Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi Outlander (2017)
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi Outlander (2017)

Publicerad 26 februari 2017
Det går att snabbladda batteriet upp till 80 procent på en dryg halvtimme. Frågan är om funktionen behövs, de flesta lär köra vidare med bensindrift.
Mitsubishi rättar till en av bristerna med Outlander PHEV. Nu kan föraren tvinga laddhybriden att gå på el. Det var på tiden.
Tills nu har hybridsystemet förlitat sig på automatik. Tekniken har styrt om drivningen ska ske med el, bensin eller med en kombination. Föraren har inte kunnat välja eldrift och i vissa situationer har bensin gått åt även om energi funnits i batteriet.

Ganska dumt, kan tyckas, och det verkar Mitsubishi ha insett. Har man en bil som kan köras på el vill man ju, så klart, köra på el så mycket som möjligt.
Från och med årsmodell 2017 sitter en ny knapp på mittkonsolen. Ett tryck får hybridsystemet att prioritera eldrift så länge laddningen tillåter.

"Vi trycker på elknappen och visst går bilen över till eldrift men det är ett kort nöje."

En annan glädjande nyhet är att den automatiska nödbromsen kan upptäcka och bromsa för fotgängare. Telefonspegling för Iphone är också nytt, liksom elektrisk glastaklucka i högsta utrustningsnivån Business. Därtill uppger Mitsubishi att räckvidden på el blivit två kilometer längre, totalt 54, genom att ”batterireserven” minskats.
 
Vi trycker på elknappen och visst går bilen över till eldrift men det är ett kort nöje. Efter tre mil är batteriet tomt och bensinmotorn går igång igen. Som vanligt har den deklarerade räckvidden dålig bäring i verkligheten. Tre mil är ändå tre mil, med rätt körvanor och möjligheter att ladda kan kort räckvidd räcka ganska långt.

Överlag är Outlander PHEV bekväm att glida omkring i. Föraren sitter högt i en bred fåtölj och har god sikt över trafiken. Bilen rör sig på ett nästan amerikanskt vis, tungt och mjukt och med ganska slöa reaktioner. Elmotorerna gör dock accelerationen överraskande kvick. Drivningen är ryckfri, någon växellåda finns inte, och vid låg fart går bilen behagligt tyst. Vägbullret tilltar dock vid högre hastigheter.

Baksätet är rymligt för två och även om batteriet inkräktar lite på lastutrymmet finns gott om plats. På de bakre hjulhusen sitter mugghållare, en rest från den sjusitsiga varianten av ”vanliga” Outlander. Laddhybriden går bara att få femsitsig.

Bensinförbrukningen är inget att skryta om. Att Outlander PHEV sörplar i sig uppemot en liter per mil är närmast pinsamt för en bil som får statlig supermiljöbilspremie.

Ekonomin är just den främsta anledningen till att Mitsubishi lyckats kränga mer än 7 200 exemplar av laddhybriden i Sverige. Det är helt enkelt en sällsynt gynnsam förmånsbil. Månadskostnaden på en dryg tusenlapp är rena klippet för en fyrhjulsdriven suv som går på el och kan dra släp. Apropå fyrhjulsdrift kan vi tycka att det är magstarkt att kalla systemet i Outlander PHEV för Super All Wheel Control. Våra tidigare tester har visat att fyrhjulsdriften är allt annat än super utan fungerar bara under vissa villkor.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander?
Mitsubishi Outlander PHEV Business

Pris, från kr: 469 500 (Fleet Edition: 395 500).

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 470/B 180/H 171.

Bagagevolym, l: 451–1 590.

Tjänstevikt, kg: 1 994.

Max dragvikt, kg: 1 500 (1 130 med B-kort).

Markfrigång, cm: 18,5.

Motor: Fyrcylindrig bensin fram, volym 1 998 cm3, 121 hk (89 kW) vid 4 500 v/min, 190 Nm vid 4 500 v/min. Elmotor fram, 82 hk (60 kW), 137 Nm. Elmotor bak, 82 hk (60 kW), 195 Nm.

Batteri: Litiumjon, 12 kWh.

Kraftöverföring: Elstyrd fyrhjulsdrift. Direktdrift.

Prestanda: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s.

Deklarerad förbrukning: 1,7 l/100 km. CO2-utsläpp 41 g/km.

Konkurrenter: VW Passat GTE, Volvo V60 TE, Kia Optima PHEV.

Plus: Billig som förmånsbil, går ett par mil på el.

Minus: Törstig när elen tar slut, tveksam fyrhjulsdrift.



Vad nytt? Läge för eldrift, uppdaterad autobroms och mer utrustning.

För vem? Tjänstebilsförare som vill åka stor bil för liten peng.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.