Läget är något ansträngt, höger bakhjul hänger i luften och bakom den nya Minin skiljer bara ett stenröse mig från det mörka vattnet i Öresund. Ska Mini Cooper S Countryman ALL4 klara uppgiften?
Till sin hjälp har den en permanent fyrhjulsdrift som normalt skickar något mer av kraften till framhjulen via en elektronisk centerdifferential; i extrema lägen kan den bli 90 procent bakhjulsdriven eller 100 procent framhjulsdriven.
Jag hoppas att framhjulen ska rädda mig, men det enda som händer när jag gasar är att sand sprutar upp på motorhuven. Det är bara att konstatera, jag sitter ohjälpligt fast och får bogseras loss av en BMW X5.
Provkörningen av Mini Countryman på danska Själland kunde ha börjat bättre för min del, men det visar med önskvärd tydlighet att det här inte är en terrängbil, utan snarare en fyrhjulsdriven bil som tar dig ut på stranden eller hela vägen fram till fjällstugan – inte mer. Att markfrigången bara är en centimeter högre på Countryman jämfört med de andra Minimodelllerna visar också var ambitionerna när det gäller terrängegenskaper ligger.
Det här är den fjärde familjemedlemmen i Minifamiljen som till skillnad från de tre tidigare har fått en helt egen kaross. Countryman skiljer sig från de andra med sina bulligare former och hexagonformade strålkastare.
Dynamisk musik
Med en längd på över fyra meter går det nu att fullt ut använda baksätet i en Mini. En normallång svensk man sitter bra i baksätet och en praktisk detalj är att det är skjutbart 13 centimeter så att man kan välja mellan god baksäteskomfort eller större bagageutrymme.
I Sverige kommer ett vanligt baksäte att vara standard, men som ett kostnadsfritt tillval finns två separata säten. Väljer man det senare kan man också få Countrymans största designgimmick: ”Mini center rail”, en mittkonsoll som löper från instrumentpanelen till baksätets ryggstöd och som kan användas för muggar, mobiltelefoner och mp3-spelare.
Countryman kan fås med tillval som gör att man kan se på filmer och bilder från sin iPhone i den centralt placerade hastighetsmätaren/skärmen. Dessutom går det att titta på Facebooksidor och Twitter samt att lyssna på webradio.
Men den funktion som tänjer mest på gränserna för en ljudanläggning i en bil är funktionen ”dynamisk musik” som förändras med körsättet – ju fortare du kör och ju mer du svänger, desto livligare blir musiken.
Bagageutrymmet har vuxit rejält, i kombiversionen Mini Clubman ryms inte en normal kabinväska på längden, men det går utmärkt i Countryman. Med baksätet uppfällt är utrymmet 350 till 450 liter beroende på hur baksätet är justerat. Med nedfällt baksäte ryms 1 170 liter. Jämförelsevis klarar en Volkswagen Golf 350/1 305 liter.
Fem motoralternativ
Mini Countryman är på gott och ont en längre och tyngre bil än den vanliga Minin. De go-kartliknande köregenskaper som de mindre Minimodellerna ärvt från den klassiska Hundkojan finns kanske inte riktigt där.
Med det sagt är det ändå en mycket körglad bil som uppmuntrar till aktiv körning. Fyrhjulsdriften innebär också att köregenskaperna fått en ny dimension då den går att provocera till överstyrning och sladd om DSC, antisladdsystemet, är avstängt.
Det finns fem motoralternativ; tre bensinmotorer på 1,6 liter med 98, 122 eler 184 hk och två nya dieselmotorer på 90 eller 112 hk. Det är bara de två starkaste motoralternativen, Mini Cooper D och Cooper S som finns i fyrhjulsdriven version. I Sverige spås Cooper D bli storsäljaren, den kostar enligt preliminära prisuppgifter 219 900 kr.
Alla Countrymanmodeller har flera bränslebesparande funktioner: bromsenergiåtervinning, intelligent batteriladdning och elektromagnetisk styrservo. Manuellt växlade bilar har också automatisk stopp/start-funktion och växlingsindikator.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mini Cooper S Countryman All4Betyg
Relaterade bildspel
Pris, kr från: 259 900 (preliminärt pris).
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: 18 september.
Mått, cm: L 411/B 178/H 156.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1 598 cm3 och 184 hästkrafter (135 kW). Max vridmoment: 240 (260 vid overboost) Nm vid 1 600–5 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,9 s. Toppfart: 210 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 157 g/km.
Konkurrenter: Ingen i premiumsegmentet där Mini vill placera sig. Enklare modellvarianter konkurrerar med Toyota Urban Cruiser, Kia Soul och Polo Cross.
Vad nytt? Allt utom bensinmotorerna.
För vem? Moderna storstadsbor som vill ta sig ut på sandstranden och hela vägen till fjällstugan.
Bra köp? Ja, i alla fall tills den dagen modet med högbyggda småbilar inte är inne längre.
Plus: Körglädje, tufft utseende och betydligt mer praktisk än de andra Minimodellerna.
Minus: Priset.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu säljer jag min Dodge Magnum och köper en Countryman
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.