Nästa artikel
Provkörning: Nissan Navara 2016
Provkörning

Provkörning: Nissan Navara 2016

Publicerad 25 mars 2016
Nissans storsäljande pickup Navara har kommit i en ny generation. Bättre komfort, snålare motor, fler terrängfinesser och mer säkerhetsutrustning än tidigare lovar gott.

En pickup är numera inte bara ett arbetsfordon, utan ett allt i allo-fordon, en multitaskande bil som ska klara alla upptänkliga situationer. Ena stunden grovjobbare för att bli familje- och fritidsbil i nästa ögonblick. 

Förutom hantverkare och lantbrukare är hästägare med behov av en dragbil en självklar kundkrets. Dragkapacitet på 3,5 ton gör Navara väl lämpad som dragbil.  

Den nya generationen Navara är intressant ur flera aspekter. Dels lär den bilda teknisk bas för framtida pickuper från både Renault och Mercedes-Benz. Dels har bilen blivit både bekvämare och fått modern säkerhetsutrustning. 

Den tidigare bladfjädringen har ersatts av en fjädring som Nissan kallar för multilänk. Det är en stel bakaxel, upphängd i fem länkar och med skruvfjädrar. På bucklig landsväg märks att bilen inte är lika stötig som tidigare. Köpare av den 12 500 kronor billigare Navara med enkelhytt får dock hålla till godo med traditionella bladfjädrar. 

20162203143754.jpg?itok=6r-P1RXl

Pickuper brukar sällan ha den senaste säkerhetstekniken, men nya Nissan Navara blir först ut i klassen med frontkollisionsvarning och autobroms. Detta blir standard i samtliga Navara med dubbelhytt.

Interiören är personbilslik och påminner mer om Nissans crossovers än ett renodlat arbetsfordon. Instrument och reglage är lättskötta och framstolarna ger klart godkänd komfort. Navara upplevs också som tystare än förut. Baksätet är på traditionellt pickupvis inte särskilt bekvämt. Det gäller även för nya Navara även om Nissan hävdar att de har förbättrat baksäteskomforten. 

Navara är i grunden bakhjulsdriven, med inkopplingsbar 4WD. I bakhjulsdrivet läge och med olastat flak blir bilen sladdbenägen. Då är det tur att det finns antisladdsystem. Fyrhjulsdrift i högläget fungerar bra på snöiga vintervägar där Navara går lugnt och tryggt. Styrkänslan är aningen bättre än i föregångaren. 

Vi har goda erfarenheter av tidigare Navara när det kommer till framkomlighetsförmåga i terräng. Den nya modellen vansläktas inte. 4WD-systemet är detsamma, men vidareutvecklat med en del finesser.

Vid offroad-körning finns lågväxelläget att ta till för att få kraft uppför branta backar eller för att lättare kunna krypköra. Vid hjulspinn bromsar elektroniska diffbromsar upp det spinnande hjulet och därmed får drivande hjul mer kraft. För riktigt tuffa förhållanden finns en differentialspärr i bakaxeln. Det kan vara räddningen om du kört fast i lera eller djup snö. Markfrigång på 22,3 cm talar också för att Navara klarar sig bra i terräng. 

En nyhet är Hill Descent Control, en automatisk broms för branta nedförsbackar. Även en start i backe-hjälp finns att tillgå. Vi provade framkomligheten i en snöig och brant backe. Navaran spann loss med hjulen i den lösa snön men tuggade sig envist uppför sluttningen. Lika lätt var det att med Hill Descent Control sakta smyga sig nedför igen. 

Med hjälp av kameror runt om bilen kan föraren övervaka i en monitor bilens position. Det underlättar både skogskörning mellan stenar och träd såväl som parkeringsmanövrar. Systemet med kameraövervakning är standard i den högsta utrustningsnivån Tekna. 

Under huven finns en ny motor, mindre än tidigare men ändå med samma effekt. Motorn är en dieselfyra på 2,3 liter jämfört med 2,5 liter tidigare. Effektuttaget är 160 hk eller 190 hk med dubbla turbo, vi provade den sistnämnda. Enligt Nissan ska motorn vara upp till 24 procent snålare än tidigare. Motorn gör sitt jobb, men känns inte särskilt entusiastisk i responsen. Köparen kan välja mellan sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad automatlåda, den senare hämtad från Nissans lyxbilsdivision Infiniti. 

Under några år fanns tidigare även en V6-diesel på 231 hk. Motorn var en flört med kunder som sneglade åt muskelstinna amerikanska pickuper. Men enligt Nissan lär en V6:a inte bli aktuell i den nya generationen. 

Den enklaste versionen av Navara börjar på strax under 275 000 kr, medan toppversionen hamnar på drygt 362 000 kr. Sedan tillkommer en mängd olika tillbehör, så en färdigutrustad Navara blir tyvärr rätt dyr.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Navara?

Nissan Navara Double cab

Pris, kr: 362 487 (automat, utrustningsnivå Tekna).

Modell: Fyrdörrars pickup. 

Säljstart: Säljs nu. 

Mått, cm: L 533/ B 185/H 184. 

Tjänstevikt: 2 080 kg. 

Motor: 4-cyl. direktinsprutad diesel med dubbelturbo. 2 298 cm3. 190 hk vid 3 750 v/min. 450 Nm mellan 1 500–2 000 v/min. 

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift alternativt 4WD hög eller låg, sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad automatlåda. 

Prestanda: Toppfart 184 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s. 

Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km, 7,0 l/100 km automat. 

Co2-utsläpp: 183 g/km. 

Konkurrenter: Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Isuzu D-Max. 



Vad nytt?

Ny generation med ny motor och bakaxel samt autobroms i vissa utrustningsnivåer.



För vem?

För den som behöver lasta mycket, dra tungt eller köra på dåliga vägar. 



Plus:

Framkomlighet, dragkapacitet, förbättrad komfort. 

Minus:

Baksätet, dyr med hög utrustningsnivå. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-25 11:09
Hackenbush

En pickup är oftast använt som arbetsfordon så nyttan av att göra en pickup lyxig är lite bortkastad. Man vill kanske få Svenska bilister att börja köpa pickuper istället för personbilar. Pickuper är ju populära i USA och vi skall ju härma USA i allt nuförtiden.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-25 11:45
Sammen

Skulle jag köpa en pickup skulle det bli en Hilux i enklast möjliga bruksiga och oömma utförande. Pickuper är för mig bilar som är gjorda för att användas som arbetshästar.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-27 09:22
erikivan72

Nya Nissan Pickupen känns väl låg i tak med takluckan. Jag får precis in fingrarna mellan huvudet och taket, när jag kört stolen i botten. Och jag är 184 cm lång, så jag är inte direkt någon basketbollspelare.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-04 07:59
Tindritus

Åker Navara v6 nu, det blir ingen mer Nissan! Mycket dyra reservdelar o en stenhård tolkning av garantin på 10,000 mil gör att jag väljer annat märke i forts. ex. Vid 10,600 mil byte av EGR ventil o ett framhjulslager kostnad 17.000:- (med rabatt från verkstaden)!! Ingen goodwill från Nissan trots skött service. (Där steg milkostnaden med 1,60 kr/milen på oförutsedda reparationer direkt)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.