Nå, det finns ändå mycket att ta till sig för de 14 svenska kunder som kommit över en GT-R av 2017 års modell. På utsidan märks flera ändringar för förbättrad aerodynamik, bättre kylning och minskade lyftkrafter. Stötfångarna fram och bak, samt varselljusen fram, har lätt ändrat utseende så att helheten fått mer av specialmodellen Nismo över sig än tidigare. Områdena kring takstolparna fram och bak har förstärkts, stötdämparna är modifierade och – kanske allra viktigast – ljudisoleringen har arbetats om och kompletterats med ett system som på elekt-ronisk väg skickar motljud till det buller som alstras i kupén. Det fungerar riktigt bra, GT-R är märkbart tystare än tidigare. Samtidigt finns det typiska, mekaniska ”klonkandet” kvar vid växlingar och gaspådrag/-avdrag, något som inte indikerar fel utan är del av bilens väsen.
"GT-R är inte enbart bedövande fartresurser utan i lika hög grad en förbluffande snäll bil att leva med."
Drivningen är i stort sett oförändrad, fortfarande går all effekt till bakhjulen så länge omständigheterna tillåter men fördelningen kan blixtsnabbt skifta till drivning 50/50 fram/bak när så krävs. Motorn på 2,9 liter och med dubbla turbo ger alltså 570 hk mot tidigare 550 och sätts liksom tidigare samman helt för hand. Turbotrycket har ökats, tändningssystemet justerats.
Helheten blev – med tanke på omständigheterna – svår att skilja från tidigare. GT-R är inte enbart bedövande fartresurser utan i lika hög grad en förbluffande snäll bil att leva med. Den är verkligt rymlig för två (bagageutrymmet är sensationellt) och den är gjord för att tåla såväl bankörningens plågor som vardagens vedermödor, samtidigt som den kan spöa nästan vilken annan supersportbil som helst. En riktig klassiker redan under sin levnad.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan GT-R?
Pris, från kr: 969 000.
Säljstart: Alla 14 för 2017 är sålda.
Mått, cm: L 471/B 190/H 137.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 850.
Motor: Längsmonterad 6-cylind-rig V, två överliggande kamaxlar per cylinderbank, fyra ventiler per cylinder. Dubbelturbo, torrsumpsmörjning, laddluftkylare. Borrning/slag 95,5/88,4 mm, volym 3 799 cm3. Max effekt 570 hk (419 kW) vid 6 800 v/min. Max vridmoment 637 Nm vid 3 600–5 800 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 315 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 2,8 s.
Deklarerad förbrukning: 11,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 275 g/km.
Konkurrenter: Porsche 911 Turbo, Chevrolet Corvette med flera.
Plus: Fantastiska köregenskaper, motor, fartresurser, förbättrad komfort.
Minus: Törstig, stötig.
Vad nytt? Mer effekt, utseendejusteringar i exteriör och interiör.
För vem? Superbilsälskare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.