Nästa artikel
Provkörning: Opel Crossland X (2017)
Provkörning

Provkörning: Opel Crossland X (2017)

Publicerad 9 juli 2017
Opel sätter fingret i luften för att se vart det blåser. Som modet föreskriver är ersättaren till familjebussen Meriva omstöpt till crossover. Är Crossland X ett lyckat klassbyte?
Små familjebussar (MPV på fackspråk) som Opel Meriva kan vara hur praktiska som helst men vad spelar det för roll om bilköparna vänder dem ryggen. De senaste åren har biltypen tappat i popularitet medan allt fler väljer crossover eller suv. Den här omsvängningen är den enkla anledningen till att Opel ersätter Meriva med Crossland X.

En okulärbesiktning avslöjar att bilen är relativt hög, trots beskedlig markfrigång. Karossens nederdel är klädd i mattsvart plast, fram och bak sitter silvriga ”hasplåtar”. Bakdörrarna öppnas som vanligt, de udda bakhängda dörrarna som utmärkte Meriva har spolats, de var för tunga och dyra att tillverka. Storleksmässigt är Crossland X sju centimeter kortare än märkeskollegan Mokka X. Det kan tyckas märkligt att modellerna ligger så nära varandra men Opel understryker att det finns andra skillnader, bland annat att Crossland X är strikt framhjulsdriven. Mokka X står högre ovanför backen, finns med fyrhjulsdrift, större hjul, och kostar mer.
 

"Automatlådan stör flytet litegrann, ibland är växlingarna onödigt hårda."

Efter några meters krypkörning infinner sig ett frågetecken. Bilen rycker och vibrerar oroligt på låga motorvarv. Är det automatlådan som spökar? Beteendet klingar av i takt med att bilen blir varmare men gör oss lite fundersamma. Provkörningen går i kuperat landskap och emellanåt är tempot upptrissat. Den trecylindriga turbomotorn jobbar på utan att kännas överdrivet ansträngd, ljudet är dämpat och från sådär 2 000 varv/min finns fullt tillräcklig ork. Automatlådan stör flytet litegrann, ibland är växlingarna onödigt hårda.

Motorn finns i två andra versioner, med 81 eller 130 hästkrafter, den svagare saknar turbo och balansaxel. En diesel säljs utomlands men inte i Sverige. Alla motorer och växellådor är hämtade från franska PSA-koncernen. Det är också PSA som tagit fram själva grundtekniken, samma plattform ska användas till Citroën C3 Aircross som lanseras i slutet av 2017 och flera andra bilar.

Tidigare i år stod det också klart att PSA köper Opel, så vi får vänja oss med större franskt inflytande på kommande Oplar. Opel är noga med att poängtera att märkets egna ingenjörer har kalibrerat Crossland X i stort och smått. Fjädring och stötdämpning har fått en typiskt tysk fast karaktär. Över tvära gupp kan bilen upplevas som stum men annars känns det som en vettig avvägning mellan åkkomfort och stabilitet.

Inredningen är också gjord av Opel. Sittpositionen är bekvämt hög och de breda framstolarna i provbilen tar väl hand om kroppen. För att få just de här stolarna krävs dock att man betalar 6 900 kronor för ett ”Komfort- och bagagepaket”. I samma paket ingår flera baksätesfinesser, det kan skjutas 15 centimeter på längden, ryggarna kan ställas i olika vinklar, och långa prylar kan lastas om mittarmstödet fälls ner. Att detta kostar extra känns snålt men visst gör det bilen mer praktisk, även om Meriva med sina sällsynt smarta lastlösningar var ännu mer flexibel.
 
Vad som talar för Crossland X är framför allt två saker. Lastutrymmet är större än det mesta i den här storleksklassen. Utrustningsnivån är hög redan från start, bortsett baksätet, vilket gör att slutpriset blir konkurrenskraftigt.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Crossland X?
Opel Crossland X 1.2 Turbo 110 hk AT6

Pris, från kr: 201.900 (179.900 för 1.2 81 Hk MT5).

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 421/B 149/H 161.

Markfrigång, cm: 12,4.

Bagagevolym, l: 410–1 255.

Tjänstevikt, kg: 1 289.

Max dragvikt, kg: 840.

Motor: Trecylindrig bensinturbo, volym 1 199 cm3, max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegad automatlåda.

Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.

Deklarerad förbrukning: 5,3 l/100 km. CO2-utsläpp 121 g/km.

Konkurrenter: Renault Captur, Peugeot 2008, Mazda CX-3 med flera.

Plus: Sköna stolar, rymligt lastutrymme, mycket utrustning.

Minus: Inte lika praktisk som Meriva, ryckig automatlåda.



Vad nytt? Ny modell baserad på fransk teknik.

För vem? Den som vill sitta lite högre men inte behöver fyrhjulsdrift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.