Kartongformen avslöjar att modellen är byggd utifrån skåpbilen NV200. Det Nissan har gjort är att lyfta över motor och batteri från elbilen Leaf.
Elskåpet har blivit poppis som täckt skåpbil (1 400 sålda i Sverige sedan 2014) men bilen finns alltså som sjusitsig familjebuss och vi kör den mer utrustade versionen Evalia, som nyligen fått större batteri.
Innanför skjutdörrarna finns utrymmen som skåpar ut alla andra elbilar. Formatet är praktiskt fyrkantigt, det är högt till tak, och de bakersta stolarna kan faktiskt användas av medellånga, till skillnad från många andra ”sjusitsiga” familjebussar.
På pluskontot finns också den tysta och mjuka drivningen, den raska accelerationen och den relativt smala bilens lättkörda och smidiga känsla.
Bilen rullar heller inte särskilt bekvämt, gången är struttig och den halvstela bakaxeln med bladfjädrar har svårt att hantera ojämnheter. Och även om drivningen är tyst, sånär som på ett svagt vinande, läcker massor av vägljud in i kupén.
På instrumentbrädan finns en modern multimediaskärm med blåtandsuppkoppling och gott om funktioner. Resten av utförandet känns dock ganska billigt, med grå hårdplast på samtliga paneler.
Att en bil med familjefokus har så höga dörrsidor tycker vi också är lite konstigt, mindre barn får svårt att se ut.
Vi sätter även frågetecken för kvaliteten. På provbilen som rullat 300 mil hade redan baksätets fällhandtag gått sönder. Golvmattan är enklast möjliga.
"Den höga karossen har mycket luft att putta undan."
Räckvidden då? Med nollgradigt ute och motorvägsfart kom vi inte längre än 13 mil på en laddning. Landsvägsfart gav cirka 16 mil. Den höga karossen har mycket luft att putta undan.
Positivt är i alla fall att bilen, till skillnad från Nissan Leaf, har en fläkt som kyler batteriet. Upprepade snabbladdningar ska inte vara något problem.
För övrigt finns Leaf med ett större batteri (64 kWh) men det erbjuds inte till E-NV200. Priset är det sista men kanske största problemet. 375 tusen är i och för sig klart billigare än Tesla Model X men känns blodigt för en förvisso stor men ganska enkelt hopkommen bil.
Med det sagt finns det ju inga andra alternativ för den som behöver mycket utrymme och verkligen vill köra på el.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan E-NV200 Evalia?
Pris, från kr: 435 738 (375 738 efter statlig bonus). Förmånsvärde 1 952 kr/månad.
Svensk lansering: Finns nu.
Mått, cm: L 456/B 176/H 186.
Bagagevolym, l: 443–2 940.
Tjänstevikt, kg: 1 789.
Motor: Elmotor, max effekt 109 hk (80 kW), max vridmoment 254 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, automatlåda.
Batteri: 40 kWh.
Laddning: Upp till 6,6 kW med intern laddare (Typ 1), upp till 50 kW med snabbladdare (Chademo).
Prestanda: Toppfart 123 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 14 s.
Deklarerad räckvidd, km: 200.
Deklarerad förbrukning: 25,9 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0 g/km.
Konkurrenter: Tesla Model X (pris från 1,24 miljoner kr).
Plus: Rymligaste elbilen, kvick acceleration.
Minus: Säkerhet, räckvidd, komfort, kvalitet, pris.
Vad nytt? Skåpbil omgjord till sjusitsig elbuss. Nu med större batteri än tidigare.
För vem? Den som sätter utrymme och eldrift före allt annat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.