning. I vardagslag upplevs den som något stötig men föraren kompenseras för den bristande komforten när farten ökar och vägen kröker.
RCZ är underhållande och vägsäker, precis vad man förväntar sig av biltypen. Även vid snabb kurvtagning på rejält knölig vägbana håller bilen spåret.
Långkörning på motorväg är däremot inte lika roligt. Förutom stötig fjädring, lider bilen av att vara känslig för grov asfalt. Styv hjulupphängning i kombination med tunna lågprofildäck leder upp däckbullret rakt in i kupén.
Trots generösa justeringsmöjligheter av ratt och stol har några förare svårt att få till en bra körställning. Irriterande är också att ventilationsgallret på instrumentpanelen speglar sig i vindrutan och att den feta, sköna läderratten delvis döljer hastighetsmätaren.
Standardutrustningen är generös med bland annat klimatanläggning, cd-stereo med bluetooth handsfree, parkeringsvarnare och farthållare. Det har dock drivit upp priset och Peugeot RCZ med den stora turbomotorn är 10 000 kronor dyrare än en Volkswagen Scirocco med 210 hästars motor.
Den som törstar mer efter uppmärksamhet än prestanda bör också titta närmare på den 40 000 kronor billigare varianten av RCZ med samma 1,6- liters turbomotor, nedtrimmad till 156 hästkrafter.
Se också:
Webb-tv: Vi provkör Peugeot RCZ
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot RCZ 1.6 Turbo 200 hkBetyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 289 990.
Säljstart: Nu.
Modell: Tvådörrars 2+2 sitsig sportcoupé.
Mått, cm: L 429/B 184/H 136.
Tjänstevikt, kg: 1 297.
Släpvagnsvikt, kg: 500.
Motor: 4-cyl direktinsprutad bensinmotor, dubbla överliggande kamaxlar. Turbo. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 200 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 275 Nm vid 1 700 v/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 7,5 s. Toppfart 235 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Audi TT, Honda CR-Z, VW Scirocco,
Vad nytt? Helt ny bil.
För vem? För posörer med god ekonomi.
Bra köp? Väcker uppmärksamhet och habegär men priset är högt.
Plus: Kul att köra, rymlig i framsätet, spännande design.
Minus: Trångt baksäte, bristande komfort, dyr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Audi TT-kopia 12 år för sent...
En hårfrisörskabil med andra ord
tycker den påminner mer om en klassisk VW Karmann-Ghia, speciellt bakskärmarna...
Jo, faktiskt, tyckte den såg bekant ut på något sätt. Karmann-Ghia, helt klart!
hahaha audi TT är tråkig att köra!! tvingandes tlli och med med bakspoiler till slut för den var så instabil i hög fart! och körde av många förare av vägen. karman giha? audi TT allt är vw produkt alltså tråkiga.
De flesta Audibilar har trista köregenskaper. Det är först med nya A4 och A5 generationen som kördynamiken har blivit ok. Äldre Audi var riktigt tröga på vägen, ville helst gå rakt fram, alternativt stenhårt chassi för att få någon som helst körkänsla. Som att dansa med dykarskor. Långt från till exempel BMWs spänstiga och samtidigt komfortabla väguppträdande.
En så´n där har jag haft en gång, en babyblå...
Volkswagen Karman Ghia kommer jag ihåg att den hette.
En bra bil? Not!
Medföljer Nr.lapp till Verkstaden???
Nr lapp det har du sedan länge på din vw eller vad det nu är för skit
Era trångsynta och avundsjuka kommentarer beror sannolikt på att Ni inte kört dena otroligt formsköna och eleganta bil med fantastiska körupplevelser. Fransk design kombinerad med komfort och riktiga sportbilsegenskaper.
Svart RCZ
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.