Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi Eclipse Cross (2017)
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi Eclipse Cross (2017)

Publicerad 27 augusti 2017 (uppdaterad 28 november 2018)
Praktisk suv och ärtig coupé. Nya Mitsubishi Eclipse Cross vill spela bägge roller.
Med tuff design och bättre kvalitetskänsla i inredningen vill Mitsubishi locka nya kunder till sin suv-coupé Eclipse Cross. Tyvärr bestämde man sig för att inte göra den till miljöbil.
Mitsubishi Eclipse Cross ser ut som vilken modern crossover som helst om man bara ser den främre halvan. Baktill är den dock mer udda med sin kraftigt sluttande bakruta. Är en blandning av praktisk suv och snitsig coupé vad världen väntat på?

För att få någon bakåtsikt att tala om har man tvingats stoppa in en extra glasruta i bakstammen. Vi har tidigare sett lösningen på bland annat Toyota Prius. Även om den extra rutan räddar bakåtsikten (i alla fall så länge glaset är rent) får den sluttande taklinjen konsekvenser för utrymmet. Grundvolymen är på 341 liter varav en icke obetydlig del återfinns i ett förvaringsfack under bagagerumsgolvet. Eclipse Cross har dock ett baksäte som är skjutbart 20 cm. Om man inte har några passagerare eller om dessa har väldigt små krav på benutrymme, går det att öka bagagevolymen upp till som bäst 448 liter. Baksätet är delbart 60/40 men lastytan blir inte helt plan när ryggstödet fälls. 
 
Instrumenteringen blandar digital teknik med analoga knappar. För första gången i Mitsubishi finns en head-up display där hastighetsmätaren projiceras på vindrutan. Instrumenthuset framför föraren ser ut som vanligt och huserar tydliga mätare. Till vänster om ratten sitter ett batteri knappar som bland annat styr vingelvarnaren som ingår i det säkerhetspaket som kommer att sitta i de flesta bilar som säljs i Sverige. Eclipse Cross har ingen styrassistans utan här är det bara ”pip och blink” som väntar om man kör över en linjemarkering utan att ge tecken.

Infotainmentsystemet är Mitsubishi väldigt stolta över. Dock erbjuds ingen version med inbyggd navigation. Däremot kan man koppla in sin smarta mobiltelefon och därigenom få tillgång till navigering och andra funktioner via Apple CarPlay eller Android Auto. Infotainmentsystemets pekskärm är föredömligt högt placerad på instrumentbrädan, men den pekplatta mellan framstolarna som man också kan sköta systemet med kräver inlärning. Olika fingersättning ger olika funktioner men innan man lärt sig alla dessa möjligheter krävs träning.

"Laddmöjligheten hade behövts för att göra Eclipse lika vass inuti som på utanpå."

Senare kommer Eclipse Cross med en moderniserad variant av Mitsubishis 2,2 liters dieselmotor. Vid tidpunkten för provkörningen fanns bara en nyutvecklad 1,5 liters bensinmotor att tillgå. Inget fel i det. Bensinmotorn är en trevlig maskin som mjukt och tyst gör vad man begär av den.

Testbilen var utrustad med elektroniskt styrd fyrhjulsdrift och en steglös CVT-låda, programmerad för att simulera sju fasta steg så länge inte föraren trampar gasen i botten. Då växlar lådan istället kontinuerligt för att ge max kraft för acceleration med den för många välkända DAF (eller tvättmaskins)- effekten som följd. Vid den typen av acceleration rå-mar motorn på föga sofistikerat sätt.
Provkörningen gav inga möjligheter att utvärdera fyrhjulsdriften. Fjädringen är åt det fastare hållet vilket minimerar krängning vid kurvtagning utan att bli okomfortabel. Eclipse Cross känns stor på vägen, delvis på grund av den långsamma och lite tröga styrningen som bidrar till en tyngre känsla än hos flera av konkurrenterna.  
 
Tråkigt nog avstod Mitsubishi från möjligheten att göra Eclipse Cross till en laddhybrid. Det hade varit tekniskt möjligt då bilen delar plattform med laddhybriden och storsäljaren Outlander PHEV. Mitsubishi bedömde att efterfrågan skulle bli för liten av suv-coupén i elektrifierat utförande. Jag tycker att laddmöjligheten hade behövts för att göra Eclipse lika vass inuti som på utanpå.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Eclipse Cross?
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 4WD CVT

Pris, från kr: Ej fastställt.

Säljstart: December.

Mått, cm: L 440/B 180/H 168.

Bagagevolym, l: 341–448 (5 p).

Tjänstevikt, kg: 1 520.

Max släpvikt, kg: 1 600.

Motor: 4-cylindrig bensinmotor med turbo. 4 vent/cylinder. Max effekt 163 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 800 v/min.

Kraftöverföring: Tvärställd motor fram. Steglös CVT-låda. Elektroniskt styrd kontinuerlig fyrhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,8 s.

Deklarerad förbrukning: 7,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 159 g/km.

Konkurrenter: Nissan Qashqai, Toyota C-HR, Kia Sportage med flera.

Plus: Fräckt utseende, flexibel inredning, smidig drivlina.

Minus: Begränsat bagageutrymme, inget miljöalternativ.



Vad nytt? Ny suv i det mindre formatet baserad på Outlander.

För vem? Suvvänner som prioriterar formgivning före funktion.  

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.