Nästa artikel
Provkörning: Nya Ford Kuga (2013)
Provkörning

Provkörning: Nya Ford Kuga (2013)

Publicerad 15 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fords mellanklass-suv Kuga finns nu i ny version. Modellen har blivit populär nästan överallt utom i Sverige. Kanske kan den nya generationens säkerhetslösningar locka nya Kuga-kunder.

Ford själva räknar med att upp mot 75 procent av alla Kuga kommer att säljas i tvåhjulsdrivet utförande. Som en PR-man uttryckte det: ”Det mesta terrängkörning den här bilen kommer att råka ut för är att forcera en och annan trottoarkant när barnen ska lämnas vid skolan!”

Om det är en riktig analys, är det logiskt att nya Kuga saknar finesser för terrängkörning så som låsbara diffar, lågväxel och liknande som vi hittar hos konkurrenterna.

Istället har Ford satsat på att fylla bilen med modern, aktiv säkerhetsteknik som automatisk kökrocksbroms, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, skyltläsare och vingelvarnare. De här säkerhetsfinesserna är inte standard men Ford erbjuder det mesta man behöver i ett prisvärt paket för 4 600 kronor.

Kuga är en suv i mellanklassen och är nära släkt med Ford C-Max och Focus. Den nya generationen Kuga har vuxit och blivit åtta cm längre än sin föregångare men axelavståndet är detsamma, det vill säga 2 690 mm.

Den ökade totallängden har främst kommit bagageutrymmet till del. Ford uppger att kunderna klagade på lastutrymmet i föregående Kuga och har därför valt att satsa på att ge den nya modellen 40 liter ytterligare utrymme i skuffen.

En av bilens nya finesser är att bakluckan kan öppnas genom att man viftar med foten under bakändan på bilen. Praktiskt om man kommer med famnen full av saker som ska lastas. Det förutsätter dock att man har bilens nyckel i fickan, har köpt till det nyckellösa låssystemet och den elektriska (och enerverande långsamma) bakluckeöppningen.

Vi provkör kuga i fyrhjulsdrivet utförande med tvåliters dieselmotor på 163 hk, den starkaste dieselmotorn som erbjuds. Det är en modern och smidig maskin som ger god dragkraft och rimlig bränsleförbrukning, såväl med manuell som automatisk växellåda.

Chassit är bra avfjädrat och ger en god kompromiss mellan kontroll och komfort. Styrningen har fin känsla för biltypen men visst känns det att detta är en relativt stor bil med hög tyngdpunkt, speciellt när vägen svänger.

Ford har utrustat Kuga med ett system man kallar ”vridmomentsfördelning” som ursprungligen  utvecklades för sportiga Ford Focus RS. Tekniken lägger automatiskt en lätt bromsverkan på de inre hjulen i snabba kurvor och ska därmed göra bilen mer följsam genom svängen. Blir körningen alltför inspirerad finns naturligtvis också säkerhetssystem som griper in och bromsar.

Interiören är ny och egen men liknar den i C-Max, Focus och flera andra Ford-modeller. Instrumenten är tydliga och goda justeringsmöjligheter av stol och ratt ger förutsättningar för de flesta att få till en bra körställning.

Färddatorns manövrering är till att börja med rejält förvirrande men efter en stunds fipplande lär man sig behärska den. Multimediaanläggningen har alldeles för många och röriga knappar och den lilla och ganska oskarpa 5-tums navigationsskärmen börjar kännas föråldrad.

Stereon döljer en säkerhetsfiness som Ford kallar SYNC. Om någon av krockkuddarna aktiveras och bilen är uppkopplad via Bluetooth mot en mobiltelefon, ringer SYNC själv upp SOS, larmar och lämnar GPS-koordinater som berättar var bilen befinner sig. 

Euro-NCAP har nyligen krocktestat Kuga och ger den fem stjärnor.

Konkurrensen i klassen är hård. Nyligen har Mitsubishi och Honda presenterat nya versioner av sina mellanklass-suvar och Toyota RAV4 kommer inom kort i nytt utförande. Ford har dock möjlighet att locka till sig nya kunder med hjälp av sitt ambitiösa säkerhetsprogram.

Kuga är en på många sätt god kompromiss. Den som vill ha ett fordon för avancerad terrängkörning har inget att hämta här men för vardaglig grus- och halkkörning duger Kugas fyrhjulsdrift gott. Många väljer den här biltypen för att man vill ha en hög dragkapacitet och fyrhjulsdrivna Kuga med dieselmotor är godkänd för att dra upp till 2 100 kg.

Det bästa ekonomiska valet gör dock den som skippar det där med fyrhjulsdrift och nöjer sig med en framhjulsdriven Kuga. Med 150 hk bensinmotor kostar då bilen från 226 500 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Kuga?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Kuga 2,0 TDCi 163 hk AWD

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Ford Kuga 2,0 TDCi 163 hk AWD

PRIS, FRÅN KR: 304 900.

MODELL: 5-sitsig, 5-dörrars suv.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 452/B 184/H 170.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från ca 1 692.

MOTOR: Fyrcylindrig dieselmotor. Max effekt 163 hk vid 3 750 v/min. Max vrid 340 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 6-växlad låda. Elektroniskt styrd fyrhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,9 s.

FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 154 g/km.

KONKURRENTER: Toyota RAV4, Honda CR-V, Mazda CX-5, Volvo XC60.

Plus: Säkerhetslösningar, fina köregenskaper.

Minus: Bitvis rörig förarmiljö.

Vad nytt? Det mesta, helt ny modell.

För vem? Mest för den som inte ägnar sig åt terrängkörning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-15 09:59
mcregor (ej verifierad)

Tråkigt att Ford inte valt att inkludera säkerhetssystemet som standard utan valt samma lösning som för Focus vilket fått till följd att mer eller mindre alla lagerbilar saknar säkerhetspaketet. En såpass dyr bil bör prismässigt kunna tåla ett litet påslag för säkerhetssystemen och jag kan aldrig tänka mig att det ens skulle behöva bli 4600 kr om man valt det som standard i alla bilar. Det är bra tänkt att ha dessa system i både Focus och nu denna Kuga men säkerhetssystemen skall vara standard i alla fall i de utföranden som är Fords volymsäljare.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-15 11:10
Rustan Werling

Provkörde denna bil förra helgen och kom fram till liknande slutsatser.

Med 2 tillägg dock.

1. Färddatorns display var alldeles för plottrig och hade väldigt liten text och symboler.

2. Det var en mycket tystare bil än föregångaren, speciellt i landsvägsfart. Dock lät motorn tydligt vid acceleration så i stadskörning är den bullrigare.

Annars var det en trevlig bil med en skön kvalitetskänsla i inredningen.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-15 11:37
Audi A5 SB

Rustan, efter att just ha tvättat min bil i en automatisk manuell (bemannad) tvätt, kunde jag konstatera att den högbyggda Renaulten före mig gav personalen problem. Man var tvungen att hoppa, för att komma åt hela taket. Tvättar du manuellt; kolla att du når hela taket;-) Annars får du hoppa eller stå på tröskeln.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-15 17:53
Rustan Werling

Har ju haft en Jeep Grand Cherokee, då fick jag använda en pall att stå för att tvätta taket.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-16 21:31
Prestigevargen

Det blir en Dacia Lodgy den här gången. Kommer aldrig att lita på Europeiska Fords eviga oljebrännare.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-17 17:49
Henrik-Andersson

Jag hade den gamla kugan som hyrbil och körde den ca 100 mil

Vilken bil säger jag bara. Riktigt nöjd och skulle mycket väl kunnat tänka mig en sådan privat om jag haft behov av en stor bil. Har för mig att den får dra 2100 kg så det är nog en bra dragbil.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-17 17:57
Audi A5 SB

AL, en av mina grabbar köpte ett klippkort på "Tidy Car", så jag beslöt att testa detta. Mycket nöjd och sannolikt har man fått ordning på det som var kritiskt förut; svartarbete. Men fy 17 för att jobba där, jag högaktar de som står ut. Men de har väl inget val.....

#8 • Uppdaterat: 2013-11-30 15:48
benq

Med tanke på tidigare kvalitetsbrister....vågar man då köpa Kuga där dessutom Ford själva kommit fram med ett eget 4 hjuls drivningssystem???

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.