Nästa artikel
Provkörning: Opel Insignia (2017)
Provkörning

Provkörning: Opel Insignia (2017)

Publicerad 13 maj 2017 (uppdaterad 15 maj 2017)
Nya Insignia är lägre, rymligare och lättare än tidigare. Linjerna sågs först hos konceptbilen Opel Monza, visad år 2013.
Opel laddar om med en ny generation av sin stora mellanklassare Insignia med synnerligen aggressiv prispolitik. Här får kunden massor av utrymme, komfort och design för pengarna.
Inte ens på Autobahn är farten längre riktigt fri. Tät trafik, massor av långtradare och många omkörningar gör att även i filen längst till vänster måste man vara beredd på att slå av och bromsa in. Mycket snabbare än 160–180 km/timmen är det svårt att köra utan att behöva tumma på säkerheten. I den hastigheten flyter nya Opel Insignia fram i utsökt komfort! Kurshållningen är bergfast, motorljud, vindbrus och vägljud väl dämpat. Fjädringen sväljer vägens ojämnheter utan att bli svajig och framstolarna ger gott stöd till såväl större som mindre kroppar.
Det står snabbt klart att Opel fått fram en milslukare av rang. För att åka bekvämare än såhär på långfärden måste du ta ett riktigt djupt tag i plånboken. Opel själva hävdar att man räknat på detta och att motsvarande Audi, BMW eller Mercedes är 30–40 procent dyrare än en Insignia. 
 
Insignia bygger på
en ny plattform, Epsilon 2, som GM utvecklat enligt numera välkänt mönster. Nya konstruktionslösningar och ökad användning av höghållfasthetsstål ger 175–200 kg lägre vikt än motsvarande modell av föregående generation. Avståndet mellan hjulaxlarna har förlängts nästan tio centimeter, spårvidden ökat med en centimeter men takhöjden har sänkts med tre för lägre luftmotstånd. Samtidigt har sitthöjden också blivit lägre. I slutändan innebär det att kupéutrymmet blivit större på alla ledder och fullvuxna sitter bekvämt såväl fram som bak. Den stora halvkombiluckan gapar stort och lastutrymmets 490 liter räcker till mycket, men lastöppningen är ganska smal mellan bakljusen och tröskeln påtaglig. Insigniavänner med riktigt stora transportbehov gör klokt i att vänta på kombiversionen Sports Tourer som kommer i höst.   
Provbilen är utrustad med en instrumentbräda med en lättläst och informativ åttatums digital skärm för bland annat hastighet och information från färddatorn. En tydlig Head Up display (HUD) finns som tillval för 5 900 kronor. Då projiceras aktuell hastighet, gällande hastighetsbegränsning samt information från navigatorn upp på vindrutans nederkant så föraren slipper ta blicken från vägen. 

"I nya Insignia har man en konkurrenskraftig bil till ett attraktivt pris. Nu blir det upp till säljorganisationen att visa vad man går för."

Vi lämnar motorvägen och svänger in på slingrande små asfaltsvägar upp i Taunusbergen norr om Frankfurt. Här visar Insignia sig också trivas utmärkt. Trots den stora karossen hänger bilen med fint i svängarna. Styrningen har god precision och hjulställen klarar även hård kurvtagning med full kontroll utan obehaglig krängning. Två problem blir dock tydliga. Den nykonstruerade 1,5-liters bensinturbon känns inte alls så kraftfull som faktabladet utlovar. Det blir till att jobba rejält med den, i och för sig mycket lätthanterliga, sexväxlade manuella lådan för att hålla hastigheten i motluten.
Det andra problemet är de grova vindrutestolparna och infästningen av backspeglarna som stjäl mycket sikt. I de vindlande kurvorna får föraren vagga från sida till sida för att försöka ”se runt” stolparna.

Vi får möjlighet att också prova Insignia med den dieselmotor på 2,0 och 170 hk som blir tjänstebilsfavorit i Sverige. Prispåslaget på 20 000 kr gör den dyr för alla utom de som kör väldigt långt men gångkulturen är mjuk, dieselknattret väl dämpat och bottendraget övertygande.
Vi får också en kortare tur med värstingen, 2,0 Turbo med 260 hk, fyrhjulsdrift och åttastegs automatlåda. Automatlådan växlar smidigt men även här undrar vi lite om verkligen alla hästarna är på plats i stallet. Ett prispåslag på ytterligare 34 000 kr jämfört med dieseln ger en slutsumma på 313 900 kr vilket får anses vara ytterst rimligt i dessa sammanhang. Till exempel kostar motsvarande VW Passat drygt 100 000 kr till.
 
Just värde för pengarna är kanske nya Insignias främsta konkurrensmedel. Redan på basmodellen Enjoy (pris från 229 900 kr) ingår nyckelfritt låssystem, autobroms med fotgängardetektion samt Opel OnStar. I det provkörda utförandet Business ingår dessutom backkamera, adaptiva LED-Matrix strålkastare, navigation samt ergonomiska sportstolar fram.
Opel har haft svårt att komma fram och ta sin rättmätiga plats på den svenska marknaden under de senaste årtiondena. Kanske blir det ändring på det nu. I nya Insignia har man i alla fall en konkurrenskraftig bil till ett attraktivt pris. Nu blir det upp till säljorganisationen att visa vad man går för.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?
Opel Insignia Grand Sport 1,5 Turbo Business

Pris, från kr: 259 900.

Säljstart: Juni.

Mått, cm: L 490/B 186/H 146.

Bagagevolym, l: 490–1 450.

Tjänstevikt, kg: 1 472.

Motor: 4 cyl, bensinturbo. Volym 1 490 cm3. Max effekt 165 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm från 2 000 v/min. 

Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 6-vxl manuell låda (6-stegs automat +12 000 kr).

Prestanda: Toppfart 222 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.

Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 136 g/km.

Konkurrenter: Skoda Superb, Ford Mondeo, VW Passat, Kia Optima, Mazda 6, Toyota Avensis med flera.

Plus: Lågt grundpris, omfattande standardutrustning, komfort, utrymmen.

Minus: Trött motor, dålig sikt.



Vad nytt? Ny generation Insignia.

För vem? Halvkombiälskaren.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.