Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 308 GTI (2015)
Provkörning

Provkörning: Peugeot 308 GTI (2015)

Publicerad 9 december 2015 (uppdaterad 9 december 2015)
308 GTI är komplett i grundutförande. Tillvalen handlar om lull-lull, utom larm och superlås som också kostar extra.
Med 270 hästar är 308 GTI riktigt snabb. Men mest imponerar hur lättkörd den är, såväl på vanlig väg som på bana. Vi har provat!
Jag sitter i Peugeot 308 GTI, kramar den lilla läderratten med rödmärkt mittläge och väntar på klartecken för att få ge mig i väg ut på racerbanan Circuit Vasco Sameiro, utanför Porto i Portugal. Bredvid sitter Timmy Hansen, för närvarande världstvåa i rallycross. Vad har jag gett mig in på?

Hellre rätt än för fort tänker jag och kör disciplinerat och lugnt. 308:an går som på räls,  svagt understyrt. Kör man för hårt räcker det att minska lite på gasen. Bilen håller spåret. Jag kan till och med bromsa lätt, när jag i mitt tycke, går in lite för snabbt i böjarna. Bakvagnen kommer aldrig ut i några obehagliga sladdar.

308 GTI är lätt att köra och förutse hur den kommer att bete sig.

Två varv senare får jag en uppvisning i vad bilen verkligen klarar. Där jag rundat kurbsen, drar Timmy rakt över. Han bromsar senare, gasar tidigare och kör betydligt aggressivare. 
– Det är min tävlingsmekaniker på Peugeot Sport som satt chassit på 308 GTI, säger Timmy i en tvär kurva.

Han passar på att demonstrera att med jämnt styrutslag ändrar inte bilen sin balans, riktning eller fladdrar hit och dit, utan håller odramatiskt det spår föraren valt.

Det är en av anledningarna till att 308 GTI känns så trygg och säker oavsett om man kör på vanliga vägar eller pressar den hårt på bana.
 
Motorn i 308 GTi byggs för hand, har smidda kolvar, samt vevstakar och lager som ska tåla högt tryck. Motorblocket termobehandlas, turbon optimeras och grenröret byts när 1,6-litersmotorns effekt höjs till 270 hk.

En Torsen LSD-differential fördelar drivkraft vid hård kurvtagning så att inte innerhjulet slirar och stoppar upp farten. Med Michelin Pilot Super Sport i dimension 235/35 ZR 19 har man skapligt grepp också i de värsta böjarna.

Växellådan är förstärkt, har fått kortare spak och tätare stegning i 308 GTI. Vid 110 km/tim snurrar motorn på 2 800 v/min.

Motorns effekt och växellådans stegning gör körning på kurvig väg till ett nöje. På jämn asfalt går 308 GTi komfortabelt med lågmält motorljud, men trycker man in knappen för ”SPORT” händer det saker...

Man får ett extra sportljud som viner ut ur högtalarna, gaspedalen ändrar utväxling och instrumentbelysningen ändrar färg från tydligt vitt till ilsket rött. Dessutom visar displayen effektuttag, turbotryck och acceleration i längsled och sida.

Standardutrustningen är väl tilltagen och innehåller, förutom lägre och hårdare dämpat sportchassi, det mesta en GTI behöver – inte minst en rejäl portion körglädje.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308 GTI?
Peugeot 308 GTI by Peugeot Sport

Pris, från kr: 309 900.

Modell: Kombisedan.

Säljstart: Januari 2016.

Mått, cm: L 425/B 180/H 147.

Tjänstevikt, kg: 1 275.

Motor: Fyrcylindrig turbomotor med laddluftkylare. Motorvolym 1 598 cm3. 270 hk (200 kW) vid 6 000 v/min. Maximalt vridmoment 330 Nm vid 1 900–5 000 v/min.

Kraftöverföring: Tvärställd motor med drivning fram. Sexväxlad manuell växellåda.

Prestanda: Toppfart begränsad till 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,0 s.

Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km.

CO2-utsläpp: 139 g/100 km.

Konkurrenter: Seat Leon Cupra TSI 290, VW Golf GTI, Ford Focus ST med flera.

Plus: Köregenskaper, utrustning, motorkaraktär.

Minus: Troligtvis ganska bullrig på svensk grov asfalt.



Vad nytt? GTI-version av Peugeot 308.

För vem? Alla som gillar att köra och har råd med en sportbil. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-09 12:50
hultarn

Kul bil, jag vill prova! :-)

#2 • Uppdaterat: 2015-12-09 16:08
systembolaget

just pris faktiskt, kan säkert plocka lite kunder från vw.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-09 16:29
TK

Vive les voitures françaises!

#4 • Uppdaterat: 2015-12-09 18:43
ffodil

GT 205hk 5D bensin och 180hk diesel finns både i 5 dörrars och SW men tydligen inte denna då. När jag testat dom olika versionerna av GT, tycker jag SW har så mycket bättre körkänsla, följsammare väghållning, lite tystare, den har 11 el. det var 12cm längre axelavstånd som gör det lite till två olika bilar att köra. Sportljudet har en realistisk känsla, men inget jag vill sitta och lyssna länge på, vilket man heller inte behöver såklart.

#5 • Uppdaterat: 2015-12-09 19:08
Erlandson

Är man så dålig förare eller ser så dåligt att man inte ser när bilen går rakt fram utan märke på ratten borde man nog inte köra bil!

#6 • Uppdaterat: 2015-12-11 15:32
Peugo

*Drumroll* Håller med AL!

#7 • Uppdaterat: 2015-12-13 00:31
Roger Skagerström

Snygga stolar! Utsidan är ett gigantiskt gäsp dock tyvärr :/

#8 • Uppdaterat: 2015-12-13 20:22
Reverend Benny

Jag gillar Peugeots "nya" design, visst tyckte jag 206;an var något i hästeväg cool när den kom ut och tyckte tillbakagången till en mer tysk stram design kändes trist. Men dom har lyckats bra.

Får hoppas dom vågar satsa och gör verklighet av diverse konceptbilar med kul teknik
http://www.peugeot.co.uk/concept-cars-showroom/308-r-hybrid/concept-car/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.