I norra Danmark får man köra bil på stränderna så det är ett bra område för att prova Peugeots och världens första dieselhybridbil, 3008 Hybrid4.
Jag ställer drivnings-vredet på 4WD, tar sikte på en hög och kör rakt in i den lösa, finkorniga sanden. Hjulen tuggar lite men bilen tar sig långsamt fram. Det är väl inte världens svåraste prov, men så länge jag kryssar omkring på stranden fungerar den elektriska fyrhjulsdriften utan problem och utan att märkas på annat sätt än med pilar på en display.
Peugeots hybridsystem består av den vanliga tvålitersdieseln på 163 hästkrafter och en automatväxlad låda i fronten och en elmotor mellan bakhjulen. Någon fast förbindelse mellan drivkällorna finns inte, elmotorn startas av elektroniska impulser.
Systemet arbetar diskret och, när jag åker från stranden och iväg genom byn, helt ljudlöst. I farter upp till 60 km/tim orkar den 37 hästar starka elmotorn mellan bakhjulen driva bilen själv. Bygatan är ett par kilometer lång och jag klarar mig på elström ända ut till stora vägen. Där är batteriet tomt och dieselmotorn startar med ett morrande.
Peugeot hävdar att bilen ska kunna köras eldriven ända upp till fem kilometer, men så långt lyckas jag aldrig få strömmen att räcka under de timmar jag är ute med 3008:an.
Laddas på en halvmil
163 dieseldrivna hästar sätter raskt fart på bilen, även om den automatiserade lådans växelbyten är en aning sega. Motorns hela kraft går inte alls åt när farten planar ut på 90 km/tim.
Pilarna på den stora displayen mitt på instrumentbrädan visar att en del överskottsenergi går in i batteriet. Under bra förhållanden behöver dieseln bara gå en halvmil för att ladda batteriet till 80 procent. Resterande återladdning sker huvudsakligen när jag bromsar eller släpper gasen. Då förvandlas elmotorn till en generator.
Hybriden är inte knepigare att köra än en vanlig automatväxlad 3008. Jag kan välja drivning själv med en ratt på mittkonsolen. ZEV står för Zero Emission Vehicle (nollutsläppsbil) och kopplar in elmotorn om bilen körs tillräckligt sakta och det finns tillräckligt med ström.
Mellan byarna i norra Danmark är det tillräckligt långt för att jag ska kunna åka eldrivet när det dyker upp kåkar vid vägkanten. Det känns ansvarsfullt!
På krokigare vägavsnitt ställer jag däremot vredet på ”Sport”. Då jobbar dieseln på högre varv och tar hjälp av elmotorn för att accelerera lite rappare. Med sammanlagt 200 hästar och uppåt 500 Newtonmeters vridmoment till förfogande går 0–100 km/tim att avverka på 8,5 sekunder.
Mesta tiden får dock drivningsvredet stå på ”Auto” och då sköter bilen fördelningen av diesel- och elhästar själv.
0,4 liter/mil
Enligt Peugeot ska 3008 Hybrid4 klara sig med 0,4 l/mil men så snålt lyckas jag aldrig köra, trots att jag snart lägger mig till med en ny körstil. Hårda accelerationer är det inte tal om och istället för att använda bromspedalen låter jag elmotorn/generatorn ta ned farten i god tid innan korsningar och rondeller. Motorbromsen är så kraftig att bilen lätt rullar till stopp.
På varvräknaren finns ett område som heter ”ECO” och där ska en visare helst ska befinna sig hela tiden. Med hjälp av alla system och en nästan överdrivet mjuk körning stannar min förbrukning på 0,48 l/mil. Det är väl inte så imponerande – när jag kör mera normalt ökar åtgången av diesel direkt med någon deciliter per mil.
Peugeot 3008 Hybrid4 är inte uppseendeväckande snål, men vitsen med hybriden är kanske inte i första hand att spara soppa. Att med en och samma bil kunna åka helt utsläppsfritt i känsliga miljöer, ta sig fram i lösan sand eller busa iväg med 200 glada hästar är frihet.
3008 Hybrid4 är bara början. Både Peugeot och Citroën planerar att använda tekniken i flera modeller. Elmotorn ingår i en modul som ska passa till sju olika bilar. 508 blir nästa hybrid från Peugeot och Citroën DS5 kommer också i en hybridversion.
Ännu en fördel med Hybrid4-systemet är kostnaden. Peugeot 3008 Hybrid4 blir bara cirka 60 000 kronor dyrare än den vanliga 163-hästars dieseln. Det är prisvärt!
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 3008 Hybrid4Betyg
Pris: Från cirka 330 000 kronor.
Modell: Crossover med fem dörrar.
Säljstart: Våren 2012.
Mått, cm: L 437/B 187/H 164.
Motor: Fram turbodiesel på två liter och 163 hk. Bak elmotor med 37 hk.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,5 s. Toppfart 191 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 104 g/km.
Konkurrenter: Toyota Prius, Opel Ampera.
Vad nytt? Elmotor mellan bakhjulen som ensam kan driva bilen.
För vem? Den som ibland vill ha en utsläppsfri och ibland en fyrhjulsdriven bil.
Bra köp? Absolut. Flexibiliteten är imponerande.
Plus: Smidig teknik, körsträckan med eldrift, framkomligheten med fyrhjulsdrift, åkkomforten.
Minus: Ont om förvaringsfack.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Plus: Smidig teknik, körsträckan med eldrift ...". Sedan: "Peugeot hävdar att bilen ska kunna köras eldriven ända upp till fem kilometer." Följt av: "... så långt lyckas jag aldrig få strömmen att räcka ...".
Hur kan en i praktiken obefintlig körsträcka med eldrift vara ett plus? Jag skulle inte kunna köra ens de två kilometerna till ICA och tillbaka utan att batteriet är tomt. Visst, jag begriper att elmotorns hvuuduppgiftt är att "hjälpa till" men att sätta ett plus för körsträckan med eldrift är direkt skrattretande.
Var kom nu Mercedes in i bil(d)en? Jag kritiserade bara att det på pluskontot återfinns en körsträcka med eldrift på i praktiken noll kilometer. Och bränsleförbrukningen anges till 0,4 l/mil. Det klarar ju de vassaste dieslarna från andra märken utan elmotorhjälp.
Det är nog bränsleförbrukning stadskörning som är den stora fördelen. Blandat körning som antagligen är en hel del landsväg döljer nog stadssiffrorna rätt bra.
Men i det stora hela håller jag nog med Kaptenen. All energi som krävs för att tillverka batterierna, samt den extra vikt systemet ger till bilen, kan bränslebesparingen knappt väga upp. Och att den bara är 60 000 kr dyrare än en bil utan hybridsystemet är väl inte så jättebra kanske. Sänker man snittförbrukningen med 2 decliter milen så har man bara fått igen 12000 kr. Om man kör 60 000 mil med den.
Toyota har rätt igen. Varför göra en dieselhybrid när den blir så dyr och inte snålare! Den är heller inte godkänd utsläppsmässigt i föregångsländer, endast eu5 klarar den.
Oavsett vad man tycker om Hybrider i allmänhet så handlar ju inte detta om en liten småbil med Dieselmotor ( som för övrigt ändå inte drar 0.4 i verkligheten )
Utan om en kraftfull och praktisk "mellanklassare" med 4-hjulsdrift!
Klart att förbrukningen ökar om man "kör som folk brukar att köra" men så är det med alla bilar.
Bilen bör således istället jämföras med andra bilar i "samma klass" med ungefärlig prestanda och storlek,..men visst trodde även jag att bilen skulle vara snålare nu när den väl blev verklighet. ( det har pratats länge nu om denna Dieselhybrid )
Dock får du räkna en gång till Roger ...för även om du var för generös med en nolla så blir det fel. ( räknat på ett bränslepris på 14kr/litern så sparar man 12.000kr över ca 4285 mil ) Men jag förstår hur du menar,...detta är ingen bil "som man kan köra in" den högre kostnaden på men som sagt så får man ju lite mer bil för pengarna också.
Shogun, vad har Mercedes med den här artikeln att göra? Fortfarande kritiserar jag att en körsträcka på typ 0 noll kilometer med eldrift räknas upp som ett plus.
Och spela roll om andra märken kan uppvisa 0,4 l/mil eller 0,44 l/mil - inräknat all extra miljöförstöring som den bilen "kostar" i tillverkning (och återvinning av batterier, kablage etc.) och det minst sagt snuskigt högre priset är ju en sådan här "skapelse" rena bottennappet. Möjligen att stadsmiljön kan tjäna lite miljö, men med endast ett par, tre futtiga kilometer körsträcka med eldrift undrar jag om ens detta är värt krånglet.
Jag tycker att den obefintliga körsträckan med eldrift skall hamna på minuskontot.
Punkt, slut.
I finnarnas test fick dom strömmen att räcka längre än lovat.
Prius ska det va!
Håller helt med Kapten. En räckvidd på 5km är ju ett skämt.
Sen handlar den här artikeln varken om Mercedes, Toyota eller premium wanabeen Lexus, utan om Peugeot. Varför inte hålla sig till det.
Shogun, Kaptens kritik var väl i högsta grad motiverad och saklig. Ingen reklam för Mercedes eller kritik mot Toyota, så varför börja tjafsa om det? f.ö. Håller jag med om det inkonsekventa ang åsikten om räckvidd. Och vad Mercedes har eller inte har för alternativ är väl ointressant när diskussionen gällde Peugeot, eller får man inte ha en åsikt om något om man inte kör något "bättre" själv?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.