Nästa artikel
Provkörning: Opel Corsa 2014
Provkörning

Provkörning: Opel Corsa 2014

Publicerad 25 november 2014 (uppdaterad 26 november 2014)
Opel kan använda samma pressverktyg som tidigare eftersom gamla och nya Corsa har samma form.
Den trecylindriga enlitersmotorn imponerar i en bil som annars är lagom i det mesta, men Opel borde lägga säkerhetsribban högre.
Tidigare har den senaste säkerhetstekniken bara funnits i större och dyrare bilar, men system som bromsar automatiskt för att undvika eller mildra kollisioner börjar glädjande nog leta sig ned i storleksklasserna. Till exempel har nya Skoda Fabia autobroms som standard och Ford Fiesta har det sedan tidigare som tillval.

Tekniken kan vara vår tids största bilinnovation. Enligt Folksams forskning är autobroms lika livräddande som krockkuddar och antisladd.
Men alla tillverkare verkar inte ha fattat galoppen.
– Våra kunder vill ha full kontroll över bilen och bromsa själva, säger Andrew Marshall, informationsdirektör på Opel.
Med tanke på rönen om autobroms är den inställningen urbota dum eller bara en bortförklaring till att nya Corsa inte erbjuds med nödbroms.

Senaste generationen av Opels småbil är bekant i mångt och mycket, karosspanelerna är nya men formen och proportionerna är samma som tidigare. Istället för att utveckla en ny bil från grunden har Opel använt den gamla grundstrukturen. Under huven är nyheten en trecylindrig bensinturbo på 90 eller 115 hästar och det är en trevlig maskin, rapp och duktig på segdragning, vibrationsfri och relativt tyst, men förbrukningen sticker iväg långt över de deklarerade siffrorna om föraren inte är försiktig med gaspedalen. Motorn kombineras med en kortstegad manuell låda, automat finns bara till den äldre bensinaren på 1,4 liter.

Enligt Opel delar chassit inte en enda komponent med den utgående modellen och nog går nya Corsa fint på vägen, fjädringen är skruvad åt det lite mjukare hållet samtidigt som köregenskaperna är kompetenta. Styrningen är progressiv, det vill säga lättvevad i låg fart och hårdare i takt med att hastigheten ökar, med alert känsla.

När vi testar Corsa i en skarp undanmanöver tappar framhjulen greppet men antisladdsystemet går in hårt och får ned hastigheten på ett säkert sätt.
Finishen inuti bilen är högre än i föregångaren och mycket av hårdplasten är borta. Ända upp till Volkswagens nivå når dock inte Opel. Framstolarna  får godkänt komfortbetyg, även om lårstödet skulle kunna vara bättre, och första intrycket är att kupén är väl bullerisolerad.

Utrymmena är bra för en småbil, i baksätet finns hygglig plats för benen och väl tilltagen takhöjd, och en hel del bagage kan stuvas in under det dubbla lastgolvet. Opel skulle dock kunnat kosta på några enkla lastkrokar. Sammantaget känns nya Corsa måttlig i de flesta avseenden och ganska anonym, men det kanske är rätt recept för att locka bilköpare i landet lagom? Två frågetecken behöver dock rätas ut; i skrivande stund är priset inte spikat och bilen inte krocktestad av Euro NCAP.

Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Corsa?
FAKTA Opel Corsa 1,0 ECOtec 115 hk

PRIS, FRÅN KR: Inte fastställt.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Årsskiftet.
MÅTT, CM: L 402/B 175/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 199.
MOTOR: Rak tvärställd trecylindrig bensinturbo, volym 999 cm3, max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 170 Nm vid 1 800–4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: VW Polo, Skoda Fabia, Hyundai i20, Ford Fiesta,
Renault Clio, Peugeot 208, med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-25 17:31
saabnisse

Jag fattar inte varför man inte erbjuder automatlådor till alla motorer, Den här typen av små fjuttbilar går ju mest i tätort och då är det ju automat som gäller.
Det är ju skillnad med landsvägslok, där kan man ju klara sig med menuell låda, men personligen vill jag ha automat där med.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-25 18:13
hullsjön

Betydligt högre klass än Volkswagen tycker då jag. Tror mycket på den här bilen.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-25 18:54
Pi

hullsjön - har du lyckats få provköra denna nya modell som tydligen inte ens är prissatt för annars lär du ha svårt att jämföra dom ?
Har läst på nåt ställe om den troliga prisbilden i Sverige och den uppgiften pekade på ett pris som skulle göra den helt chanslös - speciellt märkligt eftersom den i U.K har en betydligt lägre prisnivå relativt många av konkurrenterna. Tror knappast att Opel lyckas att positionera denna som nån form av premium om det var detta dom tänkt med den prisbild jag sett...

#5 • Uppdaterat: 2014-11-26 18:20
ohlmark

Det här ser ut att vara en som erbjuder något annorlunda.
Övriga försöker antingen slavisk följa senaste modet och blixtsnabbt erbjuda det som alla vill ha just för dagen.
Andra försöker vara billiga och erbjuda något som ger bra intryck samtidigt.
Och så de som bara försöker vara billiga.

Detta verkar vara en som satsar på att vara en trygg, pålitlig och bra bil, välgjord, välbyggd och noga genomarbetad - eftersom man utgått från föregående modell och tagit bort alla svagheter den hade.

Det är tydligt att det är detta som är poängen och argumentet.
En väldigt bra bil - det är svårt att finna någon annan som har det som sitt främsta och enda försäljningsargument.
Nå 3-cylindriga motorn är kanske en höjdare som också kan vara ett köpargument och OPC återstår att se, vem vet, den kanske är något extra?

Detta betyder att man väder sig till en begränsad, lite konservativ grupp som inte tillhör de som gör i byxan av förtjusning när de får höra om ännu en elektronisk låda som skall ta över bilkörningen så man slipper engagera sig.

Når man fram med sitt budskap till denna speciella kundgrupp lär man nog sälja bra.
2-d, eller 3-d om man envisas är förövrigt riktigt snygg i rätt färg.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-26 20:00
Peter E

Med 1-litersmotorn på 115 hk så kostar denna från 162900 kr. Som hittat.....

En Opel Astra med 115 hk får man från 159900 kr......

#7 • Uppdaterat: 2014-11-26 23:01
Lars58

VW Polo verkar ej ha 115hk motor. Med 90hk kostar Polo 149500kr
(Edit. Ser nu att AC, 4dörr samt 3års garanti är tillval på Polo. Kostar då hela 165900kr)
Opel Corsa med 90hk kostar 137900kr. Som hittat.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-26 23:40
Pi

En ny Polo -15 kostar runt 140.000 kr hos de flesta handlare - http://www.blocket.se/jonkoping/Volkswagen_Polo_TSI_90_Master_K_leasing_1990_54049990.htm?ca=9&w=3
Även om det kallas "kampanj" så säljs ju de flesta bilar som inte är helt nyintroducerade till bättre priser än listpriserna. Nä - sanningen är att Opel satt fullständigt fel pris på "nya" Corsan i Sverige. I U.K kostar Corsan från ca: 9.000 £ och det sägs vara en prisreduktion med ca: 3.000 £ jämfört med tidigare modell !! Jämförelsevis så kostar nya Hyundai i20 från ca: 10.700 £ i U.K så nog tror jag att svenska Opel tagit i ordentligt...

#9 • Uppdaterat: 2014-11-27 08:47
Lars58

Men Pi. Polos kampanjpris på 140000kr är väl fortfarande högre än 137900kr som Corsan kostar ?, sen kommer säkert Corsan att säljas med ytterligare rabatter. Är det då inte VW som tagit i ordentligt?

#a • Uppdaterat: 2014-11-27 10:07
Pi

Lars58 - oavsett vad Polo kostar så är nya Corsa överprissatt i Sverige om det är dessa priser som gäller. Och kampanjpriser/rabatter på bilar som ännu inte introducerats är nog knappast troliga men om säg 1 år så lär Opel få se över prissättningen om dom vill sälja några bilar. Det utgående Corsan har ju sålts för ca: 120.000 kr och med tanke på att den nya är billigare än den gamla i U.K så varför skulle den vara klart dyrare här ? Det skall bli intressant att se vad nya Hyundai i20 kommer att kosta för den lirar ju bl a säkerhetsmässigt i samma division som Corsa (saknar t ex autobroms) och i U.K är den ju avsevärt dyrare än Corsa...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.