Nästa artikel
Provkörning: Nissan Qashqai (2018)
Provkörning

Provkörning: Nissan Qashqai (2018)

Publicerad 8 december 2018 (uppdaterad 7 september 2020)
Oförändrat yttre, men så är det också bara styvt tolv månader sedan Qashqai uppdaterades exteriört.
Nissan möblerar om i motor- och växellådssortimentet för superpopulära Qashqai och passar på att förse bilen med ny mediaenhet.
Nej. En ny motor och växellåda i Nissan Qashqai är inte årets kioskvältare, men det gör den inte mindre intressant. Att Nissan bara ett drygt år efter senaste uppdateringen ser över Qashqais motorpalett beror på de nya Euro 6d Temp-kraven vilka bland annat innebär att man gör tester i verklig trafik. Nissans motortekniker John Fettis menar att det ställer nya krav på motorerna. 

–Den tidigare NEDC-körcykeln gjordes i laboratoriemiljö, det främjade en viss typ av motor. En motor som var effektiv i NEDC behöver inte nödvändigtvis vara effektiv vid verklig körning. Exempelvis får en trecylindrig motor i en bil av Qashqais storlek arbeta hårt för att hänga med trafiktempot och då förlorar vi effektivitet jämfört med en lite större fyrcylindrig motor. Vår nya motor är modulärt uppbyggd,  för mindre bilar kommer vi att utveckla en trecylindrig variant, konstaterar John Fettis. 
 

"Gissar att många spekulanter väljer att undvika den små- sladdriga manuella växellådan till förmån för den mjukväxlande dubbelkopplingslådan."

Motorn har utvecklats tillsammans med ”Alliansen” (Renault, Nissan, Mitsubishi) och Daimler (A-Klass). För att minska friktionsförlusterna i 1,3-litersmotorn har cylindrarna fått samma lågfriktionslegering som i sportbilen GT-R. Att kamaxelnocken trycker på ventilerna via rullager minskar friktionsförlusterna ytterligare. För en mer kontrollerad bränsleblandning har insprutningstrycket höjts från 200 till 250 bar. Elektrisk kontrollerad övertrycksventil (wastegate) ger bättre övervakning av turbo-trycket. Jämfört med utgående motorgeneration har NOx-utsläppen minskat med 25 procent, partikelutsläppet har tack vare partikelfilter sjunkigt med 50 procent. Motorn är konstruerad för 95 oktan. 

Den nya motorn ersätter 1,2-litersmotorn på 115 hästkrafter samt 1,6-litersmotorn på 163 hästkrafter. Effektuttaget är 140 eller 160 hästkrafter. Det tillhör inte vanligheterna att en basmotor från en årsmodell till en annan får mer än 20 procent högre effekt, men viktigare i vardagen är vridmomentsökningen på 50 Nm, från 190 till 240 Nm. Den kraftigare motorn ger 260 Nm eller 270 Nm. Det senare i kombination med den nya sjuväxlade dubbelkopplingsautomaten vi känner igen från exempelvis Renault Megane.

På kuperade vägar runt Barcelona tycker jag att motor och växellåda gör bra ifrån sig och gissar att många spekulanter väljer att undvika den små- sladdriga manuella växellådan till förmån för den mjukväxlande dubbelkopplingslådan. En ny dieselmotor är att vänta under 2019, då går det även att få fyrhjulsdrift.


Nissan har uppdaterat mjukvara och pekskärm. Skärmen har numera svep- och nypfunktion och navigationssystemet kan på eget bevåg hämta kartuppdateringar över internet. Presis som Qashqais motorpalett har skärmen blivit betydligt skarpare.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?
Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT (Acenta)

Pris, från kr: 252 400. 

Säljstart: Nu. 

Mått, cm: L 439/B 181/H 159. 

Bagagevolym, l: 430.

Tjänstevikt, kg: 1 445.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, 1 332 cm3, turbo. Max effekt 160 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 600 v/min.   

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda, alternativt sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp (DCT).

Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s. 

Deklarerad förbrukning

5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 122 g/km.


Konkurrenter: Renault Kadjar, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland X, Suzuki S-Cross, Skoda Karoq.

 

Plus: Samma välfungerande och bekväma Qashqai som tidigare. 

Minus: Ej möjligt att få fyrhjulsdrift med bensinmotor.



Vad nytt? Motor och växellåda. 

För vem? Den som värdesätter ett bekvämt i- och ursteg. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.