Från start erbjuds två motoralternativ, en dieselmotor på 110 hk och en bensinmotor på 115 hk. Dieselmotorn drar kraftfullt när den väl fått varv men känns omodern med högljutt dieselknatter på utsidan och låg dragkraft längst ned i varvtalsregistret innan turbon börjat jobba. Det gör bilen svårkörd då utväxlingen samtidigt är relativt hög. Resultatet blir ett evigt växlande för att hålla motorn glad. Bensinmotorns gång är mjukare och ljudnivån väsentligt lägre men även bensinmotorn behöver växlas flitigt. Automatlåda kommer senare till både diesel- och bensinmotorn.
Utrymmena är Pulsars starkaste kort. Redan i framsätet är det luftigt men baksätet är enormt och Pulsar kommer inte att skämmas för sig som taxibil. Det klarar ingen annan Golf-klassare. Förhoppningsvis blir dock inte resan alltför lång då baksätets sittdyna är kort och ger dåligt lårstöd för vuxna.
Bagageutrymmet är med sina 385 liter genomsnittligt för klassen. Pulsar lider dock av hög lasttröskel och när baksätet fälls blir inte lastutrymmet plant.
Prismässigt är Pulsar vid första anblicken dyrare än många konkurrenter men utrustningen är också generös. Ett stort plus är att säkerhetshöjande autobromssystem ingår från den medelhöga utrustningsnivån Acenta som kostar från 179 900 kr. I den bäst utrustade versionen Tekna får man också navigation, LED-ljus samt nyckelfritt låssystem. Trots generösa utrymmen lär dock Pulsar få svårt att hävda sig i den tuffa konkurrensen i klassen. Förutom baksätet är det svårt att peka ut något enskilt område där Pulsar är bättre än bilar som Peugeot 308 eller VW Golf.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Pulsar?
PRIS, FRÅN KR: 204 900.
MODELL: 5-d 5-sitsig halvkombi.
SÄLJSTART: Oktober 2014.
MÅTT, CM: L 439/B 177/H 152.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 304.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med turbo och direktinsprutning. Volym 1 197 cm3. Max effekt 115 hk från 4 500 v/min. Max vridmoment 190 Nm från 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda (CVT Xtronic tillval för 15 000 kr).
PRESTANDA: Toppfart 190 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,7 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: Peugeot 308, Kia Cee´d, VW Golf, Toyota Auris.
Vad nytt?
Helt ny bil.
För vem?
Familjen med långa barn.
Plus:
Utrymmen, autobroms standard från Acenta.
Minus:
Trista motorer, delvis plastig interiör.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
jag är ute efter en vettig familjebil i golfklassen med god komfort = mjuk fjädring och tyst kupé och vettig automatlåda, bara nissan pulsar verkar stämma in, men överallt jag läser så får pulsar på nöten för att den inte är sportig och dynamisk och premium, är likriktningen bland skribenter total, finns det bara en värdegrund numera och bara nissan (och jag) som uppskattar andra värderingar än pöbeln? fram för mångfald!!
Rapport av provkörning Nissan Pulsar DIG-T 115 T ACENTA.
Ris: En menlös känsla, växellådan äger lika mycket spänst som en kokt sparris, stolarna äger till synes men saknar sidosupport, häcken min kasade ur sätet när frugan rundade en rondell i maklig fart...ett mittarmstöd finns för syns skull... under huven så vilar 115 st arbetshästar som inte tänker låta sig stressas och när man försöker sig till att piska så undslipper de ljud av typ en ljummen slappfis en stilla afton på den amerikanska Södern ackompanjerat av flugornas surr, föga inspirerande.
Ros: Rymlig som få, lågt o lätt insteg både fram o bak, en föredömlig förarplats, lättarbetad men ej trist, Bra runtom sikt och även lite elegant ombonad, i överlag bra material med känsla i, stoppade o väl tilltagna dörrarmstöd och kupen förefaller att vara väl ljudisolerad.
Väghållningen är riktigt bra för klassen, bilen står brett o stadigt och tar precis det spår som jag anvisar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.