Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart

Publicerad 22 december 2009 (uppdaterad 8 maj 2014)
Kombinationen överkomligt pris, hårresande fartresurser, fyrhjulsdrift och en tämligen praktisk kaross gör nya Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart till ett riktigt intressant alternativ för den som söker lite spänning i vardagstrafiken.

Emellanåt dyker det upp en bilmodell som verkar vara lite för bra för att vara sann. Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart är utan tvekan en sådan.

Hör bara: för 269 400 kronor får du en välutrustad femsitsig halvkombi med ett avancerat fyrhjulsdriftssystem, uppmärksam tvålitersturbomotor på 240 hk, sexstegad låda med dubbelkopplingsfunktion och kaxiga 18-tumshjul. Dessutom ingår en stor dos attityd i priset.

Ralliart lanseras som en light-version av Lancer Evolution som i specifiaktionen ligger väldigt nära de bilar vi ser på rallytävlingarna och som kostar därefter, från 415 900 kronor. Den populäraste MR-modellen går lös på 479 900 kr. Det är 210 000 kronor mer!

Ralliart är döpt efter Mitubishis rallyteam och har fått behålla många av godsakerna från Evolution. Motorn på två liter är i grunden densamma, det som skiljer enligt Mitsubishi är enbart turboaggregat och vattenpump.

Det mindre turboaggregatet gör motorn mer lättkörd med ett bredare effektspann, maximalt vridmoment på 343 Nm nås vid 2 500 v/min och håller sig sedan konstant till 4 750 v/min. Men motorn känns ändå väldigt temperamentsfull och full effekt nås inte förrän vid 6 000 v/min.

Ingen hets i automatläge
Växellådan är sexstegad och försedd med en dubbelkoppling och två körlägen, normal och sport. Lådan kan antingen lämnas i automatläge eller manövreras manuellt med hjälp av stora knappar vid ratten eller den lilla knubbiga växelspaken. Paddlarna vid ratten är utan tvekan att föredra, de är distinkta i känslan och enkla att lära sig. Nedväxling till vänster, uppväxling till höger.

I automatläge växlar lådan fint och mjukt, nästan omärkligt så länge man inte hetsar den. En plötslig ingivelse att trycka till på gasen resulterar däremot i ett lätt förvirrat svar från lådan, det kan kännas evighetslångt innan den bestämt sig för rätt växel.

Aktiv körning kräver att man har lådan i manuellt läge och gärna flippar knappen till sport, då ändrar hela bilen tonläge känns det som. Lådan håller kvar växlarna så länge man själv vill, ger mellangas vid nedväxlingarna och smäller in växlarna blixtsnabbt.

Fyrhjulsdriftsystemet är inte riktigt lika avancerat som på Evolutionmodellen, men inte långt ifrån. Grundinställningen är att kraften fördelas lika mellan hjulaxlarna, 50/50. Via den aktiva mellandifferentialen (ACD) kontrolleras sedan kraften med en hydraulkoppling och rätt mängd fördelas sedan till respektive axel.

På varje axel finns dessutom en diffbroms så att rätt hjul får maximal drivkraft i varje situation. Föraren kan i bästa tv-spelsanda med en knapp välja inställning efter underlag; asfalt, grus eller snö och detta reglerar hur mycket mellandifferentialen ska blanda sig i kraftfördelningen, mest får den att göra i lössnö.

I normala körsituationer känner man inte av fyrhjulsdriften alls. Vid en hetsig start med svängda hjul, till exempel i en korsning, blir det dock tydligt hur mycket teknik man har på sin sida, bilen greppar oerhört fint.

Som körmaskin är Ralliart på det hela en belönande upplevelse, kanske kunde styrningen vara lite mer direkt men å andra sidan är riktningstabiliteten mycket god.

På det praktiska planet tappar den några poäng på att sikten snett bakåt är usel, stolarna väl enkla och att ratten bara går att ställa i höjdled. Det var för de flesta som körde bilen svårt att hitta en bra körställning.

Bagageutrymmet nås via en praktisk halvkombilucka men utrymmet är grunt och kort. Bränsleförbrukningen är ganska hög, under 1,2 liter per mil är svårt att komma vid blandad körning och eftersom tanken bara rymmer 55 liter blir räckvidden i kortaste laget.

Mycket buller, lite prat
Ralliart är standardutrustad med snyggt metallicgrå 18-tums lättmetallfälgar klädda med 215/45-däck. Tufft men väldigt, väldigt bullrigt. Redan i 80 km/tim tar däckljudet över konversationen och i motorvägsfart blir det i det närmaste outhärdligt.

För den som är ute efter en rolig och kaxig bil med intressant teknik borde Ralliart vara mycket intressant, man får verkligen mycket för pengarna. Mitsubishi måste plocka fler marknadsandelar och Ralliart kan mycket väl bli nyckeln till en ökad uppmärksamhet.

Det är utan tvekan en bil som sticker ut – och som även efter en veckas körning framstår nästan lika lockande som i broschyren!

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart

Pris, kr från: 269 400.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Finns nu.
Mått, cm: L 459/B 176/H 152.
Tjänstevikt, kg: 1 670.
Släpvikt, kg: 1 400.
Årsskatt, kr: 2 505.
Motor: Tvåliters bensinmotor med turbo. Cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 343 Nm vid 2 500–4 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim 7,1 s.
Toppfart 220 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,2 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 243 g/km.
Konkurrenter: Subaru Impreza, Audi A3 Sportback, VW Golf GTI med flera.

Vad nytt? Lättversion av Lancer Evoulution – 210 000 kr billigare!
För vem? Den teknikintresserade och fartsugne som inte vill lägga en halv miljon på en Lancer Evolution.
Bra köp? Mycket sprutt och bra grepp för pengarna!

Plus: Fyrhjulsdrift, fartresurser, vägegenskaper, utrustningsnivå.
Minus: Ljudnivå, inställningsmöjligheter förarplats, förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.