Grundbulten i projektet var att fransmännen skulle stå för själva plattformen, motorerna och det mesta andra i teknisk väg. Ur detta kom Peugeot 3008, nästa år kommer Citroën C5 Aircross, och Opels version heter alltså Grandland X. Det som särskiljer Opeln är den yttre formen, inredningen, och kalibreringen av fjädring, stötdämpning och styrning. I övrigt är syskonbilarna lika. Framtoningen är mer återhållsam jämfört med design-glada Peugeot 3008, inte minst när det gäller insidan. Instrumenteringen är traditionell och kräver ingen längre tillvänjning.
"Längre fram, oklart när, kommer en laddhybrid med elmotor på bakaxeln som ger drivning på alla hjul."
Intrycken av den trecylindriga bensinmotorn på 130 hästkrafter är mestadels goda. Det är en stark och smidig maskin som jobbar överraskande tyst, så dämpat att vi flera gånger glömmer att växla upp från fyran till femman och sexan. Mindre imponerande är vibrationerna som fortplantar sig i bilen vid gaspådrag. Som alternativ finns en 1,6-liters diesel med 120 hästar. Nästa år kompletteras utbudet med en starkare diesel (180 hk) och längre fram, oklart när, kommer en laddhybrid med elmotor på bakaxeln som ger drivning på alla hjul.
Mekanisk fyrhjulsdrift erbjuds däremot inte och den officiella förklaringen är att man ville hålla ner vikten och förbrukningen. I stället finns ett vred på mittkonsolen (tillval) som ställer in antispinnsystemet i fem lägen för körning på olika underlag.
En tysk bil (nåja, Opel ägs ju av PSA numera) måste förstås vara anpassad för autobahn, chassit har därför gjorts styvare jämfört med Peugeot 3008. Bilen rullar tryggt, stadigt och bekvämt i landsvägsfart och uppåt. I lägre hastigheter och på ojämna vägar upplevs fjädringen styvare. Styrningen är lätt och direkt.
Kupén är relativt bred och ger rymlig känsla i både fram- och baksätet. Bak får medellånga plats med både ben och huvud men golvet är högt och knäna hamnar i uppdragen vinkel. Baksätesryggen är delbar 60/40 och vid fällning glider sittdynan framåt för att lastgolvet ska bli så plant som möjligt. Lastrummet är fyrkantigt och rymligt för storleksklassen.
Priserna börjar från 209 900 kronor men för att få automatisk nödbroms måste man välja mellannivån på utrustning, Enjoy, för 20 000 kr. Högsta nivån, Dynamic, kostar ytterligare 20 tusen och automatlåda 15.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Grandland X?
Pris, från kr: 209 900.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 448/B 186/H 161.
Markfrigång, cm: 18,8 (12,3 med full last).
Bagagevolym, l: 514–1 652.
Tjänstevikt, kg: 1 350.
Max dragvikt, kg: 1 350.
Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 1 199 cm3, max effekt 130 hk vid 5 500 v/min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, manuell sexväxlad låda.
Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s.
Deklarerad förbrukning: 5,4 l/100 km. CO2-utsläpp 124 g/km.
Konkurrenter: Peugeot 3008, Nissan Qashqai, VW Tiguan, Kia Sportage, Hyundai Tucson med flera.
Plus: Bra utrymmen, pigg bensinmotor, sköna stolar som tillval.
Minus: Störande vibrationer, ej fyrhjulsdrift, trångt för förarens vänsterben.
Vad nytt? Ny franskättad crossover.
För vem? Minst var tionde såld Opel ska vara en Grandland X, hoppas tillverkaren.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.