Jag märker att det går att accelerera rätt hårt innan man riskerar att starta bensinmotorn. Eldriften är tillgänglig upp till 125 km/tim, däröver startar bensinmotorn automatiskt. Trafiken in mot Stockholm rullar i strax över 100 km/tim så jag har inga problem att köra elektriskt.
Problem blev det däremot när jag hade rullat ihop laddkabeln och packat ned den i sin tygpåse. Under bagagerumsgolvet finns ett långsmalt fack som tyvärr visar sig vara för trångt för att kabeln ska få plats! Att ha den skrymmande kabelpåsen liggandes lös i bagageutrymmet känns inte särskilt premium. Elkonvertering har kostat cirka 50 liter av den totala bagagevolymen men det återstående lastutrymmet är praktiskt fyrkantigt. Även på prislappen märks det att något hänt med Countryman. Grundpriset är 100 000 kronor upp jämfört med grundmodellen med enbart bensinmotor. Fullt så illa är det nu inte då man ”på köpet” får med en del extrautrustning så som automatlåda och navigation.
"Mini Countryman är underhållande att köra och i hybridläget upplevs den som riktigt pigg!"
Mini Countryman är nära besläktad med BMW X1 och 2-serie Active Tourer. Från sina plattformssyskon har Mini bland annat fått ärva manövreringen av infotainmentsystemet som sköts via en ratt och några knappar på mittkonsolen mellan framstolarna. Systemet är lätt att förstå sig på och efter lite träning kan man sköta det mesta utan att behöva ta blicken från vägbanan.
Fjädringen är fast. Mini har prioriterat köregenskaper framför komfort. Därav följer att Mini Countryman är underhållande att köra och i hybridläget upplevs den som riktigt pigg!
I förarsätet sitter man utmärkt men reglagen är väl utspridda och hastighetsmätaren svår att läsa av. Som tillval för 5 700 kr finns en bra Head-Up display som presenterar hastighetsinformationen i vindrutans nederkant. Överlag är tillvalslistan lång och priset på pryttlarna högt.
Den kvarvarande elektriska räckvidden sjunker snabbt. Enligt deklarationen ska Mini rulla 40 km på el men i verkligheten blir sträckan kortare än så. Innan jag når Järva Krog slår bensinmotorn igång, knappt 34 km från starten. Om detta är ett problem eller inte beror helt och hållet på hur man använder sin bil. Om man har max 30 km körsträcka från hemmet till arbetsplatsen och kan ladda på bägge ställen så räcker Minis räckvidd. Den som behöver köra längre på el bör välja en annan laddhybrid.
Diskutera: Vad tycker du om Mini Cooper Countryman S E All4?
Pris, från kr: 377 900.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L/ 429/B 182/H 156.
Bagagevolym, l: 405–1 275.
Tjänstevikt, kg: 1 735.
Motor: 3-cyl turboladdad bensinmotor. Max effekt 136 hk vid 4 400
v/min. Max vridmoment 220 Nm från 1 250 v/min. Elmotor. Max effekt 88 hk. Max vridmoment 165 Nm från
0 v/min. Max systemeffekt 224 hk. Max systemvridmoment 385 Nm.
Batteri: Litiumjon 7,6 kWh. Laddtid 2,5 tim vid 3,7 kW (16A/230 V).
Kraftöverföring: Elektrisk fyrhjulsdrift. Bensinmotorn driver framhjulen, elmotorn bakhjulen.
Prestanda: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s.
Deklarerad förbrukning: Kombinerad drift 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp 49 g/km. Vid eldrift 13,2 kWh/100 km. Räckvidd, el: 42 km.
Konkurrenter: Hyundai Ioniq, VW Golf GTE, Toyota Prius, Kia Niro.
Plus: Fina utrymmen, smidig drivlina, kul design.
Minus: Begränsad räckvidd, var lägger man laddkabeln?
Vad nytt? Laddhybridversion av Minis nya rymliga Countryman.
För vem? Tjänstebilister med lagom långt pendlingsavstånd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.