–Den tidigare NEDC-körcykeln gjordes i laboratoriemiljö, det främjade en viss typ av motor. En motor som var effektiv i NEDC behöver inte nödvändigtvis vara effektiv vid verklig körning. Exempelvis får en trecylindrig motor i en bil av Qashqais storlek arbeta hårt för att hänga med trafiktempot och då förlorar vi effektivitet jämfört med en lite större fyrcylindrig motor. Vår nya motor är modulärt uppbyggd, för mindre bilar kommer vi att utveckla en trecylindrig variant, konstaterar John Fettis.
"Gissar att många spekulanter väljer att undvika den små- sladdriga manuella växellådan till förmån för den mjukväxlande dubbelkopplingslådan."
Den nya motorn ersätter 1,2-litersmotorn på 115 hästkrafter samt 1,6-litersmotorn på 163 hästkrafter. Effektuttaget är 140 eller 160 hästkrafter. Det tillhör inte vanligheterna att en basmotor från en årsmodell till en annan får mer än 20 procent högre effekt, men viktigare i vardagen är vridmomentsökningen på 50 Nm, från 190 till 240 Nm. Den kraftigare motorn ger 260 Nm eller 270 Nm. Det senare i kombination med den nya sjuväxlade dubbelkopplingsautomaten vi känner igen från exempelvis Renault Megane.
På kuperade vägar runt Barcelona tycker jag att motor och växellåda gör bra ifrån sig och gissar att många spekulanter väljer att undvika den små- sladdriga manuella växellådan till förmån för den mjukväxlande dubbelkopplingslådan. En ny dieselmotor är att vänta under 2019, då går det även att få fyrhjulsdrift.
Nissan har uppdaterat mjukvara och pekskärm. Skärmen har numera svep- och nypfunktion och navigationssystemet kan på eget bevåg hämta kartuppdateringar över internet. Presis som Qashqais motorpalett har skärmen blivit betydligt skarpare.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?
Pris, från kr: 252 400.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 439/B 181/H 159.
Bagagevolym, l: 430.
Tjänstevikt, kg: 1 445.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, 1 332 cm3, turbo. Max effekt 160 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 600 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda, alternativt sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp (DCT).
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.
Deklarerad förbrukning:
5,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 122 g/km.
Konkurrenter: Renault Kadjar, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland X, Suzuki S-Cross, Skoda Karoq.
Plus: Samma välfungerande och bekväma Qashqai som tidigare.
Minus: Ej möjligt att få fyrhjulsdrift med bensinmotor.
Vad nytt? Motor och växellåda.
För vem? Den som värdesätter ett bekvämt i- och ursteg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.