Paddlar finns på ratten för den som vill växla själv men jag låter automatlådan göra jobbet. Det gör den bra! Vi har ställt mittkonsolens körlägesväljare på ”Sport”. Det gör drivlinan mer reaktionssnabb, styrningen lite tyngre och den elektroniskt kontrollerade fjädringen lite hårdare. Köregenskaperna är väldigt fina. Bilen känns lättplacerad, tajt och smidig som en liten GTI när vi ystert dansar uppför berget.
Nya Peugeot 508 är ovanligt nog mindre än sin föregångare. Annars brukar biltillverkare vara förtjusta i att passa på att dra ut måtten när man bygger nya versioner men 508 har blivit åtta cm kortare i sin senaste generation. Det smäckrare formatet bidrar dock inte ensamt till att bilen blivit 70 kg lättare än sin föregångare. Numera bygger bilen på PSA:s moderna bottenplatta EMP2 där man använder mer höghållfast stål för att sänka vikten.
En av nackdelarna med EMP2 är att arkitekturen ofta låter de främre hjulhusen inkräkta på kupéutrymmet. Så även i 508. Såväl på förar- som passagerarplats känns det betydligt trängre för fötterna än i många konkurrenter. Trots den sluttande taklinjen har i alla fall även vuxna baksätespassagerare plats för huvudet. Däremot är taklinjen neddragen mot sidorutan vilket ställer till det för utsikten. Är du för lång blir det till att huka sig för att se ut genom de elegant karmlösa sidorutorna.
Bagageutrymmets volym är nog tillräcklig för de flesta men det är en rejäl lasttröskel som bagaget ska lyftas över. Kring årsskiftet kommer kombiversionen. Den lär bli mer praktisk för folk som ofta behöver frakta tyngre saker.
"Många feltryck innan man lärt sig vilken knapp som gör vad. Men lite franskt egensinne kanske ingår i konceptet?"
Gamla 508 saknade autobroms. I och med att man nu använder en modern plattform öppnas möjligheten att implementera nya säkerhets- och komfortfunktioner. Nu finns autobroms som upptäcker och bromsar för cyklister och fotgängare, förutom andra bilar. Dessutom finns nu adaptiv farthållare och en väl funge-rande filhållningsassistent som hjälper föraren att hålla kursen. Tyvärr har man gömt reglaget för farthållarens manövrering bakom rattkransen så föraren får känna sig fram och trycka lite här och var tills man memorerat de olika funktionerna. Det går inte att se reglaget med mindre än att man kliver ur bilen och kikar in bakom ratten.
Det finns fler tveksamheter. För att göra panelens tio tum stora pekskärm lättare att använda har man sju pianotangenter som snabbval för de olika funktionerna. Tangenterna är i blank metall och försedda med ljusgrå symboler som gör dem snudd på oläsbara i dagsljus. Också här blir det många feltryck innan man lärt sig vilken knapp som gör vad. Men lite franskt egensinne kanske ingår i konceptet? Den som prioriterar form och körglädje framför utrymmen och fotriktig praktikalitet bör absolut prova nya 508.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508?
Pris, från kr: Ej fastställt.
Säljstart: September 2018.
Mått, cm: L 475/B 190/H 140.
Bagagevolym, l: 487–1 537.
Tjänstevikt, kg: 1 420.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo. Volym 1 598 cm3. Max effekt 225 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 300 Nm från 2 500 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 8-stegs automatisk växellåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,3 s.
Deklarerad förbrukning: 5,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 131 g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Opel Insignia, Volvo V60/S60, Audi A5 Sportback, BMW 3-serie.
Plus: Hög komfort, fina köregenskaper, pigg motor.
Minus: Svåranvända reglage, trång kupé.
Vad nytt? Ny generation av Peugeots stora mellanklassare.
För vem? Tjänstebilisten som gillar design och vill sticka ut!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.