Bagageutrymmet är oerhört rymligt. Luckan öppnar dock lågt och redan en 180 cm lång person lär sig snart att hålla ned huvudet när bilen ska lastas. Luckan kan fås med elektrisk och frustrerande långsam manövrering. Definitivt inget för lättstressade. Som hos marknadens övriga mindre sjusitsare får man välja mellan passagerare eller bagage. Ska sju personer resa med packning blir det till att montera takbox. Insteget fordrar som sagt en del smidighet då golvet är högt och taket lågt. De bakersta två uppfällbara stolarna är små och lågt monterade men huvudutrymmet faktiskt tillräckligt för vuxna. Den fyrkantiga karossformen ger otvetydiga fördelar. Benutrymmet kan varieras mellan obefintligt och minimalt tack vare att de individuella stolarna i mittenraden är skjutbara i längdled. Även dessa stolar är små och mittplatsen är allra minst. Sittdynorna är parodiskt korta. Peugeot 5008 fungerar nog bäst som familjebil innan barnen vuxit till sig.
"Huvudutrymmet faktiskt tillräckligt för vuxna. Den fyrkantiga karossformen ger otvetydiga fördelar."
Fjädringen har svårt att svälja korta gupp effektivt. Färden blir gärna lite stötig så snart inte vägen är slät. Vi får möjlighet att testa instegsmodellen med en trecylindrig bensinmotor på en liter och 130 hästar. Den morrar piggt och orkar mer än vad man tror men tyvärr sker detta till priset av en hel del vibrationer. Den större bensinmotorn på 165 hk är det smidigaste alternativet med tyst och mjuk gång samt goda kraftresurser. Automatlådan växlar smidigt och är ett utmärkt val.
Den som hellre växlar själv råkar ut för två problem. Det första är att växelspaken hamnar högt upp på den stora mittkonsolen. Den som gärna sitter lågt hamnar i en ovanligt märklig ställning när det ska växlas. Det andra problemet är klassiskt för plattformen EMP2 – som 5008 delar med en rad modeller från Peugeot och Citroën – det finns ingen plats för förarens fötter! Automatlåda är bra för då kan man i alla fall sträcka ut vänsterbenet. I Vi Bilägares långteststall rullar en 3008 med 120 hk diesel i kombination med sexstegad automatlåda. Kanske den allra trevligaste drivlinan även i 5008.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 5008?
Pris: Ej fastställt. (Cirka 320 000 kr.)
Säljstart: September.
Mått, cm: L 464/B 184/H 165.
Bagagevolym, l: 702–1 940.
Tjänstevikt, kg: 1 440.
Motor: 4-cyl direktinsprutad bensinturbo, 1 598 cm3. Max effekt 165 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 400 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexstegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 206 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 133 g/km.
Konkurrenter: Skoda Kodiaq, Nissan X-Trail, Volkswagen Tiguan Allspace, Fiat Freemont.
Plus: Bagageutrymme, smutsfria tröskellådor, smidiga drivlinor.
Minus: Förarmiljö, utrymme i kupén, små stolar, bristande fjädringskomfort.
Vad nytt? Förlängd Peugeot 3008.
För vem?Den stora familjen med små, små barn.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.