Nästa artikel
Provkörning: Nissan Qashqai (2017)
Provkörning

Provkörning: Nissan Qashqai (2017)

Publicerad 2 september 2017 (uppdaterad 2 september 2017)
Grundkarossen är densamma som tidigare, men i fronten har Qashqai piffats upp med bland annat ny stötfångare, ny grill och omarbetade strålkastare.
Nissan Qashqai har genomgått sin första större uppgradering sedan debuten 2014. Men varför glömdes säkerheten bort?
Nissan Qashqai har sedan länge ett stadigt grepp om de svenska bilköparna. Hittills i år ligger modellen på  på tionde plats i försäljningsstatistiken – och det kommer ingen av klasskonkurrenterna i närheten av.

Lagom till treårsdagen (nuvarande Qashqai debuterade 2014) har Nissan låtit bilen genomgå en smärre föryngringskur. På utsidan är de mest påtagliga förändringarna nya stötfångare fram och bak, en omarbetad grill, annorlunda LED-signaturer på strålkastare/baklampor och lite annat smått och gott. Men även chassit har jobbats om, bland annat för att ge mjukare gång över korta tvära gupp och mindre krängning i snäva svängar. Men av det märktes ärligt talat inte särskilt mycket under provkörningen. Skillnaden mot tidigare är närmast marginell.  

Styrreaktionerna har också vässats, enligt Nissans tekniker. Fast inte heller det är något man spontant känner i provslingans många utmanande böjar. Körsäkerheten är det inget fel på, men bilens bästa gren är definitivt inte kvicka, spänstiga och  underhållande köregenskaper. Ljudkomforten påstås också vara förbättrad med hjälp av diverse dämpande material lite överallt i karossen. Men hur det fungerar på grovkornig svensk asfalt, där de mest störande oljuden kommer från hjulupphängningarna, får vi låta vara osagt tills vi provat bilen på hemmaplan.
 

"Nya Qashqai får finna sig i att få ett ganska primitivt autobromssystem, som enbart reagerar på andra bilar."

Inuti Qashqai är skillnaden mellan nytt och gammalt mer påtaglig. Kvalitetsintrycket har höjts minst ett snäpp genom  mer påkostade materialval och bilen har dessutom fått en ny multifunktionsratt med modernt avfasad nederdel. Drivlinorna är däremot desamma som i nuvarande modell. Det betyder bland annat att automatlåda, märkligt nog, varken erbjuds till de fyrhjulsdrivna versionerna eller ihop med den starkaste bensinaren på 1,6 l/163 hk. Det är annars en motor som sköter sitt jobb bra och gör bilen trevligt rapp och smidig i gensvaret. Lite förstörs dock körupplevelsen av den trist långslagiga och ganska oprecisa växellådan.

Vi hann även med en kort sväng med dieseln på 1,6 l/130 hk. Det blev en besvikelse, speciellt ihop med den manuella växellådan. Med automatlådan (av CVT-typ) blev harmonin lite bättre, även om motorn även då upplevs som ganska knattrig och allmänt bråkig.

Största missen gäller dock förarhjälpsystemen. Den som köper 2018 års modell nya Qashqai får finna sig i att få ett ganska primitivt autobromssystem, som enbart reagerar på andra bilar. Först om ett år införs en ny modernare teknik, som även detekterar fotgängare och andra oskyddade trafikanter. Då lanseras även Nissans nya teknik för halvautonom körning, Pro-Pilot, som dock kommer att kosta extra.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T

Pris, från kr: 193.900 kr.
Säljstart: Augusti.
Mått, cm: L 439/B 181/H 160.
Bagagevolym, l: 430–830.*
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 400.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo. Cylindervolym 1 618 cm3, maxeffekt 163 hk, max vridmoment 240 Nm vid 2 400–4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. 
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 134 g/km.
Konkurrenter: Kia Sportage, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Seat Ateca, Toyota C-HR med flera.

*Upp till ryggstödskanten bak.
 

Plus: Smart förpackad, till-talande format.
Minus: Gammal säkerhetsteknik, knattrig diesel.

Vad nytt? Materialval, yttre design-detaljer, fjädring och ratt.
För vem? Den som gillar nätta yttermått mått och hög sittposition.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.