Tredje generationen X-Trail har genomgått något av en förvandling. Tidigare X-Trails spikraka linjer har fått ge efter för klart mjukare och mer sofistikerade drag, en förändring som gäller för bilen som helhet. Nya X-Trail är inte helt enkel att skilja från senaste Qashqai, sedd framifrån. Måtten sväller dock och linjerna blir aningen vassare längre bakåt över karossen.
Fyrhjulsdrift är tillval i nya X-Trail och finns endast tillsammans med turbodieselmotorn dCi 130. Den har krympt från 2,0 liter till 1,6 och levererar 130 hästkrafter och 320 Nm i vridmoment. Kraftöverföringen sker via en sexstegad manuell växellåda. Steglösa Xtronic-automaten, som härmar växlingarna hos en dubbelkopplingslåda, finns bara till bilar med tvåhjulsdrift.
Kraften i turbodieseln känns tillräcklig i motorvägsfart och bilen är lugn och kursstabil. Färden är behaglig och irriterande vibrationer har effektivt filtrerats bort från ratten. En del motorljud tränger in i kupén men troligtvis kommer vägljudet från de stora hjulen vara det som stör mest när bilen väl landar på svensk asfalt. På mindre, mer kuperade vägar saknar motorn ork och de 320 newtonmetrarna tycks borttrollade. Det krävs en hel del växlande för att det ska skjuta på genom böjarna.
Den stora bilen känns trygg vid både inbromsning och kurvtagning på grov grusväg. Fyrhjulsdriften ALL MODE 4x4-i driver främst fram men skickar upp till 50 procent av kraften till bakhjulen när fästet blir sämre. Drivningen kan även låsas 50/50 eller i helt framhjulsdrivet läge. Nissan har höjt ribban vad gäller komfort och finish i interiören. De lättanvända knapparna och reglagen håller hög kvalitetskänsla. Stolarna är bekväma och känns äntligen som något från 2000-talet. Det finns gott om utrymme i kupén, mycket tack vare en hjulbas som är 76 millimeter längre än föregångarens. Ett stort soltak bidrar till känslan av rymd.
Nya X-Trail är helt klart mer genomarbetad och komfortabel jämfört med tidigare generationen. Den har dock gett upp en del av sin robusta karaktär som äventyrlig friluftskamrat och blivit lite slätstruken på kuppen.
Diskutera: Vad tycker du om nya Nissan X-trail?
PRIS, FRÅN KR: 328 900 (basutförande Visia: 244 900).
MODELL: Femsitsig familjesuv med möjlighet till två extra sittplatser.
SÄLJSTART: Juli 2014.
MÅTT, CM: L 464/B 182/H 170.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 580–1 610.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel, rak, tvärställd, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, volym 1 598 cm3, max effekt 130 hk (96 kW) vid 4 000 v/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexstegad manuell växellåda.
PRESTANDA: Toppfart: 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 139 g/km.
KONKURRENTER: Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento.
Vad nytt?
En helt ny generation av Nissan X-Trail.
För vem?
Familjen som vuxit ur sin Qashqai.
PLUS: Rymlig, praktisk, trygg på vägen,
MINUS: Bullrig, svag på låga varv, slätstruken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rostar den lika fort som sina föregångare?
Tror nog att det samma skit som innan,varför skulle de bygga bättre nu.
Min 2007B X-trail har ingen rost vad jag kan se. 4x4i fungerar suveränt. Men nu vill jag ha 4x4 med automatlåda och det finns inte hos vare sig X-trail eller Qashqai. X-trail har tappat sin karaktär och blivit som alla andra, tyvärr!
När kommer ett mer större test av denna bil ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.