Nästa artikel
Provkörning: Mini Cooper D
Provkörning

Provkörning: Mini Cooper D

Publicerad 20 september 2007 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Maximal körglädje och minimal bränsleförbrukning - låter det som en omöjlig kombination? Mini Cooper D kommer i alla fall väldigt nära den beskrivningen. Uppgiven förbrukning på landsväg är 3,5 liter/100 km, koldioxidutsläpp 104 gram per kilometer. Och körglädjen får en åtta på en skala till tio.

Cooper D har en 1,6-liters turbodiesel (partikelfilter förstås) på 110 hästar som ska gå på snåla 3,5 liter/100 km och bara släppa ut 104 gram koldioxid per kilometer. Tidigare låg utsläppet på 118 g/km men från och med augusti har alla Cooper D start- och stoppfunktion (stänger av motorn när man frikopplar, sätter igång den när man trycker ner kopplingen och lägger i växel) och därmed sänktes värdet radikalt.

Motorn har BMW tagit fram i ett samprojekt med Peugeot och därefter utvecklat vidare. Till den hör en sexväxlad låda som faktiskt känns helt motiverad. Vridet är så imponerande att sexan är mycket mer än en ren överväxel; motorn orkar även på låga varv. Det bidrar förstås till att hålla nere förbrukningen.

Men, så lågt som till teoretiska 3,5 liter per 100 km kom vi naturligtvis inte. Under halvlitern per mil klarade vi dock under en 20-milatur på 90- och 110-väg. 0,47 liter blev vår snittförbrukning med lätt gasfot.

Vid blandad körning steg förstås förbrukningen avsevärt (0,6 l/mil) men faktum kvarstår: det går att åka snålt med Cooper D. Och man åker säkert dessutom, fem stjärnor i Euro NCAP och sex krockkuddar som standard. Däribland två huvudkrockkuddar som ska skydda både fram- och bakpassagerare. De lär inte komma till användning i baksätet eftersom ingen får plats där om personerna i framstolarna inte är minimala.

Mini är en tvåmansbil som ändå får med sig hyggligt med bagage när de tvådelade ryggstödet fälls. Då finns plats för 680 liter (160 med ryggstöden uppfällda).

Sittkomforten fram känns både stram och komfortabel; det är lätt att ställa in stol och ratt för att få en bra körställning.

Dieselmotorn är som sagt ett samprojekt med Peugeot och knackar rejält vid kallstart. Efterhand minskar ljudet och i fart ersätts det av ett mäktigt dån från däcken. Vår provbil hade 45-profildäck, vilket förstås bidrog till att förstärka vägljudet ytterligare, förutom att det plussade på förbrukningen något.

Men den är riktigt pigg från 2 000 varv och uppåt och tillsammans med en distinkt styrning blir intrycket sportigt. Det är verkligen inget fel på vägegenskaperna!

Mini är en bil som lockar fram leenden hos både förare och omgivning.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mini Cooper D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Mini Cooper D

Pris: Från 184 000 kr.

Modell: Tredörrars hatchback, miljöbil.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 371/B 168/H 141.

Tjänstevikt: 1185 kg.

Släpvikt: 500 kg.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med partikelfilter, 1 560 cc. Max effekt: 110 hk vid 4000 v/min. Max vrid: 240 Nm vid 1750 v/min.

Prestanda: 0-100 km/tim på 9,9 sek. Toppfart: 195 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 104 g/km.

Konkurrenter: Inte lätt eftersom Mini utgör en klass för sig. Men okej då…Audi A3 E-power, BMW 118 d, Peugeot 207 1,6 HDI.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.