Nästa artikel
Provkörning: Nya Audi TTS – lättkörd racer
Provkörning

Provkörning: Nya Audi TTS – lättkörd racer

Publicerad 11 september 2014 (uppdaterad 22 juni 2015)
Vi Bilägares Tommy Wahlström rastar Audi TTS runt spanska Ascari-banan.
Vi har kört sportversionen av nya TT. Med två extra avgasrör i aktern, 80 extra kusar under huven samt ett extra S i namnet blir Audi TTS en riktigt rå liten sportbil. Läs hela provkörningen här:

Ascari-banan i Malaga är Spaniens längsta racerbanan och ett fantastiskt underhållande byggnadsverk. Banan har byggt av partier som inspirerats av världens mest berömda motorbanor. Här hittar vi delar av Eau Rouge från Spa i Belgien, the Corkscrew från Laguna Seca Raceway i Kalifornien samt naturligtvis the Karussell från Nürburgring.

Vi rusar runt banan i nya Audi TTS. Dubbelkopplingslådan S-tronic slänger i växlarna till ackompanjemang av ljudliga avgaspuffar ur de fyra ändrören. Den fyrcylindriga TFSI-motorn har trimmats till 310 hk och vrålar glatt i jakten på nästa kurva och bakom ratten flinar den annars relativt jordnära bilreportern lyckligt. - Tänk att det är så kul att köra bil!  
 
Det tillagda S-et i modellbeteckningen betyder högre effekt, lägre chassi, adaptiva stötdämpare och fyrhjulsdrift som standard. På Ascari trivs TTS men den är absolut inte heller bortkommen på vanliga vägar. TT är lättkörd, även när det går fort. Bilen styr snabbt in i kurvor och går odramatiskt dit föraren önskar. Fyrhjulsdrift borgar också för snabb och säker framfart under vinterhalvåret. Och karossen av aluminium hjälper till att hålla rosten stången så TTS-ägaren vågar använda och njuta av sin dyrgrip året runt!
 
Den tredje generationen av Audi TT är den hittills minsta bil som kommit på VAG-koncernens plattform MQB. Det innebär att det delar grundläggande arkitektur med bilar som Audi A3, VW Golf och till och med nya Passat. Med MQB-plattformen har man kunnat göra nya TT ca 50 kg lättare än föregångaren, en viktbesparing som bland annat hjälper till att spara bränsle men lägre vikt är alltid uppskattat i sportbilssammanhang.

På utsidan är TT sig lik även om fronten fått låna drag av R8. Inuti är det däremot radikala nyheter som väntar. Audi har gjort om instrumenteringen rejält. Borta är den traditionella displayen mitt på instrumentbrädan. Den enda bildskärm som finns i bilen är 12,3 tum stor och tronar mitt framför föraren. På den visas digitala instrument som ser ut som analoga, navigationssystemets karta och all övrig information från färddator och infotainmentsystem. Två grundlägen finns att välja mellan, antingen en stor varvräknare och en stor hastighetsmätare med en mindre navigationskarta däremellan, eller så en stor karta med mindre mätare i.

Klimatanläggningens reglage är integrerade i ventilationsutsläppens rundlar och på instrumentbrädans mitt finns en ensam knapprad för bland annat varningsblinkers, antisladdsystem och Drive Select, funktionen där föraren själv elektroniskt kan trimma om drivlina och chassi för fokus på låg förbrukning, komfort eller maximal sportbilskänsla. De olika inställningarna gör verkligen skillnad. För den som önskar kan TT bli hyfsat komfortabel meden den som vill ha en stenhård järnsäng med vrålande motor och direkt styrning kan få just det, genom att välja läget ”dynamic” istället.
Allt är snyggt, överskådligt och väldigt lättmanövrerat även mängden funktioner gör att det finns en inlärningströskel innan den nyblivne TT-ägaren hittar rätt bland allt godis.
 
Det är lätt att trivas i framsätet med gott om utrymme på alla ledder, generösa justeringsmöjligheter på stol och ratt samt gott om förvaring för småprylar. Baksätet duger dock bara till för små barn trots att hjulbasen faktiskt blivit 37 mm längre än föregående modell.  Bagageutrymmet har vuxit med 13 liter och tar nu 305 liter bagage. Önskas ytterligare utrymme går det bra att fälla fram baksätet och då ryms 712 liter prylar.
 
En märklig skillnad mot övriga modeller baserade på MQB är att TT inte går att få med autobroms och adaptiv farthållare. Problemet beror på att frontens utformning inte ger plats för den radarantenn som systemet behöver. Audi arbetar med problemet och undersöker bland annat möjligheten attygga ett system som enbart arbetar med kameror men när det skulle kunna finnas tillgängligt är inte känt. Tills vidare får vi se detta som en ganska ovärdig plump i protokollet.

Något som bidrar till säkerheten är dock Matrix LED-strålkastarna som erbjuds som tillval. Matrix är den nya typen av ljus som är fullt påslagna hela tiden. Genom att individuellt slå på och av varje diod kan miljontals olika ljusmönster skapas och därigenom kan bilen lysa runt bilar man kommer ikapp eller möter, utan att dess förare bländas. Matrix strålkastarna har Audi tidigare bara erbjudit till prestigemodellen A8 och gör verkligen stor skillnad vid mörkerkörning.
 
 Diskutera: Vad tycker du om Audi TTS?

Relaterade bildspel

Fakta: Audi TTS Coupé 2,0 TFSI quattro S tronic

Pris: 533 000 kr (manuell från 509 000 kr)

 Modell: 2+2 sitsig sportcoupé.

 Säljstart: februari 2015.

 Mått, cm: L 419/B 183/H 134.

 Tjänstevikt, kg.: 1460.

 Motor: 4-cyl turboladdad och direktinsprutad bensinmotor. Dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 310 hk (228 kW) vid 5 800 v/min. Max vridmoment 380 Nm från 1 800 v/min.

 Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. 6-stegs dubbelkopplingslåda S-tronic. Quattro elektroniskt styrd konstant fyrhjulsdrift.

 Prestanda: Toppfart 250 km/tim (elektroniskt begränsad) Acceleration 0 – 100 km/tim på 4,6 sekunder.

 Deklarerad förbrukning: 6,8 l/100 km blandad körning.

 CO2-utsläpp: 157 g/km.

Konkurrenter: Porsche Cayman S, Alfa Romeo 4C, Nissan 370Z Coupé.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-11 18:23
celef

Jag gillar den, speciellt inredningen. Inredningen i Mclaren 650s är lite av en favorit, jag tycker denna har lite samma känsla, jag tror jag skulle trivas rätt bra bakom ratten

#2 • Uppdaterat: 2014-09-11 19:20
saabnisse

Ja det här vore nog en favoritbil, verkar perfekt i mycket, bara det inte vore för den hemska grillen. Varför kan inte Audi tona ner jättegapet till en angenäm nivå?

Nåja, sitter man bakom ratten ser man den ju inte.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-11 19:28
Audi A5 SB

Jag har kört föregångaren (TTRS med 340 hk) på bana och även denna "gamla" vagn var hysteriskt agil! Om denna vagn är i närheten av den (sannolikt är den väl bättre?) så är den en juvel. Kanske i mitt garage som pensionärsbil om några år;-)

#4 • Uppdaterat: 2014-09-11 22:01
saabnisse

Jag skulle gärna kunna tänka mig en Audi TTS och du får gärna kalla mig fröken ;-)

#5 • Uppdaterat: 2014-09-11 22:06
Audi A5 SB

Ännu en fröken här. Om man kört bilen så är man en man;-)

#6 • Uppdaterat: 2014-09-12 07:41
DanielK

milkylainen vi som är trygga i vår manlighet har inga problem med en bil som är feminin ;) Varför den den nu skulle vara det, kanske för att den är snygg?
Men du kanske tycker att manligt är bättre än kvinnligt?

#7 • Uppdaterat: 2014-09-12 08:06
Ctalker

En äkta hårfrisörske racer!

#8 • Uppdaterat: 2014-09-12 09:52
Swemba

Första generationen TT var definitivt en feminin bil, men nu i senaste generation tycker jag verkligen att Audi fått till designen bra. Nya TT klär verkligen i de lite kantigare linjerna.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-11 21:53
milkylainen

*kräks*
Audi TT ser ut som en gullig folkvagn.
Den är och förblir en frökenbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.