Frankrike tillhör de fåtal länder i Europa som valt att följa den svenska modellen och satsa på att öppna marknaden för etanolbilar.
Runt om i Frankrike ökar antalet tankställen (om än långsammare än vad man från början förutspådde) vilket fått biltillverkarna att hänga på och presentera allt fler etanolversioner av sina storsäljare.
PSA har tagit fram en tvåliters E85-motor på 140 hk som bland annat kommer till användning i Citroën C5 och i nu provkörda Peugeot 407 SW. Det handlar inte om någon särskilt förfinad kraftkälla. Snarare en basmotor som gör sitt jobb utan att klaga.
Det känns emellertid som om Peugeot valt att kombinera motorn med väl låg utväxling. Visserligen drar bilen piggt även på höga växlar men i motorvägsfart störs framfarten av en hel del surr från motorn.
En sjätte växel eller möjligen högre utväxling av den femväxlade lådan, hade gjort motorbullret lägre och hjälpt till att sänka bränsleförbrukningen.
Peugeot uppger att bilen ska klara sig på 8,3 l/100 km vid bensindrift. Någon officiell siffra för körning på E85 anges inte men gissningsvis hamnar den ca 30 procent högre.
Hög säkerhet
Till hösten gav Peugeot 407-serien en lätt ansiktslyftning. Skillnaderna är emellertid inte stora. Kännarna kan avslöja årets modell på en ny grill i silver istället för svart. Ny navigation, ny klimatanläggning och några nya utrustningsalternativ har också tillkommit.
För övrigt känner vi igen oss bakom ratten i 407 SW. Snygga och tydliga instrument parat med ganska röriga reglage. Framför allt ansamlingen av knappar på mittkonsolen kräver en hel del koncentration för att bena ut. Knappar och reglage känns emellertid bra att ta i. Peugeot verkar ha skruvat upp precisionen i detaljarbetet.
Framstolarna är ganska små. För långa förare blir lårstödet klent. Fjädringskomforten är bra och även vägbullret är någorlunda väl dämpat. Köregenskaperna är bra och styrningen lagom känslig.
I baksätet är utrymmet oväntat begränsat. Stora 407 SW är knappast rymligare än mellanklassaren 308 i baksäte och bagageutrymme.
Men om baksätespassagerarna väl får plats, åker de bekvämt i skön soffa under det gigantiska glastaket som ger oöverträffad rymdkänsla.
Säkerheten håller högsta klass, full pott i Euro NCAP, sidokrockkuddar, knäkrockkuddar och antisladdsystem är standard. Priset är betydligt lägre än konkurrenterna, trots att 407 SW håller hög utrustningsnivå.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 407 SW 2,0 BioflexBetyg
Pris, kr från: 211 900.
Modell: Femsitsig, femdörrars kombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 476/B 181/H 146.
Tjänstevikt, från: 1 580 kg.
Släpvagnsvikt: 1 500 kg.
Motor: 4-cyl. Cylindervolym: 1 997 cm3. Max effekt: 140 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 200 Nm från 4 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 10,8 s. Toppfart 209 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,3 l bensin/100 km.
CO2-utsläpp (vid bensindrift): 196 g/km.
Konkurrenter: Ford Mondeo Kombi 2,0 Flexifuel, Citroën C5 Kombi 2,0 Bioflex, Volvo V70 2,0 F.
Vad nytt? Etanolmotor som ger miljöbilsförmåner.
För vem? Tjänstebilsförare, miljöintresserade och stockholmare.
Bra köp? Ja. Under förutsättning att köparen inte väljer Peugeot 407 för utrymmets skull. Det är i klass med de betydligt billigare bilarna i Golfklassen.
Plus: Fin fjädring, pris, design, glastak.
Minus: Trång, surrig motor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.