Peugeot 3008 må se ut som en terrängbil men under skalet liknar den mer en vanlig mellanklasskombi. Inget fel i det. Avancerade fyrhjulsdriftssystem höjer såväl pris som bränsleförbrukning vilket man får stå ut med om man absolut vill köra fyrhjulsdrivet men är nackdelar som normalbilisten gärna slipper.
Takhöjden är hög och även markfrigången är lite mer tilltagen än på vanliga bilar. Det ger en upphöjd sittställning som dels ger bättre överblick över trafiken runt omkring, dels gör det väldigt lätt att stiga in i bilen.
Kupeutrymmet är generöst i både fram- och baksätet men det är delvis en produkt av att sittdynorna är ganska korta. Framför allt i baksätet sitter passagerarna med dåligt stöd för benen. Däremot finns det gott om plats för huvud och axlar.
Golv i tre nivåer
Interiören är riktigt snygg. Peugeot har lånat inspiration från bland annat Audi och sämre förebilder kan man välja. Även känslan i materialen är övervägande bra. Sämre ställt är det med ergonomin. Att snabbt hitta rätt bland raden av blanka vippströmbrytare som bland annat styr avståndsvarningssystemet, låter sig inte göras förrän efter en god stunds tillvänjning.
Bagageutrymmet har ett golv som går att justera i tre nivåer. Luckan är delbar så det går att bara fälla upp den övre delen om man vill lasta in mindre saker. Den nedre delen av luckan kan fällas ned och användas som sittplats när man stannat vid vägkanten för picknick. Luckan håller för 200 kg.
Till att börja med kommer 3008 med fyra motoralternativ för den svenska marknaden. En väldigt trevlig dieselmotor på 2,0 liter och 150 hästkrafter samt en snål 1,6-liters diesel.
Det kommer också två bensinmotorer, en 1,6-liters turboladdad bensinmotor som av den svenska generalagenten förväntas bli storsäljaren hos oss, samt en billigare 1,6-litersmotor på 120 hästkrafter. Bensinmotorerna är utvecklade i samarbete med BMW.
Utmärkt motorkaraktär
Vi provkör den mindre dieseln och den större bensinmotorn och faller främst för den senare. Den av BMW utvecklade bensinturbon tillhör marknadens bästa. Den går mjukt och tyst. Kraften kommer redan vid låga varv och vridmomentkurvan är sedan väldigt flack. En utmärkt karaktär för en motor i en familjebil. Dessutom ger turbomotorn gott om effekt för snabba omkörningar.
Den deklarerade bränsleförbrukningen är rimliga 7,4 l/100 km men turbomotorerna brukar ha den egenheten att förbrukningen stiger snabbt då man utnyttjar de tillgängliga hästkrafterna. Dieseln är naturligtvis snålare med dropparna men har ett betydligt mer begränsat varvtalsområde och ger också avsevärt mer buller och vibrationer.
Såväl dieseln som bensinmotorn kommer med en sexväxlad manuell växellåda som är smidig och behaglig att använda. Den höga sjätte växeln gör att motorvarvet blir lågt även i högre farter. Även vindbrus är väl isolerat och det verkar som om Peugeot även lyckats trolla bort det mesta av vägbullret. Exakt hur väl man lyckats får vi se när 3008 börjar rulla på svensk, skrovlig asfalt i september.
Dålig sikt snett bakåt
Fjädringen är avvägd åt den fastare delen av skalan. Peugeot uppger att man ansträngt sig för att trolla bort den högre tyngdpunkten och få 3008 att kännas lika lättkörd och smidig som en vanlig halvkombi. I snäva svängar känns bilen trots allt tung med en markerad understyrning. Måhända hade man upplevt 3008 som mer lätthanterlig om sikten varit bättre. Nu känns den stor, bred och ganska svåröverskådlig. Filbyten sker med stor försiktighet eftersom sikten snett bakåt är dålig.
3008 säljs som lite lyxbil. På utrustningslistan finns det mesta som tillval, om än med lite annorlunda fransk finess på utförandet. I de högre utrustningsnivåerna finns till exempel en head up-display som gör att föraren kan avläsa hastigheten utan att ta blicken från vägen. Till displayen finns det en avståndsradar som kan larma om bilen kommer för nära framförvarande fordon.
Emellertid finns det ingen koppling till farthållaren eller till något automatbromsande krockförberedande system (som i Volvo XC60). Peugeot verkar inte lita tillräckligt på sitt system för att överlåta till bilen själv att bromsa när det behövs, vilket gör hela idén ganska fånig.
Peugeot 3008 är ännu inte krockprovad av Euro NCAP men Peugeot förväntar sig inget annat än högsta betyg, fem stjärnor. Sidokrockkuddar och sidokrockgardiner samt antisladdsystem är standard i alla versioner.
Kommer som dieselhybrid
Nya 3008 är en spännande bil som kan tilltala många olika typer av kunder. Det flexibla bagageutrymmet och glastaket i Premium plus- modellen attraherar barnfamiljerna medan den höga sittställningen förenklar insteget för de äldre som kanske tappat lite av sin ungdoms spänst och rörlighet.
Den mest spännande varianten av 3008 kommer först år 2011 - en fyrhjulsdriven dieselhybrid. Med 200 hästars dieselmotor som driver på framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen, får den fina prestanda och en bränsleförbrukning om 4,1 l diesel per mil och ett koldioxidutsläpp om cirka 109 g CO2/km.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.