Modellen är utvecklad ur den klart populärare 350Z som kom hösten 2003. Z är bred, låg och tuff i designen, precis som en kraftfull, rent tvåsitsig bil i korsningen sportvagn/GT ska vara. V6-motorn har alltid varit en av dess styrkor och blir inte mindre attraktiv när Nissans egen trimavdelning lagt vantarna på den och ökat effekten från ”standardversionens” 328 hk till Nismomodellens 344 hk. Lägg till det ett par yttre attribut i form av speciella 19-tumshjul, röda accentlinjer i nya stötsköldar fram och bak, en ilsket röd inredning med inbjudande stolar, grova avgasrör och vetskapen om chassiförstärkning i fjädrar och dämpare så – tja, nu borde det väl kännas helrätt?
Körkänslan är det jag gillar mest hos 370Z Nismo, den är mer ”analog” än i någon liknande bil. Motorns kraft verkligen känns (men hörs inte så mycket), kopplingen är påtagligt mekanisk och tung (alltför tung för somliga), växellådan har en initial tröghet som kan förskräcka men som snart övergår i en exakt, kullagrad rörelse som förstärker känslan av att man själv hanterar bilen, inte någon känslobefriad elektronik. Det är mycket underhållande så långt, särskilt som krängningen knappt är skönjbar och motorkraften levereras utan tillstymmelse till tvekan, nästan oavsett växel och varvtal. En frisk, muskulös sugmotor på bästa humör!
Inredningen är kul, med annorlunda design, bra funktioner och tillräcklig finish för att motivera prislappen.
Men bullret… Nissan har ändrat infästningar i upphängningarna och laddat in mer isolering, i stort sett utan märkbar effekt. Så fort bilen kommer upp i fart och nästan oavsett underlag brusar det svårt i kupén. Nöjet med övriga egenskaper förbleknar, färden övergår i irritation. Tills den saken ändras lär Z förbli en udda syn.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan 370Z Nismo?
Pris, från kr: Cirka 498 000.
Modell: Tvåsitsig GT.
Mått, cm: L 441/B 187/H 132.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 530.
Motor: Längsmonterad sexcylindrig 60-graders V med två överliggande kamaxlar per cylinderrad, fyra ventiler per cylinder. Volym 3 696 cm3. Max effekt 344 hk (253 kW) vid 7 400 v/min. Max vridmoment 371 Nm vid 5 200 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda, bakhjulsdrift, differentialbroms.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s.
Deklarerad förbrukning: 10,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 248 g/km.
Konkurrenter: Porsche Cayman S/GTS.
Plus: Motor, fartresurser, växellåda, bakhjulsdrift.
Minus: Stötig, extremt bullrig, tung koppling.
Vad nytt? Fabrikstrimmad version av Nissans Caymanutmanare.
För vem? Den som söker ett riktigt udda substitut för Porsche.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
jag trodde faktiskt att denna skulle få ett centralt placerat avgasrör, men tji fick jag
Nissan behöver se över sin designavdelning....
Tycker dock den är rätt cool i Nismo-utförande. Annars är det en rätt ful skoformad bil, men med de där fälgarna, den färgsättningen med de röda accenterna osv så är den rätt fräsig :P
En bil för mig, har kört en 350Z, rå mekanisk känsla, hur kul som helst, och det finns hörselskydd om man ska en längre bit.
Ska man ha en sportbil från Nissan ska det vara en GT-R.
Det är ju väldigt svårt att se något seriöst i dig med sådana inlägg "Japsen" ....
Jag köpte en 350Z ny när den kom. Sedan, 9 år senare sålde jag bilen. Bilen var det inget fel på. Visst, den bullrade en hel del, men det var ju en sportbil! Att sälja den var betydligt svårare. 'Va, är den bara 2-sitsig? Jag behöver 4 dörrar 3 passagerare och bagage för både barnvagn och golfbag. Samtidigt!' var ofta ett svar jag fick efter att ha annonserat ut den på Blocket. Tillslut lyckades jag byta till mig en Gplf R32:a av 7H bil. Men det var på håret.
Så jag tror 370 kommer att bli svårsåld när den blir begagnad, och priserna blir därefter. Det gäller att vänta in den som begagnad. Om man nu absolut måste ha en 370! 350Z GT finns ju redan nu som begagnad. När man köper den som begagnad kan det vara idé att lämna in den och få datorn nollställd så att bilen snabbare lär sig den nya ägarens körstil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.