Den är fortfarande liten och rund och ger ett vänligt intryck. Men karosslinjerna är inte lika utstuderade som hos föregångaren och den nedtonade designen är ett fullt medvetet grepp från tillverkaren.
Nya Nissan Micra ska säljas brett och då får den inte sticka ut för mycket. Bilen är gjord för att passa köpare i mer än 160 länder och ska dessutom byggas på flera olika håll i värden, dock inte i Japan eller England.
Tillverkningen sker istället i Kina, Indien, Mexiko och Thailand. De Micra som säljs i Europa kommer från den indiska Chennai-fabriken, men är specialanpassade för europeisk smak. Det innebär bland annat att de är utrustade med ett mer bestämt avfjädrat chassi än i övriga världen.
Två motoralternativ
Men Nissan har inte gått i fällan och gjort bilen onödigt hård och stum. Tvärtom, fjädringskomforten är överraskande bekväm på de flesta underlag. Det är bara på riktigt usla vägar som en viss småbilsstruttighet skiner igenom.
Köregenskaperna är trygga och stabila, även under hård press, men får inte direkt mungiporna att peka uppåt. Såväl styrreaktioner som gasrespons saknar den rapphet som krävs för att Micran ska upplevas som underhållande att köra.
Micra finns från start med en enda drivkälla, en trecylindrig 1,2-litersmotor på 80 hk. Den arbetar överraskande lent och vibrationsfritt och det karakteristiska ”trepipsljudet” hörs egentligen bara vid hård acceleration.
1,2-literstrean är dessutom rädd om bränsledropparna och den deklarerade förbrukningen med femväxlad manuell låda stannar vid 5,0 l/100 km. Det betyder att bilen med råge klarar den svenska miljöbilsgränsen. Till våren kommer ytterligare ett motoralternativ: en trecylindrig direktinsprutad turbo på 98 hk som, trots högre effekt, är ännu snålare och har ett CO2-utsläpp på bara 95 g/km.
Generösa utrymmen
Nya Nissan Micra är, liksom den tidigare modellen, ett kamouflerat högbygge. Den är dessutom sex centimeter längre än sin föregångare, samtidigt som axelavståndet har utökats med två centimeter.
Det ger, med tanke på bilstorleken, generösa kupéutrymmen och vuxna får utan problem plats även i baksätet. Bagageutrymmet håller också hyfsad klass och det delbara baksätet kan vikas ihop och fällas framåt när behov finns av extra lastvolym.
Interiören finns i fyra olika färgsättningar, men är lite plastig i kvalitetskänslan. Utrustningsnivån finns däremot inte så mycket att anmärka på. Redan enklaste modellversionen, Visia, har bland annat luftkonditionering, ljudanläggning med kontroller i ratten, färddator, elfönsterhissar och Bluetooth-handsfree för telefonen som standard.
Går man upp till nästa nivå, Acenta, fylls utrustningslistan på med automatisk klimatanläggning, farthållare, elektriska ytterbackspeglar, läderratt och en mer avancerad ljudanläggning.
Toppnivån heter Tekna och då ingår det mesta i priset, från panoramaglastak och integrerad navigator till parkeringssystem med sensorer fram och bak som dessutom kan läsa av om p-rutan är tillräckligt stor för att bilen ska få plats.
Nivån på säkerhetsutrustningen är likvärdig på alla modellversioner och standard är bland annat antisladdsystem, sex krockkuddar, bältespåminnare och bältessträckare/kraftbegränsare fram.
Men hur krockstrukturen fungerar är okänt, eftersom bilen ännu inte är testad av Euro NCAP.
Missa inte Vi Bilägares film från provkörningen av Nissan Micra.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Nissan Micra 1.2Betyg
Relaterade bildspel
Pris, kr från: 120 000 (ej fastställt).
Modell: Femdörrars, femsitsig halvkombi.
Säljstart: November 2010.
Mått, cm: L 378/B 167/152.
Tjänstevikt, kg: Ca 950.
Bagagevolym, l: 265/605*.
Motor: Trecylindrig bensinmotor. 80 hk (60 kW)/110 Nm/1 198 cm3.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda (steglös CVT-automat finns som tillval).
Prestanda: Toppfart 170 km/tim (aut. 161). 0–100 km/tim på 13,7 s (aut. 14,5).
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 l/100 km (aut. 5,4).
CO2-utsläpp: 115 g/km (aut. 125).
Konkurrenter: Toyota Yaris, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki Swift m fl.
* Med nedfällt baksäte.
Vad nytt? Hela bilen.
För vem? Den som söker en liten, lättkörd, snål och förhållandevis rymlig miljöbil till rimligt pris.
Bra köp? Kan vara, om priset blir det rätta och om krocksäkerhet och rostskydd håller måttet.
Plus: Snål på bränsle, fin fjädringskomfort, effektivt utrymmesutnyttjad, lång utrustningslista.
Minus: Plastig inredning, anonym design, inte så kul att köra.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.