Det står snabbt klart att Opel fått fram en milslukare av rang. För att åka bekvämare än såhär på långfärden måste du ta ett riktigt djupt tag i plånboken. Opel själva hävdar att man räknat på detta och att motsvarande Audi, BMW eller Mercedes är 30–40 procent dyrare än en Insignia.
Insignia bygger på en ny plattform, Epsilon 2, som GM utvecklat enligt numera välkänt mönster. Nya konstruktionslösningar och ökad användning av höghållfasthetsstål ger 175–200 kg lägre vikt än motsvarande modell av föregående generation. Avståndet mellan hjulaxlarna har förlängts nästan tio centimeter, spårvidden ökat med en centimeter men takhöjden har sänkts med tre för lägre luftmotstånd. Samtidigt har sitthöjden också blivit lägre. I slutändan innebär det att kupéutrymmet blivit större på alla ledder och fullvuxna sitter bekvämt såväl fram som bak. Den stora halvkombiluckan gapar stort och lastutrymmets 490 liter räcker till mycket, men lastöppningen är ganska smal mellan bakljusen och tröskeln påtaglig. Insigniavänner med riktigt stora transportbehov gör klokt i att vänta på kombiversionen Sports Tourer som kommer i höst.
Provbilen är utrustad med en instrumentbräda med en lättläst och informativ åttatums digital skärm för bland annat hastighet och information från färddatorn. En tydlig Head Up display (HUD) finns som tillval för 5 900 kronor. Då projiceras aktuell hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt information från navigatorn upp på vindrutans nederkant så föraren slipper ta blicken från vägen.
"I nya Insignia har man en konkurrenskraftig bil till ett attraktivt pris. Nu blir det upp till säljorganisationen att visa vad man går för."
Det andra problemet är de grova vindrutestolparna och infästningen av backspeglarna som stjäl mycket sikt. I de vindlande kurvorna får föraren vagga från sida till sida för att försöka ”se runt” stolparna.
Vi får möjlighet att också prova Insignia med den dieselmotor på 2,0 och 170 hk som blir tjänstebilsfavorit i Sverige. Prispåslaget på 20 000 kr gör den dyr för alla utom de som kör väldigt långt men gångkulturen är mjuk, dieselknattret väl dämpat och bottendraget övertygande.
Vi får också en kortare tur med värstingen, 2,0 Turbo med 260 hk, fyrhjulsdrift och åttastegs automatlåda. Automatlådan växlar smidigt men även här undrar vi lite om verkligen alla hästarna är på plats i stallet. Ett prispåslag på ytterligare 34 000 kr jämfört med dieseln ger en slutsumma på 313 900 kr vilket får anses vara ytterst rimligt i dessa sammanhang. Till exempel kostar motsvarande VW Passat drygt 100 000 kr till.
Just värde för pengarna är kanske nya Insignias främsta konkurrensmedel. Redan på basmodellen Enjoy (pris från 229 900 kr) ingår nyckelfritt låssystem, autobroms med fotgängardetektion samt Opel OnStar. I det provkörda utförandet Business ingår dessutom backkamera, adaptiva LED-Matrix strålkastare, navigation samt ergonomiska sportstolar fram.
Opel har haft svårt att komma fram och ta sin rättmätiga plats på den svenska marknaden under de senaste årtiondena. Kanske blir det ändring på det nu. I nya Insignia har man i alla fall en konkurrenskraftig bil till ett attraktivt pris. Nu blir det upp till säljorganisationen att visa vad man går för.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?
Pris, från kr: 259 900.
Säljstart: Juni.
Mått, cm: L 490/B 186/H 146.
Bagagevolym, l: 490–1 450.
Tjänstevikt, kg: 1 472.
Motor: 4 cyl, bensinturbo. Volym 1 490 cm3. Max effekt 165 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-vxl manuell låda (6-stegs automat +12 000 kr).
Prestanda: Toppfart 222 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: Skoda Superb, Ford Mondeo, VW Passat, Kia Optima, Mazda 6, Toyota Avensis med flera.
Plus: Lågt grundpris, omfattande standardutrustning, komfort, utrymmen.
Minus: Trött motor, dålig sikt.
Vad nytt? Ny generation Insignia.
För vem? Halvkombiälskaren.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.