Nya 207 SW har vuxit jämfört med föregångaren. Den är 12 cm längre, 8,4 cm bredare och 8,3 cm högre. Detta ger mer plats för både passagerare och bagage. Dessutom är krocksäkerheten kraftigt förbättrad jämfört med föregångaren. I krockprovet hos Euro-NCAP fick 207 högsta betyg, fem stjärnor. Antisladdsystem och en full uppsättning krockkuddar är standard.
SW är högre än den vanliga 207:an, vilket ger 17 mm högre takhöjd i framsätet och 24 mm i baksätet, trots att även själva sätet bak höjts med 20 mm. Den högre sittpositionen ska ge "biografkänsla" i baksätet och förbättra sikten för passagerna där. Men att detta fortfarande handlar om en småbil stod klart när en 191 cm lång kollega provade att sitta bak. Han fick inte plats med huvudet.
I framsätet räcker emellertid utrymmet till även för tvåmetersmän. Stolarna är hyfsat komfortabla och ratten ställbar i såväl höjd som djupled. Kupén känn rymlig och glastaket uträttar storverk när det gäller att skapa en luftig atmosfär. Taket går inte att öppna men mellan stolarna sitter en knapp som elektriskt manövrerar ett innertak i tyg som kan dras för när man vill skapa en intimare känsla i kupén.
Till att börja med kommer 207 SW att säljas med två motoralternativ i Sverige. En bensinmotor på 120 hästkrafter som är utvecklad i samarbete med BMW och en diesel på 110 hästkrafter med partikelfilter som PSA tagit fram tillsammans med Ford och som vi redan idag hittar i bilar från Peugeot, Citroên, Ford och Volvo.
Bensinmotorn är av modernaste snitt med variabla ventiltider. Den jobbar mjukt och smidigt med ett trivsamt morrande ljud. Motorn ger bra bottendrag men den trivs allra bäst på höga varv. Vid snabb landsvägskörning saknar man emellertid en sjätte växel då motorvarvet ligger väl högt. Bra är att den är utrustade med underhållsfri kamkedja istället för rem. Det bådar gott för framtida underhållskostnader.
Men ännu trevligare blir 207 SW när den utrustas med dieselmotorn på 1,6 liter och 110 hästkrafter. Tack vare det höga vridmomentet har den femstegade växellådan kunnat förses med högre utväxling vilket gör bilen tystare på motorväg. Momenttoppen ligger vid 1 750 varv och omkörningar i landsvägsfart går snabbt även på högsta växeln. Dessutom blir förbrukningen låg, bara 5,0 liter/100 km vid blandad körning. Tyvärr kommer prispåslaget för dieseln att hamna kring 15 000 - 20 000 kronor. Den extrakostnaden kommer knappast normalbilisten att kunna köra in.
Bakom ratten känner man igen sig från tidigare modeller i serien 207. Instrument och reglage är sig lika. Tyvärr har även SW fått överta den okänsliga styrningen från tidigare versioner. Den förtar en del av körglädjen.
Åkkomforten har tyvärr försämrats en smula. Fjädring och stötdämpare har anpassats för att klara tyngre last. Det har medfört att bakvagnen nu stampar ganska hårt i gropar och ojämnheter i vägen.
Lastutrymmet rymmer 337 liter bagage med baksätet intakt. Bakrutan är öppningsbar vilket är väldigt bra för exempelvis hundägare som installerat en bur eller grind i bagageutrymmet. De kan då lämna sin fyrfota vän en kortare stund med rutan öppen men bilen stängd och låst för övrigt.
Baksätets ryggstöd är enkla att fälla. Gör man det bildas ett helt plant lastutrymme för 1 258 liter bagage. Det fällda ryggstödet påverkar inte förarstolens skjutmån nämnvärt.
Små kombibilar är numera sällsynta på den svenska marknaden. Den enda egentliga konkurrenten, Skoda Fabia Combi, bygger på gamla Fabia som nu ersätts av en ny version. Skoda är inte lika elegant och bekväm som 207 SW, vars glastak verkligen innebär ett lyft för interiören i Peugeot.
Pris, kr från: Ej fastställt, troligen under 150 000.
Modell: Fyrdörrars småbilskombi.
Säljstart: Augusti.
Mått, cm: L 416/B 175/H 151
Tjänstevikt, från: 1 144 kg
Motor: Fyrcylindrig på 1,6 liter. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 120 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 160 Nm från 4 250 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 9,6 sek. Toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 150 g/km.
Konkurrenter: Skoda Fabia Combi.
Plus
Motor
Snitsig form
Hög säkerhet
Glastak
Minus
Pris
Okänslig styrning
Stötig
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.