Efter en förhållandevis kort provkörning på bitvis kurviga vägar på gränsen mellan Schweiz och Frankrike, tycker vi att motorn har tillräcklig ork för familjens vardagskörning.
Den sexväxlade manuella växellådan har ganska hög utväxling på femman och sexan, vilket känns när man ska öka farten från omkring 100 till maximalt godkända 130. Och då växlar man gärna ner till femman eller fyran. Men hur bråttom ska man ha? Toppfart och acceleration blir allt mindre viktigt. Kör man däremot ofta med tunga släp är dieselmotorn att föredra.
Ser vi till miljöprestanda så ska bensinturbon nöja sig med låga 6,2 l/100 km i blandad körning. Det är extremt bra för en så pass stor bil. Nya X-Trail är bara 1,7 cm längre, tre cm bredare men aningen lägre och framför allt 90 kg lättare än tidigare modellen.
Det har man lyckats med genom att i den med Renault gemensamt utvecklade plattformen som kallas CMF, använda 49 procent ultrahöghållfasthetsstål. Bakluckan, som är en rejäl bit, är av komposit.
Nissan har nu bytt fot och kallar också X-Trail för en crossover och inte för en suv. Skillnaden är att X-Trail numera har ett betydligt mjukare utseende och har mer en karaktär av en familjebil. Ett alternativ till en vanlig kombi. Det gäller särskilt senaste versionen som har försetts med bensinmotor.
X-Trail 4x2 finns nämligen bara med framhjulsdrivning. Och även med dieselmotor och 4x4 har Nissan plockat bort lågväxel. Det är lite överraskande. X-Trail har ju gjort sig känd som en pålitlig och effektivt dragare för en särskild kategori bilägare – de som kör med hästtrailer.
Trenden är just att vi får se allt fler crossovers och färre suvar, om man med suv menar en bil med viss förmåga på kniviga väglag, till exempel en lerig åker.
Nytt på X-Trail är att man kan få två extrasäten längst bak. Tillägget är sju tusen kronor. Man får nog se det som en möjlighet att få plats med ytterligare två barn eller kanske två kortvuxna personer där bak. Rymligt är det inte. Det skjutbara mittsätet ger viss möjlighet att justera utrymmena. När extrasätena inte används fälls de ihop och bildar ett plant lastgolv.
X-Trail klarade fem stjärnor i Euro NCAP:s tester, men autobroms i stadstrafik är inte standard. Den testade bilen var extrautrustad med kollisionsvarning med autobroms, vilket gav extra poäng.
Autobroms borde vara standard i alla utrustningsnivåer, inte bara i de två dyrare.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan X-Trail?
Pris, från kr: 229 900. (Tekna 291 900.)
Modell: 5d crossover.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm L 464/B 182/H 171.
Tjänstevikt, kg: 1 580.
Markfrigång: 21 cm.
Motor: 4-cylindrig direktinsprutad bensinturbo, 4 ventiler/cyl, start/stopp. Volym 1 618 cm3. 163 hk (120 Nm). 240 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift med manuell sexstegad växellåda.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s.
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km med 17"-hjul.
CO2-utsläpp: 145 g/100 km (17"-hjul.)
Konkurrenter: Hyundai Tucson, Volvo XC60, Honda CR-V med flera.
Plus: Lågt instegspris, bra komfort.
Minus: Ingen miljöversion, autobroms ej standard.
Vad nytt? Bensinmotorn DIG 163 i X-Trail.
För vem? Familjer som vill ha en rymlig lite högre bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har alla SUV -epiteten inkl. en höjd av över 170 cm - ej crossover.
tvåhjulsdriven X-trail???
Vad drar den på riktigt då?
Nissans bensinare brukar ju synda på allvar.
120 :-P
Trött efter lunchen?
"...öka farten från omkring 100 till maximalt godkända 130." (har bilen lastbilsdäck??)
"Volym 1 618 cm3. 163 hk (120 Nm). 240 Nm." ??
"..men autobroms i stadstrafik är inte standard. " ?? (säljs bilen med autobroms om man lovar att inte köra i stadstrafik? :)
"...låga 6,2 l/100 km i blandad körning. Det är extremt bra för en så pass stor bil. "
Min bil drar bara 0,3 i blandad körning med likvärdig motor... visserligen med hemlängtan, medvind, i solsken, utan förare och utan trafik på vägarna... vad min bil drar i verkliga förhållanden saknar relevans (missa inte sarkasmen!) ty de siffrorna säljer ej.
Vad gör man på åkern, eller vad menar egentligen Herr Rönnblom när han skriver "kniviga väglag, till exempel en lerig åker". Jag säger bara en sak, denna SUV/Crossover trend är helt onödig, det finns redan bilar som klarar av att köra på en vanlig grusväg som är lerig, och då pratar jag om vanliga bilmodeller. Jag tror inte att den där drar 0,62 liter blandad körning!, min Octavia ligger på 0,65 liter/mil och väger nog minst 250 kg mindre. Usch, nä det är många fel med denna bilen, klumpig, tung... och givetvis blir bränsleförbrukningen och utsläppen därefter. Är bilen stor? Nja, lika lång som en Octavia och det är ingen direkt stor bil...mer mellanklass.
Skönt att vid 60 års ålder fortfarande ha en spänst som gör att det är en baggis att ta sig in och ur en vanlig sedan-bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.