Opel Corsa har just genomgått botoxkur vilket tydligast märks på de piggare ögonen, strålkastarna med en extra knick i underkant. Specialaren av opc-versionen känns igen på bonusspoilern i svart plast och den 20 millimeter lägre fjädringen.
Stötdämparna har fått 40 procent hårdare sättning och bakom de främre fälgarna finns nya bromsok från Brembo, 2,5 kg lättare per styck än de vanliga hejdarna. Inredningen har också fått sitt; döpta instegslister och banskiss av den berömda motorbanan på de tunna skalstolarnas integrerade nackskydd.
Bakom ratten blir man varse ett återstående problem som faceliften inte klarat att åtgärda. De siktskymmande A-stolparna drar man inte om i en handvändning. Instrumenteringen är tydlig med lättfunna knappar. Det finns bra förvaringsfack i kupén men den som väljer integrerad navigator får dras med pyttesmå knappar. Skippa den!
Motorn ger 210 hk jämfört med originalets 192 hk. Vridmomentet stiger samtidigt från 230 till 250 Nm – och vid kortvarig extra överladdning är hela 280 Nm tillgängliga.
Effekthöjningen kommer från ny motorstyrning, optimering för 100-oktanig bensin och det förändrade avgassystemet. I daglig körning märks inte den ökade effekten. Växellådan är alltjämnt lättarbetad och turbon ger fortfarande bra bottendrag. En skillnad är det annorlunda motorljudet som det nya avgassystemet ger. Lite bakvänt låter värstingen faktiskt mindre än sin tamare släkting.
Men differentialbromsen är bilens mest intressanta komponent. Konstruktionen är en ramp-lamelldifferential, kompakt i sin uppbyggnad och lätt – runt två kilogram för hela paketet. Bromsdifferentialen har en förladdning på 45 Nm och kan vid maximal attack ge en låsning på 35 procent i det utförande som Opel har valt.
Skickar röksignaler
När vi börjar provkörningen faller regnet tungt över EuroSpeedway Lausitz. De uppställda plastkonerna blir luftburna när vi glider allt för långt ut vid de tilltänkta kurvutgångarna. Vid hård acceleration ut ur kurvor drar bilen vilt utåt i stället för att kunna hållas på den tilltänkta, snävare kursen med bestämt grepp om ratten.
Men vi har tur, en stund senare skiner åter solen, banan torkar snabbt och sedan fungerar differentialbromsen som det var tänkt.
Först kör jag en vanlig Corsa opc. Innerhjulet skickar röksignaler över halva Lausitz genom de långa kurvkombinationerna med hård acceleration. Ut på ovalen tappar jag flera meter på den ”Ringen-märkta” bilen framför mig. Efter tio minuter är bromsarna rejält svampiga och höger framdäck en spillra av sitt forna jag.
Snabbt bilbyte, sedan attack igen och nu är det skillnad. Mitt kommando blir lag och plötsligt driver framdäcken förträffligt. Den lägre fjädringen och de styvare dämparna ger större förtroende och mindre dykning vid inbromsning. Ute på ovalen är jag snabbt ikapp min riktkarl och redo för omkörning.
Begränsad upplaga
Naturligtvis är bilen också fullt användbar utanför racerbanan. Stötigheten som det sänkta sportchassit medför, är något som de entusiastiska köparna gärna lever med. Komfortjägare får vackert söka sig till basversionerna.
Opc-versionen finns enbart med tredörrarskaross. Ladugårdsdörrar och svåråtkomligt baksäte ingår tyvärr i det konceptet. Skoda Fabia RS är en mer praktisk busbil i alla avseenden, men den erbjuder inte samma nivå av prestanda och körglädje.
Prispåslaget är inte klart men räkna med att Nürburgring Edition blir ganska dyr. Men entusiasten väjer knappast för priset och den begränsade produktionen lär göra denna specialare attraktiv som begagnad. Opel planerar bara att bygga cirka 500 exemplar av Corsa opc Nürburgring Edition.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Corsa opc Nürburgring EditionBetyg
Pris, från kr: Ej fastställt men cirka 235 000 kr.
Säljstart: September.
Modell: Femsitsig halvkombi med tre dörrar.
Mått, cm: L 399/B 172/H 149.
Tjänstevikt från, kg: 1 307.
Motor: 4-cyl turboladdad bensinmotor. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 210 hk vid 5 850 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 2 250 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, mekanisk differentialbroms. ESP standard.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim 6,8 s. Toppfart 230 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 176 g/km.
Konkurrenter: Alfa Romeo MiTo QV, Skoda Fabia RS, VW Polo GTI, Mini John Cooper Works.
Vad nytt? Facelift för alla Corsa, opc Nüburgring Edition ensam om differentialbroms.
För vem? Entusiasten som kör på bana under helgerna och vill köra samma bil till jobbet på vardagarna.
Bra köp? Faktiskt, den erbjuder något unikt i klassen och upplagan är begränsad.
Plus: Ökad körglädje med differentialbroms, användbar även till vardags.
Minus: Begränsad upplaga, något dyr.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
James May kommer älska den här ;) Annars - cool liten bil. Som vanligt med Opel så kan de designa en bil så den ser så där alldeles lagom sportig ut. De skulle sätta samma designer på inredninge...
I LIKE
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.