Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi Outlander PHEV (2018)
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi Outlander PHEV (2018)

Publicerad 2 september 2018
Bekanta karosslinjer. Takspoilern är något längre för att ge bilen en längre profil. Däckleverantör är numera Yokohama, tidigare Toyo.
Mitsubishi filar vidare på laddhybrid-suven Outlander PHEV och tar den till operationsbordet för det andra ansiktslyftet på tre år. Huvudnumret är att ny teknik ger längre räckvidd.
Man måste närma sig Mitsubishi Outlander PHEV med viss respekt. När modellen lanserades 2013 var det den första moderna laddhybriden för ”vanligt folk”. Under flera år försvarande Outlander sin position som Sveriges bäst säljande supermiljöbil. I dag är konkurrensen hårdare och förstaplatsen har blivit till silver, men med över 11 000 sålda bilar är ”PHEV:n” fortfarande Sveriges vanligaste supermiljöbil.

Tekniskt är Outlander något av ett unikum. Ingen annan laddhybrid litar i lika hög grad till elmotorer för framdriften. Konstruktionen har mött en del kritik. Trots försiktigt körmönster är det få som lyckas pressa ut mer än tre, fyra mils körning ur batteriet. När bensinmotorn har gått in för att ladda och driva framhjulen har bränsleförbrukningen runnit iväg och blivit både fem och sex gånger högre än de 1,7 l/100 km faktabladet anger. Inför modellår 2019 har Mitsubishi har sett över drivlinan och gjort Outlander mer energieffektiv.

En nyutvecklad 2,4-liters motor ersätter den tidigare tvålitersmaskinen. Den nya maskinen arbetar enligt Atkinson-principen. Genom att laborera med ventilerna på insugssidan kan kompressionstakten i praktiken göras kortare än förbränningstakten. Det spar bränsle men ger lägre effekt jämfört med en traditionell motor. Kraften från Outlanders elmotorer innebär att motorn kan stanna kvar i Atkinson-cykeln upp till 80 procent av max belastning. 

Fyra körlägen dikterar hur förbränningsmotor och eldrivlina samarbetar. I normalläge växlar bilen mellan el- och hybriddrift. Förbränningsmotorns inkoppling mot generator och drivhjul sker med hydraulkopplingar av ”Haldex liknande typ”. Växellåda i traditionell bemärkelse finns inte.

"Sittpositionen är hög, man sitter mer ”på” än ”i” bilen."

Generatorn är tio procent kraftigare för effektivare laddning av hybridbatteriet. Batteriet i sin tur har fått energitätare celler vilket höjer kapaciteten med femtonprocent till 13,8 kW. Enligt WLTP-körcykeln räcker det till 45 km elbilskörning. 
Under laddning kan kupén klimatiseras med ström direkt från eluttaget, i tidigare generationer tog elektronerna omvägen över batteriet. Outlander är förberedd för att kunna fungera som ”powerbank” vid strömavbrott. Under förutsättning att bränsletanken (45 liter) och batteriet är fulladdat ska bilen kunna förse en villa med ström i upp till tio dagar. Mer vardagspraktiskt är två 230-voltsuttag. De kan ge 1 500 W vilket räcker för att driva en lagom ambitiös dammsugare eller borrmaskin. 

Det krävs en konnässörs öga för att hitta de subtila exteriöra skillnaderna mellan Outlander årsmodell 2018 och 2019. Enligt faktabladet ska grillen vara omstöpt liksom stötfångare och strålkastare. Interiören har begåvats med nya mer skålade stolar och, beroende på utrustningsnivå, en snitsigt quiltad läderklädsel. Vidare har den mekaniska handbromsen blivit elektrisk och baksätet försetts med egna friskluftsutblås.

Sittpositionen är hög, man sitter mer ”på” än ”i” bilen. Inget ont i det men det är svagt att passageraren inte kan höja och sänka stolen i den modell Mitsubishi kallar sitt flaggskepp. Dubbelt konstigt är att flaggskeppet inte går att få med navigation.

Enligt Mitsubishi har styrningen blivit snabbare än tidigare. Kanske det men körupplevelsen är fortfarande skäligen intetsägande. I kombination med den komfortinriktade fjädringen och välisolerade kupén krävs inte många mil franska landsbygdsvägar innan sinnesstämningen är semesterloj. Det är berömvärt att en tillverkare så oreserverat satsar på komfort. 

Uppdateringen maskerar inte att Outlander börjar bli till åren kommen, men å andra sidan: har du behov av fyrhjulsdrift, fina utrymmen och där till laddhybridsteknik finns det inga andra alternativ på den här sidan 600 000-kronorsgränsen.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander PHEV?
Mitsubishi  Outlander PHEV

Pris, från kr: 399 900.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 470/ H 171/ B 180

Bagagevolym, l: 463.

Tjänstevikt, kg: 1954.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 2 360 cm3. Max effekt 135 hk vid 4 500 v/min. Max vridmoment 211 Nm vid 4 500 v/min. Motor el: Fram 82 hk/137 Nm. Bak 95 hk/195 Nm. Ingen systemeffekt angiven.

Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, hydrauliskslirkoppling till framhjulen. Elmotorer fram och bak.

Prestanda: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,5 s. 

Deklarerad förbrukning: 2,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 46 g/km.

Konkurrenter: I den här prisklassen finns inga suv-alternativ.

 

Plus: Hög komfort, praktiskt användbar räckvidd på el, utrymmen, dragkapacitet.

Minus: Känns lätt åldrad. 



Vad nytt? Motor, bakaxelmotor, generator, batteri, små exteriöra förändringar. 

För vem? Den som vill ha en ladd-hybrid av suv-format.    

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.