Faceliften har gjort den lite uppkäftigare. Ã-verhängen fram och bak har kortats tack vare nya stötfångare. Inredningen har fräschats upp och diesel-alternativet har vässats.
Snön och halkan på en isig rallycrossbana i Roslagen bekommer inte X-Trail ett enda dugg. Visst går den med bred-sladd ibland men det är med lätthet den hämtas hem till rätt spår.
Ute på vägen tuffar bensinversionen av X-Trail på fullständigt bekymmersfritt. Den fyrcylindriga 2,5-litersmotorn bullrar inte så att det stör och det gör inte heller ljudet från de standardmonterade 16-tumshjulen.
Till den mindre fyran på två liter liksom på dieselversionen (7,2 liter/100 km) finns ingen automatlåda att tillgå. Det är synd. Nissan X-Trail är gemytligt trevlig med den fyrstegade automatlådan.
Det är väl sörjt för komforten i X-Trail. Man sitter gott i framstolarna och har nära till allt väsentligt, inklusive kylda fack för drycker, som finns utplacerade på fyra ställen i kupén.
Drivsystemet för fyrhjulsdriften togs fram redan i början av 1990-talet och är fortfarande ett av de främsta på marknaden.
X-Trail är i normalfall framhjulsdriven. Via ett mycket sofistikerat system känner bilens centralenhet av om något framhjul börjar slira och dirigerar mer kraft till bakhjulen. Hur mycket beror på graden av slirning fram.
Nissan X-Trail kostar från 219 000 kr för den enklaste varianten med tvåliters bensinmotor upp till drygt 300 000 kr för den med utrustning späckade 2,2 diesel Elegance.
Testad i Vi Bilägare nummer: 4/2004
Pris: 293 900 med automatlåda. Modell: Femdörrars fyrhjulsdriven SUV. Längd/bredd/höjd: 445,5/176,5/175 cm. Tjänstevikt: 1 490-1 600 kg. Markfrigång olastad: 19,3 cm. Max last: 400-510 kg. Motor: 4 cyl m fyra vent/cyl. 2 488 cm3, 165 hk (121 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmom 230 Nm vid 3 000 v/min. Växellåda: Fyrstegs automat el. femväxlad manuell. Prestanda: Toppfart 179 km/tim (aut) 191 km/tim (man). Bränsleförbrukning bl körn. man/aut: 9,6/8,7 liter/100 km. Närmaste konkurrenter: Honda CR-V, Toyota RAV4.
+ Komfortabel, utmärkt fyrhjulsdrift.
- Hög bränsleförbrukning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.