Nästa artikel
Provkörning: Opel Astra
Provkörning

Provkörning: Opel Astra

Publicerad 19 april 2004 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nästan 40 000 köpare köar redan för en ny Opel Astra. De blir inte besvikna. Opel har putsat duktigt på sin stjärnsäljare och nya Astra lär få en status som den gamla inte nådde. Till ett lägre pris dessutom!

Med rätt utrustning blir Opel Astra nästan som två bilar. 1,6-litersmodellen med 103 hk kan förvandlas från snäll glidare till rytande sportbil med en knapp på instrumentbrädan. Knappen reglerar växlingsprogrammet i den automatväxlade lådan Easytronic. Lådan går också att växla manuellt med knappar på ratten.

Easytroniclådan kostar 9 200 kr och är bara en av många prylar som gör Opel Astra körglad och säker. Den kan exempelvis förses med ett chassi där hårdhetsgraden ställs in efter körstil, svängbara strålkastare, däcks-tryckskontroll... Utrustningslistan har många prylar som bara funnits i större och dyrare bilklasser förut. Tyvärr hör även sladdhämmande ESP till extrautrustningen.

Men även utan en enda extrapryl är Opel Astra en bil med generöst innehåll och snäll väghållning. Det enda man saknar är riktiga mugghållare.

Trots att Astra är välmatad, har Opel lyckats med konststycket att sänka priset! Nya Astra kostar ungefär en tusenlapp mindre än motsvarande föregångare.

Stora utrymmen och välgjord inredning är gemensamt för alla nya Astra, oavsett pris.

Jämfört med föregångaren har Astra vuxit så det märks. Den är nästan 14 cm längre, över 4 cm bredare och 3,5 cm högre. En 195 centimeter lång passagerare sitter tämligen bra i baksätet bakom en lika lång förare.

För köparna kan det bli knepigt att bestämma sig för en Astramodell, för det finns inte bara en massa utrustning utan också fyra grundversioner med namnen Essential, Enjoy, Cosmo och Sport. Dessa går att förse med ett urval av sju motorer. I höst kommer dessutom en rå-stark och rivig 1,9 liters dieselmotor med 150 hk.

Det står inte på förrän namnet Astra också byggs ut med ett antal nya modeller. En kombi med förlängd hjulbas visas i september, en tredörrars sportversion i november. Sportkupé, och en ny Zafira dyker upp senare.

Svensk premiär blir sista helgen i april.
 

Testad i Vi Bilägare nummer: 4/2004

Opel Astra

Modell: Femdörrars halvkombi.

Pris: 1,4 - 139 500 kr. 1,6 - 147 300 kr. 1,8 - 165 700 kr. 2,0 T från 241 500 kr. Diesel från 164 500 kr.

Längd bredd/höjd: 425/175/146 cm. Axelavstånd: 261 cm.

Motorer: 1,4 l (90 hk), 1,6 l (103 hk), 1,8 l (125 hk) 2,0 T (170 hk), 2,0 T (200 hk). Diesel: 1,7 l (80 hk), 1,7 l (100 hk), 1,9 l (150 hk).

Förbrukning: Bensin från 6,3 l/100 km, diesel från 4,9 l/100 km.

Närmaste konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Renault Mégane,

Peugeot 307 m fl.



+ Prisvärd, bra grundutrustning, tyst, säker väghållning, massor av extrautrustning.

- ESP kostar extra, ynkliga mugghållare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.