Nästa artikel
Provkörning: Mini Paceman (2013)
Provkörning

Provkörning: Mini Paceman (2013)

Publicerad 16 maj 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Variant nummer åtta i den långa raden av Mini-modeller anmäler sig. Vad den ska ha för uppgift är inte alldeles lätt att begripa.

Det var länge sedan varumärket Mini var en formatsbeskrivning. Titta bara på senaste varianten i den bilparad som nu omfattar inte mindre än åtta karosser: Paceman. Det är en tredörrars Countryman, som i sin tur är en förstorad och högbyggd variant av vanliga Mini som – äsch.

Förmodligen kan man slå in ur-Hundkojan från 1959 i Pacemans omfångsrika kaross. Bilen är till och med några centimeter längre än Countryman och har fått nyjästa bakskärmar för att se ut som en kraftfull rackare över låren.

Taket sluttar flirtigt i bakkant som på en coupémodell och gör bilen till designfrände med tvådörrarsvarianten av Range Rover Evoque. Tillsammans med en (jämfört med Countryman) tio millimeter sänkt fjädring och 19-tumshjul (kostar extra) utgör provbilen en närmast störig anblick i trafiken. Det är förstås meningen.

Paceman är den första Mini  som fått horisontellt utformade baklampor, kraftigt krominramade och med texten ”MINI” längst in. Tillsammans med floran av emblem på bakluckan blir det i mina ögon alltför grällt, ”in your face”, och det var mer än en förvirrad åskådare som undrade om detta var en ny  Mini-utmanare från Kia.

Det var i rättvisans namn också åtskilliga som gjorde tummen upp och tyckte att Paceman bara var för ”sjukt cool”. Jag förmodar att det är ett positivt hälsotillstånd.

Två jättedörrar gör det enkelt att kliva in fram, lite värre bak. Väl på plats sitter två personer okej i de fåtöljlikt utformade stolar som placerats där. Tygklädseln i provbilen var ett välkommet avbrott mot allt svartgrådystert som är så vanligt numera. En bärande idé med Mini  är ju att erbjuda personlig utformning av exteriör och interiör. Bagageutrymmet är precis så ynkligt som det anstår en livsstilsbil med terrängstuk fast avsedd för de centrala delarna av storsta’n.

Framför allt är Paceman urkul att köra. Styrningen är distinkt, turbofyran har krämigt, snabbt svar på alla önskemål och med en knapp kan gas- och styrmappning vässas och programmerade puffar fylla ljudbilden på gasuppsläpp.

Lågprofildäcken greppar hur länge som helst men så fort det finns en bula, ett gupp eller en bortsprungen gråsten i vägbanan ger sig detta till känna i ryggslutet. Maken till stötig bil har jag knappt stött på och det smäller verkligen illa från bakvagnen titt och tätt. Ljudnivån är också alldeles för hög, däckens malande skär i öronen.

Kul typ men inte det starkaste kortet i leken precis. Tips till konstruktörerna inför modell nio: tag fram en bil för hela familjen – en Minibuss!

Diskutera: Vad tycker du om Mini Paceman?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mini Paceman Cooper S

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mini Paceman Cooper S

PRIS, FRÅN KR: 202 720.

MODELL: 3-dörrars suv.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 411/B 179/H 152.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 445.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensin, fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, turbo. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 600–5 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Permanent fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda eller 6-växlad automat.

PRESTANDA: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s.

FÖRBRUKNING: 6,1 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 143 g/km.

KONKURRENTER: Nissan Juke, Range Rover Evoque 2-d, Audi A1 1,4 TFSI.

VAD NYTT? Tvådörrars coupékaross på Mini Countryman.

FÖR VEM? För … ja, för vem?

PLUS: Kul och reaktionssnabb att köra, lyckad motorkaraktär.

MINUS: Extremt stötig och bullrig, opraktisk.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-16 08:57
Hackenbush

Det är såhär med många småbilar, de växer och växer och plötsligt är de mellanklassbilar. :-).
Jag gillar som vanligt inte plastpåhängen, det ser inte speciellt tufft ut utan ser bara "billigt" ut. Att den sen är stötig är någon som jag inte skulle kunna leva med, förutom detta ser den ganska ok ut.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-16 10:36
Gäst (ej verifierad)

Vanliga MIni och kombiversionen Clubman är trogna originalet och givetvis de enda som företaget borde erbjuda.

Den här däremot är bara totalt onödig. Inte bra på något, svindyr samt oerhört ful. En skam för märket.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-16 11:23
Raphael

Min, Maxi - och när får vi Midi?
Jag är inte överdrivet (ej ens underdrivet) förtjust i kupéversioner av crossovers. Men men, kanske den kan sälja i något exemplar för den som vill vara annorlunda. Men den största skammen, som jag ser det, det är att Mini är tyskt. Mini är en brittisk nationalklenod, minst i samma status som de brittiska kronjuvelerna.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-16 12:28
Mistro

Den som köper en Mini bryr sig inte om bilen är praktisk eller ej.
Detta är livsstilsbilen nr1 och även om den ser ut att kunna vara byggd utav Kia så är det fortfarande en Mini och en sådan kopierar man inte så lätt.

Priset verkar inte stämma i artiklen?

#5 • Uppdaterat: 2013-05-16 12:54
Roger Skagerström

Inte det minsta vacker. Men den blå bilen har inte 19" va? Det är bara den på fotot med svarta fälgar? Annars ser ju bilen groteskt stor ut :P

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Resultatet av en blöt kväll på designavdelningen?

#7 • Uppdaterat: 2013-05-16 15:43
Lars58

Nej, denna kom till av en ren slump, då elefanten i reportaget ovan råkade sätta sig på en Mini. :-)

#8 • Uppdaterat: 2013-05-19 08:16
saabnisse

Påminner om en bakvänd keps med skärmen bakåt som de där figurerna med två ord i sitt vokabulär brukar ha.
Öhhhh... Ähhhh.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.