Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi Lancer SportSedan 1,8
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi Lancer SportSedan 1,8

Publicerad 20 november 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Mitsubishi har haft några riktiga tunga år, inte minst i Sverige där den totala marknadsandelen under det senaste året krympt från en redan låg nivå med en dryg fjärdedel. I början av nästa år introduceras nya Mitsubishi Lancer, bilen som ska visa vägen mot en återkomst.

Nya Lancer, den nionde generationen, delar plattform med Outlander och ingår i samarbetet med Chrysler som går under beteckningen Project Global. Inom det samarbetet ska Mitsubishi utveckla 20 nya bilar inom fem år.

Men nu gäller det alltså Lancer, en fyrdörrars sedan som följs upp av en femdörrars "Sportback" nästa höst. Däremot blir det ingen renodlad kombiversion.

Till Sverige kommer Lancer i mars med en 1,8-liters bensinmotor på 143 hästar. Tvåliters dieseln tas in efter nästa sommar.

Vi körde bilen med sportchassi och 18-tums lågprofildäck istället för normala 16 tum. Det borde innebära en tämligen stum körning över ojämnheter men överraskande nog kändes bilen "gungig". Kraftig blåst avslöjade att den är känslig för sidvindar och med en styrning som inte är särskilt distinkt blev det en hel del passning med ratten för att hålla ekipaget på rätt spår.

Dessa intryck gäller för körning på normal landsväg och motorväg. Uppe i bergen, där längsta raksträcka var 50 meter, levde Lancer helt plötsligt upp och löftena om de vassa vägegenskaperna infriades med råge.

Lancer har tidigare varit en renodlad C-segmentbil, alltså den storlek som hör hemma i Golf-klassen. Och där ska man fortsätta att utmana konkurrenternas sedan-modeller. Men man tar också sikte på mellanklassen. Lancer är exempelvis hela tio centimeter längre än Volvo S40 och kan utrymmesmässigt konkurrera med, förutom S40, Saab 9-3, Mazda6 och Audi A4.

Det är helt klart att Mitsubishi med nya Lancer tagit intryck av just Volvo S40. Det gäller inte minst designen där bilen snett framifrån är förvillande lik Volvon.

Interiören är formad så att instrumentbrädan buktar utåt på mitten och svänger in på sidorna för att ge ett luftigare intryck. Det tricket fungerar rätt bra men förtas något av att panelen är så mörk. Ratten är bara justerbar i höjdled men det går ändå att få till en bra körkomfort tack vare de skålade stolarna som även de är inställbara på höjden.

Utrymmet för två baksätespassagerarna är mer än godkänt, framför allt på längden men även höjden räcker till för normalstora. Lastutrymmet är på 400 liter och med nedfällt baksäte (60/40) finns det även plats att stuva in längre prylar.

Lancer är byggd för att klara fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Prismässigt ska den konkurrera med Mazda3, vilket innebär att grundpriset i Sverige blir ungefär 170 000 kr. För det får man en standardutrustning som inbegriper sju krockkuddar, varav en är en knäkrockkudde för föraren. Dessutom färddator, luftkonditionering, ESP, antispinn, tre års nybilsgaranti, tio års elektronikgaranti och tolv års rostskyddsgaranti.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Lancer SportSedan 1,8

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mitsubishi Lancer SportSedan 1,8

Pris, kr: Från cirka 170 000 kronor.

Modell: Femsitsig sedan.

Säljstart: mars 2008.

Mått, cm: L 457/B 176/H 149.

Tjänstevikt: Från 1 400 kg.

Släpvagnsvikt: 1 300 kg.

Motor: fyrcylindrig bensinmotor på 1,8 liter. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 6 000 v/min. Max vrid: 178 Nm vid 4 250 v/min.

Prestanda: 0-100 km/tim på 9,8 sek. Toppfart: 204 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,7 liter/100 km. CO2-utsläpp: 183 g/km.

Konkurrenter: VW Jetta, Ford Focus, Mazda3, Renault Mégane.

VAD NYTT? Allt utom Mitsubishi-diamanten.

FÃ-R VEM? För den som inte kan bestämma sig för lilla mellanklassen eller mellanklassen. Här får man både och!

BRA KÃ-P? Ja, med tanke på priset så får man mycket för pengarna både i form av kvalitet, säkerhet och utrustning.

Plus: Vägegenskaper, utrymmen, utrustning.

Minus: Bullrig, krånglig bakluckeöppning, mörk inredning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.